Minister Jetten trekt honderden miljoenen euro’s uit voor laadinfrastructuur
Minister Jetten voor Klimaat en Energie trekt honderden miljoenen euro’s uit voor de realisatie van nieuwe laadinfrastructuur voor elektrische vervoer. Dat blijkt uit het ‘Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024’ dat de minister heeft verstuurd aan de Tweede Kamer.
Het Nederlandse kabinet streeft naar ten minste 55 procent reductie van broeikasgassen in 2030, maar stuurt op circa 60 procent reductie. Het Klimaatfonds – met een budget van circa 35 miljard euro – is een belangrijke schakel in het behalen van deze doelen.
Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024
In het ‘Ontwerp Meerjarenprogramma Klimaatfonds 2024’ stelt minister Jetten voor om ruim 12,5 miljard euro toe te kennen en ruim 12,5 miljard euro te reserveren voor specifieke doelen.
‘Het Klimaatfonds is van groot belang om de benodigde energie-infrastructuur aan te leggen, de mobiliteit en de gebouwde omgeving te verduurzamen en een groene industriepolitiek te verwezenlijken’, aldus minister Jetten. ‘De investeringen zijn aanvullend op andere fondsen en subsidieregelingen. Ze zijn van belang voor alle sectoren en voor zowel burgers als bedrijven en maatschappelijke organisaties.’
Wegvervoer: 403,8 miljoen euro
In het ontwerpprogramma is een bedrag van 403,8 miljoen euro gereserveerd voor laadinfrastructuur voor het wegvervoer, met de volgende toelichting: ‘De maatregel bevat een aantal gerichte investeringen in (slimme) laadinfrastructuur in 2024 en verder waarvoor in 2023 al eerste middelen zijn toegekend. Deze maatregelen worden doorgezet. Het gaat hierbij om (opschaling) slim laden (mede ter ontlasting energienet); laden voor logistiek (inclusief voortzetting vliegende brigade) en laden voor bussen, doelgroepen, taxi’s. Op het onderdeel slim laden is daarnaast een generatietoets uitgevoerd (zie hiervoor de paragraaf over ‘besluitvormingsproces’).’
Meer informatie
> Lees het hele artikel op Nederlandelektrisch.nl
> Informatie over Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages (CLIP), onder thema E-laden
Meer nieuws
Duurzame laadoplossingen die inspelen op een snel veranderende behoefte
De transitie naar duurzame energie gaat wellicht te snel voor het stroomnet. Het net moet verzwaard worden om aan de stijgende vraag te kunnen blijven voldoen. Daarom is het gebruik van groene energie cruciaal.
Lees meerIedereen zijn eigen elektrische auto, moeten we dat willen?
De winning van lithium is enorm vervuilend en schadelijk voor de natuur. Ook is het met de huidige geo-politieke spanningen maar zeer de vraag of de beschikbaarheid voldoende gewaarborgd is. Is het tijd om een stapje terug te doen?
Lees meerEuropees akkoord vernieuwde AFIR-regels elektrisch rijden
Snelladen met een elektrische auto in Europa wordt nog makkelijker. Er is een handtekening onder het akkoord voor de vernieuwde AFIR-regels gezet. Waar gaat het precies om?
Lees meerBeeld over brandveiligheid in parkeergarages belangrijk aandachtsveld
Brandveiligheid in parkeergarages is een belangrijk aandachtsveld voor Vexpan. Zeker gezien de toename van EV's en uitbreiding van laadinfrastructuur. Tijdens de netwerkborrel toonde NAL aan dat er weinig branden bekend zijn met EV’s.
Lees meerNaar een circulaire laadindustrie voor elektrische voertuigen
De industrie voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen (EV) heeft wereldwijd te maken met materiaalschaarste. Daarom werkt NKL samen met Cenex Nederland aan een circulair ecosysteem voor de laadindustrie van EV.
Lees meerKNVB en Revolt sluiten partnership om voetbalverenigingen te verduurzamen
KNVB en Revolt, een Nederlandse start-up gespecialiseerd in laadpalen, zijn een samenwerking aangegaan om Nederlandse voetbalverenigingen te verduurzamen.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.