Meer ruimte voor woningbouw door flexibele parkeernormen
Parkeernormen zijn vaak een hinderpaal voor binnenstedelijk bouwen. Gemeenten kunnen méér ruimte maken voor optopprojecten en andere binnenstedelijke woningbouw, als zij slim omgaan met parkeernormen. De provincies Utrecht en Zuid-Holland, Platform31 en Aedes ontwikkelden een handreiking, die laat zien welke mogelijkheden zij hiervoor hebben.
“In de dichtst bebouwde provincie van Nederland is bouwen in bestaande buurten heel belangrijk,” zegt gedeputeerde Anne Koning van de provincie Zuid-Holland. “Het is dé manier om steden en dorpen vooruit te helpen én om woningzoekenden een thuis in een fijne buurt te bieden.”
Binnen de bebouwde kom is parkeerruimte helaas een grote horde. Koning: “Corporaties, gemeenten en ontwikkelaars vertellen voortdurend dat parkeren een knelpunt is voor het bouwen van woningen. Gelukkig zijn parkeernormen geen natuurwet, door slimme regels te maken is veel meer mogelijk dan je denkt.”
Daadwerkelijk autobezit
De huidige parkeernormen gaan uit van richtgetallen en handteren het principe: hoe minder stedelijk en hoe minder centrum, hoe meer parkeerplaatsen er nodig zijn. Daarmee houden de normen weinig rekening met het daadwerkelijk autobezit van bewoners.
In de praktijk bepalen de portemonnee en de samenstelling van een huishouden vaak het aantal auto’s. Zo hebben studenten en senioren minder vaak een auto dan gezinnen. Ook het type woningen, de locatie in de stad en de ruimte op straat bepalen de behoefte aan parkeerplaatsen. Daarom is het belangrijk om te kijken naar de feitelijke situatie.
Meer informatie:
> Lees meer bij Provincie Zuid-Holland + Download Handreiking
Meer nieuws
Maximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024
Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).
Lees meerAutoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen
De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.
Lees meerSamenwerking Vexpan met HAN Automotive
Vexpan gaat samenwerken met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De branchevereniging staat voor kennis opbouwen en delen. Daarin is HAN Automotive een waardevolle toevoeging.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Henk Steennis
Een interview met een markant persoon uit de parkeerwereld: Henk Steennis. "Blijf altijd denken vanuit de gebruiker".
Lees meerNota parkeernormen en open normen in een bestemmingsplan: hoe toetst de bestuursrechter?
Als de Afdeling bestuursrechtspraak de hier besproken conclusie overneemt, dan heeft dat voor de praktijk tot gevolg dat onherroepelijke planregels rondom parkeren die worden uitgewerkt bij beleidsregel toch nog aan een volledige rechterlijke toets onderworpen kunnen worden in een procedure tegen een verleende omgevingsvergunning.
Lees meerVolautomatische parkeergarage Vijzelgracht Amsterdam geopend
De garage, die bovenop het metrostation ligt, telt 270 parkeerplekken en zit op een heel andere manier in elkaar dan de meeste parkeergarages.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.