Meer ruimte voor woningbouw door flexibele parkeernormen

Gepubliceerd op: 02 mei 2025

Parkeernormen zijn vaak een hinderpaal voor binnenstedelijk bouwen. Gemeenten kunnen méér ruimte maken voor optopprojecten en andere binnenstedelijke woningbouw, als zij slim omgaan met parkeernormen. De provincies Utrecht en Zuid-Holland, Platform31 en Aedes ontwikkelden een handreiking, die laat zien welke mogelijkheden zij hiervoor hebben.

 

“In de dichtst bebouwde provincie van Nederland is bouwen in bestaande buurten heel belangrijk,” zegt gedeputeerde Anne Koning van de provincie Zuid-Holland. “Het is dé manier om steden en dorpen vooruit te helpen én om woningzoekenden een thuis in een fijne buurt te bieden.”

 

Binnen de bebouwde kom is parkeerruimte helaas een grote horde. Koning: “Corporaties, gemeenten en ontwikkelaars vertellen voortdurend dat parkeren een knelpunt is voor het bouwen van woningen. Gelukkig zijn parkeernormen geen natuurwet, door slimme regels te maken is veel meer mogelijk dan je denkt.”

 

Daadwerkelijk autobezit
De huidige parkeernormen gaan uit van richtgetallen en handteren het principe: hoe minder stedelijk en hoe minder centrum, hoe meer parkeerplaatsen er nodig zijn. Daarmee houden de normen weinig rekening met het daadwerkelijk autobezit van bewoners.

 

In de praktijk bepalen de portemonnee en de samenstelling van een huishouden vaak het aantal auto’s. Zo hebben studenten en senioren minder vaak een auto dan gezinnen. Ook het type woningen, de locatie in de stad en de ruimte op straat bepalen de behoefte aan parkeerplaatsen. Daarom is het belangrijk om te kijken naar de feitelijke situatie.

 

Meer informatie:
> Lees meer bij Provincie Zuid-Holland + Download Handreiking 

Tags

parkeernorm optoppen handreiking

Meer nieuws

Nieuwe functie van Google Maps laat zien waar je kan parkeren

Google Maps heeft een handige tool toegevoegd om je te helpen parkeren in de buurt van je bestemming, wat vooral handig is als je nog nooit op die plek bent geweest.

Lees meer

Eerste uitgave in serie over doelgerichte aanpak brandveiligheid

Het NIPV heeft het ‘Introductiedocument doelgerichte brandveiligheid’ gepubliceerd. Het is de eerste uitgave in een serie samenhangende kennispublicaties over doelgerichte brandveiligheid.

Lees meer

Op koers mobiliteitsplan: Utrecht voor eerst in jaren minder autobezit

Voor het eerst sinds jaren is er sprake van een afname van particuliere personenauto’s in Utrecht. Dat staat in het ‘Monitor Mobiliteitsplan 2024’, een tussentijdse evaluatie van de gemeente om te kijken of ze op weg is de doelen van 2040 te halen.

Lees meer

CJIB wil menselijker zijn bij innen verkeersboetes

Het CJIB wil meer ruimte om te kunnen stoppen met verhogingen bij het innen van verkeersboetes, waaronder parkeerboetes. Verhogingen kunnen ‘evident onredelijke gevolgen hebben. Dat meldt CJIB in zijn Stand van de Uitvoering 2023.

Lees meer

Fiets wint terrein op de auto: Wijchen neemt stappen naar duurzamer parkeerbeleid

De auto voor de deur parkeren? In het nieuwe parkeerbeleid van Wijchen is dat niet meer vanzelfsprekend. Er komen meer parkeerplekken voor fietsen en meer groen.

Lees meer

Alkmaar introduceert scanauto op 1 september 2024

Uit onderzoek is gebleken dat één op de drie automobilisten niet betaalt voor het parkeren. Om dat aantal naar beneden te brengen, zet Alkmaar vanaf 1 september een elektrische scanauto in.

Lees meer
1 13 14 15 16 17 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief