Maastricht voert progressief parkeertarief in
Maastricht voert op 1 juli een progressief parkeertarief in voor parkeren op straat. Door een rechterlijke uitspraak mag een maximale parkeerduur op straat niet meer. Om de stad levendig en bereikbaar te houden, wil zij dat langparkeerders in een garage parkeren.
Geen maximale parkeerduur
Door een uitspraak van rechter kan de gemeente Maastricht vanaf 1 juli 2024 geen maximale parkeerduur meer hanteren. Parkeren kan dus zolang als de parkeerder dat zelf wil. De gemeente wil echter dat het straatbeeld levendig blijft en winkels en huizen bereikbaar blijven. Dus dat auto’s niet urenlang op straat staan geparkeerd. Daarom wil ze de parkeerplekken op straat beschikbaar houden voor kort parkeren. Wie lang wil parkeren, kan terecht in de parkeergarages en op parkeerterreinen aan de rand van de stad.
Kort parkeren op straat, lang parkeren in parkeergarages
Om te zorgen dat op straat alleen kort wordt geparkeerd, voert de gemeente een progressief parkeertarief in. Dit houdt in dat hoe langer iemand parkeert, hoe hoger het uurtarief wordt. In een gebied waar iemand voorheen bijvoorbeeld maximaal 2 uur mocht parkeren, geldt voortaan een basistarief voor die 2 uur. Na het basistarief stijgt het uurtarief. Zo stimuleren de gemeente langparkeerders om niet op straat te parkeren, maar op een parkeerterrein of in een parkeergarage. De parkeerplekken op straat blijven zo het meest interessant voor kort parkeren.
Aantrekkelijke en gastvrije uitstraling
Maastricht werkt aan een duurzame, gezonde en prettige woon- en leefomgeving. Een stad met een aantrekkelijke en gastvrije uitstraling. Ze geeft de voorkeur aan langzame verkeersstromen, zoals fietsen en wandelen. Maar ze blijft oog hebben voor de bereikbaarheid van de stad. Ze zoekt naar een goede balans tussen leefbaarheid en toegankelijkheid.
Meer informatie
> Bron: gemeentemaastricht.nl
> Meer informatie over progressief parkeren in Maastricht.
Meer nieuws
Tweede parkeergarage in Hoogeveen is 'ingewikkelde puzzel'
Nieuw parkeerbeleid in Hoogeveen moet het automobilisten in de toekomst makkelijker maken een plekje te vinden in het stadscentrum.
Lees meerAlkmaar liep zo'n 2 miljoen euro parkeergeld mis: een derde betaalt niet
Straatparkeerders betalen niet of onvoldoende in Alkmaar. De inzet van een scanauto moet hier na de zomer verandering in brengen.
Lees meerBurgerinitiatief Den Haag referendum betaald parkeren
Er zijn genoeg handtekeningen opgehaald om een referendum te houden over het invoeren van betaald parkeren in Den Haag. De vraag is of inwoners wel of geen voorstander zijn van het uitbreiden van het betaald parkeren in meerdere wijken.
Lees meerUtrecht vergroot aanbod gehandicaptenparkeerplaatsen vanwege autoluw beleid
De gemeente Utrecht gaat meer gehandicaptenparkeerplaatsen in de stad realiseren. Volgens de wethouder is dat nodig omdat de ruimte voor auto's afneemt vanwege het autoluwe beleid.
Lees meerCoördinatie EPA initiatieven vanwege impact EU op parkeersector
De EPA ontplooit verschillende initiatieven rond digitalisering & data die van belang zijn voor de toekomst van onze parkeersector. Werkgroep WG D&D coördineert en prioriteert deze initiatieven. Een toelichting van Ties de Groot.
Lees meerGemeente Den Haag stopt proef met hoge parkeertarieven
De gemeente Den Haag stapt af van het hoge parkeertarief in delen van de stad. In plaats daarvan moet er een systeem komen waarbij het per uur duurder wordt om je auto te parkeren.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.