Landelijke uitrol nieuwe oplossing flexibel parkeren deelauto’s
Deelmobiliteit speelt een steeds grotere rol in stedelijke mobiliteit, en biedt kansen voor efficiënter gebruik van de openbare ruimte. De manier waarop gemeenten parkeren organiseren, is daar vaak nog niet op ingericht. Het huidige systeem van een vast kenteken per parkeervergunning sluit slecht aan op de praktijk van aanbieders, die deelauto’s vaak flexibel inzetten. Met extra werk, onduidelijkheid en onterechte bekeuringen als gevolg. Daarom hebben Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen het voortouw genomen en samen met aanbieders MyWheels en Sixt share, de RDW, SHPV en het ministerie van IenW gewerkt aan een alternatief: de Flexibele Parkeermachtiging. Daarbij wordt per parkeeractie en kenteken aan een parkeervergunning gekoppeld. Door de integratie in het Nationaal Parkeerregister is deze oplossing nu beschikbaar voor álle gemeenten.
Van vaste vergunning naar realtime aanmelden
Het huidige vergunningensysteem is ingericht op bewoners met een vaste auto en een vaste plek. Voor deelmobiliteit werkt dat minder goed. De deelauto’s rijden vaak tussen steden of zones. Ook vervangen aanbieders auto’s vanwege bijvoorbeeld onderhoud. Deze kentekenwissels zorgen in het vergunningensysteem voor veel administratief werk en complexe procedures. In elke gemeente gelden andere regels, met handmatige aanvragen en risico’s op fouten. In een pilot is daarom gewerkt met een systeem waarin aanbieders voertuigen zelf digitaal kunnen aanmelden zodra ze worden geparkeerd en afmelden bij vertrek. Dat gebeurt via het Nationaal Parkeerregister, het bestaande systeem voor parkeercontrole. Gemeenten behouden zo volledige controle over het aantal voertuigen per aanbieder en per zone.
Minder fouten, minder werk
De pilot werd uitgevoerd in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Eindhoven en Nijmegen. Daarbij bleek dat gemeenten en aanbieders aanzienlijk minder handmatig werk hoefden te verrichten, en dat het proces minder foutgevoelig werd. Cilia Daemen, wethouder voor mobiliteit van de gemeente Nijmegen, benadrukt het belang van die vereenvoudiging: “Wij werken dagelijks hard aan een goed bereikbare en mobiele stad. Hierin proberen we deelmobiliteit zo goed mogelijk te stimuleren. Tot nu toe leverde het systeem van het krijgen van een parkeervergunning veel administratief werk op voor zowel de aanbieder als de ambtenaren. Om dit makkelijker te maken, hebben we de afgelopen jaren, samen met een aantal andere gemeenten, gewerkt aan een beter systeem.”
“Nu is het zover dat dit nieuwe systeem in werking treedt. Door automatisering van een parkeervergunning voor deelauto’s zijn zowel de aanbieder als de ambtenaar veel minder tijd kwijt; er hoeft niet meer steeds handmatig een kentekenwissel verwerkt te worden. We zijn blij dat we het nu kunnen gaan toepassen; zo zetten we weer een stap in het verbeteren van de mobiliteit van Nijmegen.”
Ook Tom Uitendaal van SIXT share is enthousiast over de landelijke toepassing: “Met onze deelauto’s rij je zo van Amsterdam naar Rotterdam, en kan je daar dan gewoon achterlaten. Dankzij de flexibele parkeermachtiging wordt automatisch het juiste parkeerrecht geregeld dat hoort bij onze vergunning in de stad van bestemming. Slimme technologie die zorgeloos reizen mogelijk maakt. Fantastisch dat dat nu officieel beschikbaar gesteld wordt.”
Klaar voor brede toepassing
Dankzij de landelijke integratie in het Nationaal Parkeerregister is de Flexibele Parkeermachtiging nu direct toepasbaar voor alle gemeenten. Wat begon als een initiatief van vijf koplopergemeenten, is uitgegroeid tot een schaalbare oplossing voor heel Nederland. De aanpak is juridisch verankerd, sluit aan op bestaande digitale handhavingssystemen en kan relatief eenvoudig worden ingericht. SHPV verzorgt de uitvoering, een bekende samenwerkingspartner voor veel gemeenten voor de registratie van parkeerbelasting. De ontwikkeling maakt deel uit van het landelijk samenwerkingsprogramma Natuurlijk!Deelmobiliteit, dat werkt aan de versnelling van deelmobiliteit in Nederland.
“Voor de uitvoering van effectief en eenduidig deelmobiliteitsbeleid zijn ook concrete oplossingen nodig,” zegt Maarten van Biezen, programmadirecteur van Natuurlijk!Deelmobiliteit. “Deze Flexibele Parkeermachtiging helpt gemeenten en aanbieders echt vooruit. Juist dat maakt het zo krachtig.”
Meer informatie
> Persbericht: Natuurlijkdeelmobiliteit.nl
> Gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag. Eindhoven, Nijmegen en SHPV zijn lid van Vexpan
Meer nieuws
Succesvol mobiliteitsplan rondom Formule 1 in Zandvoort
Na 36 jaar afwezigheid werd weer een Formule 1 race gereden op het circuit van Zandvoort. Hoe komen zo’n 195.000 bezoekers zo efficiënt en duurzaam mogelijk naar het circuit?
Lees meerParkeerdetectie vanuit de lucht
In de wereld van mobiliteit zijn drones niet meer weg te denken. Parkeeronderzoek kent vele methoden, echter nog niet met de inzet van drones.
Lees meerParkeerkorting voor elektrische auto’s vanaf volgend jaar
Gemeenten mogen vanaf volgend jaar lagere parkeertarieven rekenen voor elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden. Het kabinet is van plan de Gemeentewet daarvoor aan te passen.
Lees meerDeelmobiliteit: leren van parkeren
Het feit dat wetenschappers regelmatig bezig zijn met parkeren is al een enorme ontwikkeling. De sector is volwassener geworden. Parkeerprofessionals worden vaak al in een vroeg stadium betrokken.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Hans van Roosmalen
De visie van Hans van Roosmalen op gemeentelijk parkeren.
Lees meerParkeren met maximale tijdsduur afgeschaft
Op sommige plekken in Amsterdam kan men in bepaalde gevallen ook tegen een laag tarief, voor een beperkte tijd parkeren. Wie er langer staat, ontvangt een parkeerbon. De Hoge Raad heeft echter bepaald dat dit niet mag.
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen