Lancering nieuw dataplatform voor laadpalen: DOT-NL
Tijdens het jaarlijkse event van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur is het dataplatform DOT-NL gelanceerd. Dit platform bundelt actuele informatie over het Nederlandse laadnetwerk. Tijdens deze bijeenkomst presenteerde werkgroep CLIP ook de adviezen en aanbevelingen.
DOT-NL, een initiatief van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, wordt ontwikkeld en beheerd door het Nationaal Dataportaal Wegverkeer. Het platform brengt voor het eerst gegevens over laadlocaties en tarieven op één plek samen. Bestuurders krijgen hierdoor betrouwbaar inzicht in passende en beschikbare laaddiensten.
Volgens het ministerie maakt DOT-NL het laadaanbod transparanter en vergroot het het vertrouwen van gebruikers. De informatie op het platform is gratis toegankelijk en voortdurend actueel.
Europese verplichting
Ook voor bedrijven biedt DOT-NL kansen. Zij kunnen de data gebruiken om nieuwe diensten te ontwikkelen en verbindingen te maken met andere sectoren. Daarmee draagt het platform bij aan de groei van de laadinfrastructuur en aan de overstap naar duurzamere vormen van mobiliteit.
De inrichting van DOT-NL is verplicht op basis van de Europese wetgeving AFIR, die voorschrijft dat laadpaalexploitanten hun gegevens moeten aanleveren. Technische documentatie is te vinden via de website van het Nationaal Dataportaal Wegverkeer.
Meer informatie
> Bron: nederlandelektrisch.nl
> Platform DOT-NL
> Themapagina E-laden
> Werkgroep CLIP, Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages | Vexpan & Ministerie IenW
Meer nieuws
Elektrisch rijden: heeft accupakket verwisselen de toekomst?
In China is de Nio ET7 gepresenteerd. Binnen afzienbare tijd moet de elektrische sedan ook leverbaar worden met een verwisselbaar accupakket. Slim, maar heeft die technologie eigenlijk toekomst?
Lees meerNaar meer transparantie in de laadkosten
Elke keer dat een berijder zijn elektrische auto oplaadt bij een laadpunt, zijn daar kosten mee gemoeid. Het is voor de elektrische rijders lang niet altijd duidelijk wat er in specifieke gevallen moet worden betaald voor het laden.
Lees meerDifferentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerDe Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief
De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.
Lees meerPieter Litjens CROW
Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.
Lees meerParkeren aan de laadpaal?
Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.