Laadpaalexploitanten gaan stroomnet provincie Utrecht ontlasten met netbewust laden
Acht laadpaalexploitanten en netbeheerder Stedin slaan in Utrecht de handen ineen om het stroomnet te ontlasten. Door ‘netbewust laden’ wordt het laadvermogen tijdens piekmomenten verlaagd, terwijl elektrische auto’s toch volledig opgeladen worden.
Probleem én oplossing
Het stroomnet in de provincie Utrecht staat onder druk. Stedin heeft daarom een intentieverklaring getekend met laadpaalbedrijven Allego, CityCharging, Equans, LomboXnet, ParknCharge, TotalEnergies, Ubitricity en Vattenfall. Samen zetten ze in op een slimmer gebruik van het elektriciteitsnet.
Elektrische auto’s vragen veel van het stroomnet, zeker wanneer ze worden opgeladen tijdens drukke uren. Toch vormen deze voertuigen volgens de betrokkenen niet alleen een probleem; ze kunnen juist ook onderdeel van de oplossing zijn. Door het elektrische wagenpark netbewust te gebruiken, wordt het energiesysteem flexibeler.
Tijdelijke verlaging
Het principe van netbewust laden is eenvoudig: tijdens piekmomenten tussen 16.00 en 21.00 uur wordt het laadvermogen van publieke laadpalen tijdelijk verlaagd. Dit creëert ruimte op het net voor andere gebruikers. Omdat auto’s vaak langere tijd aan de laadpaal staan, zijn ze de volgende ochtend gewoon volledig opgeladen. Voor noodsituaties blijft laden altijd mogelijk via een speciale opt-out functie.
De verwachting is dat de implementatie van netbewust laden zorgt voor een sterke reductie van knelpunten: 10 tot 15 procent minder in 2030 en 15 tot 20 procent minder in 2035. Uit pilots blijkt dat het verlagen van de laadsnelheid voornamelijk nodig is op piekmomenten, wanneer het elektriciteitsverbruik van huishoudens in een wijk hoog is.
Normale snelheid
Gedurende ongeveer 80 procent van de dag, wanneer er voldoende netcapaciteit beschikbaar is, kunnen elektrische auto’s gewoon met maximale snelheid opladen. Eigenaren merken over het algemeen weinig van deze slimme manier van laden. Hun auto is immers opgeladen wanneer ze deze nodig hebben.
Om van netbewust laden de standaard te maken, is goede samenwerking essentieel tussen gemeenten, laadpaalexploitanten en de netbeheerder. Momenteel zijn de betrokken partijen in gesprek om de mogelijkheden verder te onderzoeken en concrete afspraken te maken over de implementatie. Het netbewust laden maakt deel uit van 10 maatregelen die de druk op het Utrechtse stroomnet moeten verlichten. De partijen verwachten dat de nieuwe aanpak vanaf het vierde kwartaal van 2025 operationeel wordt.
Meer informatie
> Bron: Nederlandelektrisch.nl
Meer nieuws
Nieuwe milieueisen voor een parkeervergunning
Amsterdam wil de luchtkwaliteit verbeteren. Personenauto’s zorgen voor de meeste vervuiling door uitstoot van CO2 en stikstof. Daarom willen ze de regels voor nieuwe parkeervergunningen van vervuilende personenauto’s strenger maken.
Lees meerProvincies, gemeenten en sector aan beoogde coalitie: geef voldoende prioriteit aan mobiliteit
Het aankomende kabinet staat voor grote opgaven, zoals de woningbouwopgave, verduurzaming en leefbaarheid. Mobiliteit vormt een essentiële pijler voor al deze maatschappelijke opgaven en is de levensader van onze samenleving. De Mobiliteitsalliantie, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) en het Interprovinciaal Overleg (IPO) benadrukken het belang van mobiliteit hoog op de politieke agenda.
Lees meerParking Centrum Oosterdok grootste aantal binnenstedelijke laadplekken van Nederland
Het aantal laadplekken in de parkeergarage bij Oosterdok in Amsterdam is verdubbeld met 76 nieuwe oplaadpunten. Deze uitbreiding biedt elektrische rijders de zekerheid van een laadpaal in het hart van Amsterdam.
Lees meerNieuwe regels van kracht voor prijstransparantie laden elektrische auto’s
Vanaf 13 april gelden nieuwe regels over het laden van elektrische auto’s bij laadpalen. De Europese verordening AFIR zorgt in Europa voor meer laadstations, makkelijker laden en duidelijke communicatie over de kosten.
Lees meerDen Haag krijgt 3.200 extra laadpunten voor elektrische auto’s
De gemeente Den Haag heeft het beheer en onderhoud van haar 5.400 openbare laadpunten ondergebracht bij Vattenfall InCharge. Zij breidt het netwerk met 1.600 laadpalen uit in de komende 4 jaar.
Lees meerEV Infrastructure & Parking: Will supply ever meet demand?
There are always some fascinating discussions circulating around the electric vehicle (EV) sector. Two inextricably linked bones of contention that will be discussed during next month’s Intertraffic Amsterdam 2024 summit programme are supply and demand.
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen