Laadpaalexploitanten gaan stroomnet provincie Utrecht ontlasten met netbewust laden
Acht laadpaalexploitanten en netbeheerder Stedin slaan in Utrecht de handen ineen om het stroomnet te ontlasten. Door ‘netbewust laden’ wordt het laadvermogen tijdens piekmomenten verlaagd, terwijl elektrische auto’s toch volledig opgeladen worden.
Probleem én oplossing
Het stroomnet in de provincie Utrecht staat onder druk. Stedin heeft daarom een intentieverklaring getekend met laadpaalbedrijven Allego, CityCharging, Equans, LomboXnet, ParknCharge, TotalEnergies, Ubitricity en Vattenfall. Samen zetten ze in op een slimmer gebruik van het elektriciteitsnet.
Elektrische auto’s vragen veel van het stroomnet, zeker wanneer ze worden opgeladen tijdens drukke uren. Toch vormen deze voertuigen volgens de betrokkenen niet alleen een probleem; ze kunnen juist ook onderdeel van de oplossing zijn. Door het elektrische wagenpark netbewust te gebruiken, wordt het energiesysteem flexibeler.
Tijdelijke verlaging
Het principe van netbewust laden is eenvoudig: tijdens piekmomenten tussen 16.00 en 21.00 uur wordt het laadvermogen van publieke laadpalen tijdelijk verlaagd. Dit creëert ruimte op het net voor andere gebruikers. Omdat auto’s vaak langere tijd aan de laadpaal staan, zijn ze de volgende ochtend gewoon volledig opgeladen. Voor noodsituaties blijft laden altijd mogelijk via een speciale opt-out functie.
De verwachting is dat de implementatie van netbewust laden zorgt voor een sterke reductie van knelpunten: 10 tot 15 procent minder in 2030 en 15 tot 20 procent minder in 2035. Uit pilots blijkt dat het verlagen van de laadsnelheid voornamelijk nodig is op piekmomenten, wanneer het elektriciteitsverbruik van huishoudens in een wijk hoog is.
Normale snelheid
Gedurende ongeveer 80 procent van de dag, wanneer er voldoende netcapaciteit beschikbaar is, kunnen elektrische auto’s gewoon met maximale snelheid opladen. Eigenaren merken over het algemeen weinig van deze slimme manier van laden. Hun auto is immers opgeladen wanneer ze deze nodig hebben.
Om van netbewust laden de standaard te maken, is goede samenwerking essentieel tussen gemeenten, laadpaalexploitanten en de netbeheerder. Momenteel zijn de betrokken partijen in gesprek om de mogelijkheden verder te onderzoeken en concrete afspraken te maken over de implementatie. Het netbewust laden maakt deel uit van 10 maatregelen die de druk op het Utrechtse stroomnet moeten verlichten. De partijen verwachten dat de nieuwe aanpak vanaf het vierde kwartaal van 2025 operationeel wordt.
Meer informatie
> Bron: Nederlandelektrisch.nl
Meer nieuws
60 jaar betaald parkeren Amsterdam
Het Parool besteedt aandacht aan 60 jaar betaald parkeren in Amsterdam. In de maand dat de parkeermeter in de hoofdstad zijn zestigste verjaardag vierde, kondigde het stadsbestuur een uitbreiding aan van het betaald parkeren in de stadsdelen Noord, Nieuw-West en Zuidoost.
Lees meerKosten parkeervergunning flink gestegen in diverse gemeenten
Mensen die een vergunning nodig hebben om hun auto in de buurt van hun woning te parkeren, betalen daarvoor vaak meer dan een paar jaar geleden.
Lees meerKingspan Light + Air (KLA) nieuw lid Vexpan
Vexpan heet Kingspan Light + Air (KLA) welkom als nieuw lid van Platform voor Parkeren Nederland. KLA is een beursgenoteerd bedrijf en wereldwijd actief op verschillende gebieden zoals watermanagementsystemen, isolatiepanelen, glasdakconstructies, klimaatinstallaties en rookbeheersingssystemen.
Lees meerGeef commentaar op concept NEN 9120: voor mensen met een beperking in een parkeergarage
De concept NEN 9120 over toegankelijkheid van gebouwen is een nieuwe norm voor voorzieningen voor mensen met een beperking. De commentaarronde voor deze norm die ook over parkeergarages gaat, is opgestart. Dit kan tot voor 15 juli 2024.
Lees meerUtrechtse gemeenteraad stemt in met invoer betaald parkeren
De gemeenteraad stemde in met het voorstel om in Utrecht buurt voor buurt betaald parkeren in te voeren. De stad start in 2024 met de wijken waar de parkeerdruk nu hoog is. Het gaat in totaal twaalf jaar duren.
Lees meerUpdate ontwikkelingen D-GPK: website, app en toolbox
Het digitaliseren van het GPK-parkeerrecht is een omvangrijk project van SHPV. Inmiddels heeft zij voor gemeenten en houders van een GPK een informatieve website, app en een toolbox ontwikkeld. Ook helpen zij mensen die minder digitaal vaardig zijn.
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen