Laadpaalexploitanten gaan stroomnet provincie Utrecht ontlasten met netbewust laden

Gepubliceerd op: 08 juli 2025

Acht laadpaalexploitanten en netbeheerder Stedin slaan in Utrecht de handen ineen om het stroomnet te ontlasten. Door ‘netbewust laden’ wordt het laadvermogen tijdens piekmomenten verlaagd, terwijl elektrische auto’s toch volledig opgeladen worden.

 

Probleem én oplossing
Het stroomnet in de provincie Utrecht staat onder druk. Stedin heeft daarom een intentieverklaring getekend met laadpaalbedrijven Allego, CityCharging, Equans, LomboXnet, ParknCharge, TotalEnergies, Ubitricity en Vattenfall. Samen zetten ze in op een slimmer gebruik van het elektriciteitsnet.

 

Elektrische auto’s vragen veel van het stroomnet, zeker wanneer ze worden opgeladen tijdens drukke uren. Toch vormen deze voertuigen volgens de betrokkenen niet alleen een probleem; ze kunnen juist ook onderdeel van de oplossing zijn. Door het elektrische wagenpark netbewust te gebruiken, wordt het energiesysteem flexibeler.

 

Tijdelijke verlaging
Het principe van netbewust laden is eenvoudig: tijdens piekmomenten tussen 16.00 en 21.00 uur wordt het laadvermogen van publieke laadpalen tijdelijk verlaagd. Dit creëert ruimte op het net voor andere gebruikers. Omdat auto’s vaak langere tijd aan de laadpaal staan, zijn ze de volgende ochtend gewoon volledig opgeladen. Voor noodsituaties blijft laden altijd mogelijk via een speciale opt-out functie.

 

De verwachting is dat de implementatie van netbewust laden zorgt voor een sterke reductie van knelpunten: 10 tot 15 procent minder in 2030 en 15 tot 20 procent minder in 2035. Uit pilots blijkt dat het verlagen van de laadsnelheid voornamelijk nodig is op piekmomenten, wanneer het elektriciteitsverbruik van huishoudens in een wijk hoog is.

 

Normale snelheid
Gedurende ongeveer 80 procent van de dag, wanneer er voldoende netcapaciteit beschikbaar is, kunnen elektrische auto’s gewoon met maximale snelheid opladen. Eigenaren merken over het algemeen weinig van deze slimme manier van laden. Hun auto is immers opgeladen wanneer ze deze nodig hebben.

 

Om van netbewust laden de standaard te maken, is goede samenwerking essentieel tussen gemeenten, laadpaalexploitanten en de netbeheerder. Momenteel zijn de betrokken partijen in gesprek om de mogelijkheden verder te onderzoeken en concrete afspraken te maken over de implementatie. Het netbewust laden maakt deel uit van 10 maatregelen die de druk op het Utrechtse stroomnet moeten verlichten. De partijen verwachten dat de nieuwe aanpak vanaf het vierde kwartaal van 2025 operationeel wordt.

 

Meer informatie
> Bron: Nederlandelektrisch.nl

Tags

netbewust laden laadpalen stroomnet e-laden

Meer nieuws

Interparking en Saba bundelen hun krachten

Interparking en Saba Infraestructuras bundelen hun krachten om te profiteren van de sterke punten en synergiën van beide bedrijven en een pan-Europese speler op het gebied van mobiliteitsoplossingen te creëren. Saba is een Spaanse speler.

Lees meer

Handreiking: Hoe kun je staal het beste duurzaam conserveren (bij parkeergarages)?

In parkeergarages worden staalconstructies toegepast en soms damwanden. Hoe kies je voor de meest duurzame optie, die ook nog eens het beste past? Hier helpt de handreiking Duurzaamheid Staalconservering van Rijkswaterstaat (RWS) bij.

Lees meer

Gemeente Zwolle maakt ruimte voor groei met strategie voor mobiliteitshubs

De gemeente Zwolle werkt aan een plan om de komende jaren mobiliteitshubs in de stad te ontwikkelen. Het college van B en W heeft een strategie uitgewerkt die ze nu voorleggen aan de gemeenteraad.

Lees meer

Opening zonnepark in Almere: lokale stroom voor laadpalen

TotalEnergies heeft een zonnepark in Almere gebouwd om lokaal 100% groene stroom te leveren aan haar elektrische laadpalen in de regio.

Lees meer

Parkeergarages voortaan gratis in Almelo

Automobilisten kunnen straks (deels) gratis hun auto kwijt in de parkeergarages in de binnenstad van Almelo. Deze geste moet meer bezoekers naar het centrum trekken. De gemeente trekt er de komende jaren een miljoen euro voor uit.

Lees meer

Advies aan Hoge Raad over rechterlijke toetsing kosten naheffing parkeerbelasting

Er is een stijging van het aantal bezwaren en procederen voor naheffing parkeerbelasting door de opkomst van de no cure no pay bedrijven. De rechtbank Oost Brabant koos bij de behandeling van een bezwaar een opmerkelijke richting.  

Lees meer
1 21 22 23 24 25 73

Nog geen lid?

Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:

  • Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
  • Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
  • Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen
Meer voordelen als lid