‘Kunstmatige intelligentie helpt energieconsumptie elektrisch vervoer slim te sturen’
Netbeheerders en energieleveranciers krijgen technologie tot hun beschikking om binnen Europa de energievraag en het stroomverbruik van elektrisch vervoer te kunnen sturen met behulp van kunstmatige intelligentie. Het Arnhemse bedrijf Deftpower ontwikkelt momenteel een nieuwe tak van haar bestaande platform voor het opladen van elektrische voertuigen.
Laadpas
Het platform zorgt ervoor dat automobilisten binnen Europa overal met dezelfde laadpas terechtkunnen, ook al zijn er regionaal en internationaal veel verschillen tussen 770.000 openbare en semi-openbare laadpunten die door heel Europa staan. Energiebedrijven, autofabrikanten en leasemaatschappij die hun klanten een laadpas meegeven, lopen er tegenaan dat het ontbreekt aan uniformiteit en standaardisatie op de internationale markt voor elektrisch vervoer. ‘Wij brengen structuur aan in deze markt met ons platform waarmee bedrijven een laad-app kunnen opzetten’, zegt Jacob van Zonneveld, medeoprichter van Deftpower.
Voorspellende algoritmes
Deftpower werkt momenteel aan een systeem dat deze vraagsturing technisch mogelijk moet maken. Van Zonneveld: ‘Het moeilijkste wat we gaan bouwen zijn algoritmes om te voorspellen hoeveel consumptie wij kunnen verschuiven, op welk moment en op welke plaats. Daar komt veel kunstmatige intelligentie aan te pas. We verwachten dat onze voorspelling vanaf komend jaar voor 95 procent accuraat is.’
Deftpower test het systeem momenteel in Nederland en Noorwegen, waarbij afspraken worden gemaakt met laadpaaleigenaren, energieleveranciers en netbeheerders. De volgende stap is teruglevering aan het net. ‘Ook dat kunnen wij straks managen. Maar voorlopig zijn er nog veel obstakels die buiten onze invloed liggen. De meeste elektrische auto’s kunnen niet terugleveren en ook de laadpalen zijn daarvoor nog niet geschikt. Daarnaast zijn er juridische belemmeringen, dus de eerstvolgende 5 jaar zie ik het helaas nog niet gebeuren.’
De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) heeft het bedrijf geholpen met de aanmelding voor Horizon Europe bij de European Innovation Council (EIC) van de Europese Commissie.
Meer informatie
> Lees het hele bericht op Nederlandelektrisch.nl
> Lees meer over aanbevelingen netcongestie in jaarrapport werkgroep CLIP, Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages
Meer nieuws
Stappen om VvE-laadpunten aan te leggen
Elektrisch rijden is populairder dan ooit. Dat merken Verenigingen van Eigenaren ook. Steeds meer VvE’s krijgen de vraag of er bij de eigen of gezamenlijke parkeergelegenheid een laadpunt kan komen.
Lees meerDronten haalt energie uit parkeren: groen licht!
Groen licht voor het EFRO-project PowerParking in de gemeente Dronten. EFRO staat voor Europees Fonds Regionale Ontwikkeling. Parkeren onder de 1100 zonnepanelen
Lees meerZo ontwerp je veilige laadpalen in parkeergarages
Je ziet ze steeds meer om je heen: elektrische auto’s, maar ook elektrische laadpalen. Hoe versnelt de transitie naar elektrisch rijden? Zo’n transitie brengt
Lees meerConvenant met ministerie I&W over laadinfrastructuur in parkeergarages
Na de intentieverklaring voor ontwikkeling van laadinfrastructuur in parkeergarages door het Ministerie I&W en Vexpan ondertekend werd het uitgewerkte convenant door staatssecretaris Stientje van Veldhoven en André Wielaard, voorzitter van Vexpan ondertekend.
Lees meerGroot onderzoek naar transparante laadtarieven
Er komt een onderzoek naar de transparantie van laadtarieven voor elektrische auto’s bij de verschillende aanbieders in Nederland. Dat meldt BNR. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Nationaal Kennisinstituut Laadinfrastructuur (NKL).
Lees meerBijna de helft meer elektrische auto's op de weg dan in 2019
Er reden in 2020 43% meer elektrische auto’s op de weg dan in 2019. In totaal waren dat er 292.630. Van alle personenauto’s in het Nederlandse wagenpark was in 2020 3,2% elektrisch. In 2019 was dit
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.