Handreiking: Hoe kun je staal het beste duurzaam conserveren (bij parkeergarages)?
In parkeergarages worden staalconstructies toegepast en soms damwanden. Conserveren kan op verschillende manieren, waarbij de ene techniek duurzamer is dan de andere. Hoe kies je voor de meest duurzame optie, die ook nog eens het beste past? Hier helpt de handreiking Duurzaamheid Staalconservering van Rijkswaterstaat (RWS) bij, die gebruikt kan worden bij zowel nieuwbouw- als onderhoudswerkzaamheden.
Carolien Nieuwland, adviseur conservering bij RWS, vertelt hoe je de handreiking kunt gebruiken: ‘Is de kleur rood, dan moet je het eigenlijk niet doen.’ Er zijn verschillende technieken die je kunt toepassen om staal te conserveren. Zo kun je het staal verdikken met extra staal dat eraf mag roesten. Je kunt het staal ook verven, verzinken of er kathodische bescherming op toepassen. Al deze methoden hebben een eigen levensduur en vragen om onderhoud. Carolien: ‘Als je bijvoorbeeld een verfsysteem op een nieuwe brug aanbrengt, zul je daar regelmatig onderhoud aan moeten plegen; zowel klein onderhoud, door een beetje bij te plekken, als groot onderhoud, door de laag helemaal opnieuw aan te brengen. Bij het overwegen van de milieukosten die hiermee zijn gemoeid, kun je de handreiking Duurzaamheid Staalconservering raadplegen.’
De handreiking licht de verschillende conserveringstechnieken kort toe en vat in overzichtelijke tabellen de milieubelasting van de technieken samen; zowel voor objecten die op het land staan, zoals bruggen en portalen, als constructies die in water staan, zoals sluisdeuren of remmingwerken, waterkeringen en damwanden. Carolien: ‘Bij elke techniek wordt de mate van duurzaamheid – de milieubelasting – gekwantificeerd aan de hand van de levenscyclusanalyse (LCA) en de milieukostenindicator (MKI) per vierkante meter per jaar.’
Meer informatie
> Bron: lees meer op www.binnenlandsbestuur.nl
> De handreiking is kosteloos te downloaden op de website van Rijkswaterstaat.
Meer nieuws
Opleidingsprogramma Slim en Groen Onderweg van start
Het opleidingsprogramma Slim en Groen Onderweg is van start. Vijftien deelnemers laten zich omscholen tot adviseur in de slimme mobiliteit. Met als doel om aan het eind van het traject een baan in deze sector te vinden.
Lees meerAanbieders van autodelen bundelen krachten in nieuwe coalitie
Aanbieders van autodelen lanceren de Coalitie van Deelauto-aanbieders (CvD). Het doel van deze samenwerking is het bevorderen van het gesprek tussen de sector, ambtenaren, politici en experts over beleid dat nodig is om de potentie van autodelen waar te maken.
Lees meerUtrecht eerste stad wereldwijd die elektrische deelauto’s gebruikt als grootschalige buurtbatterijen
Inwoners van Vexpan lid Utrecht krijgen als eerste in Nederland de kans om grootschalig te ervaren wat een ‘rijdende buurtbatterij’ kan betekenen.
Lees meerNaar een circulaire laadindustrie voor elektrische voertuigen
De industrie voor de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen (EV) heeft wereldwijd te maken met materiaalschaarste. Daarom werkt NKL samen met Cenex Nederland aan een circulair ecosysteem voor de laadindustrie van EV.
Lees meerKNVB en Revolt sluiten partnership om voetbalverenigingen te verduurzamen
KNVB en Revolt, een Nederlandse start-up gespecialiseerd in laadpalen, zijn een samenwerking aangegaan om Nederlandse voetbalverenigingen te verduurzamen.
Lees meerNieuwe manier slim laden gebruikt meer zonne- en windenergie en spaart CO2
Door een nieuwe manier van slim laden kunnen elektrische auto’s in Nederland meer wind- en zonnestroom benutten, is er minder stroom uit gas- en kolencentrales nodig, daalt de CO2-uitstoot.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.