Haarlemmers verontwaardigd: parkeerplekken gereserveerd voor deelauto's
De gemeente Haarlem heeft deze zomer 30 parkeerplekken in de stad exclusief toegewezen aan deelauto’s. De toewijzing past in het streven van het stadsbestuur naar meer deelauto’s, maar bewoners zijn onaangenaam verrast. Op de website officielebekendmakingen.nl, waar de officiële bekendmakingen van de overheid zijn verzameld, stonden plotseling binnen een week dat – en welke – 30 parkeerplekken in Haarlem zijn toegewezen aan deelauto’s.
Bewoners vinden het ‘een beetje raar’ om dat zo te moeten vernemen, aldus een van de bewoners in de buurt van zo’n parkeerplek. “Het voelt dan toch een beetje alsof het stiekem wordt gedaan. We hebben er als buurt verder niks over gehoord van de gemeente.” De bewoners zijn onaangenaam verrast door de plotselinge verandering en vooral door het feit dat er nóg minder parkeerruimte overblijft voor de mensen in de buurt. “Het is een optelsom”, zegt een buurtbewoner. “Het is maar één parkeerplek – dat beseffen wij ook. Maar vergeet niet: hier is betaald parkeren al ingevoerd. Desondanks parkeren steeds meer toeristen en bezoekers van de Koepel in de wijk. Er is hier ’s avonds al amper meer een vrije plek te vinden. En dan moet er ook nog een groot aantal huizen in de buurt bijkomen.”
Oplossing voor de parkeerdruk
De gemeente ziet de deelauto juist als onderdeel van de oplossing voor de hoge parkeerdruk. Het college van burgemeester en wethouders stelt dat zij het autobezit in Haarlem wil verminderen. “Als we vaker vervoersmiddelen delen”, meldt de gemeente op de eigen website, “dan zijn er minder nodig. Zo houden we meer ruimte op straat voor andere dingen zoals spelen, groen en ontmoeten.”
Meer informatie
> Bron: nhnieuws.nl
Meer nieuws
Programma webinar Parkeren volop in beweging!
CROW, GNMI, SHPV en Vexpan bundelen de krachten en initiëren het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Wij lanceren ons initiatief op dinsdag 12 april met het gratis webinar ‘Parkeren volop in beweging’.
Lees meerAutobezit en autogebruik onder jongvolwassenen en visies ten aanzien van deelmobiliteit
Internationaal onderzoek laat zien dat in veel landen het autobezit en autogebruik daalt, vooral onder jongvolwassenen. TU Delft onderzoekt hoe deze trends zich in Nederland ontwikkelen.
Lees meerNieuwe Landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata
Bedrijven en overheden hebben samen de landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata gedefinieerd voor gesloten parkeerlocaties en straatparkeren.
Lees meerLancering krachtenbundeling CROW-GNMI-SHPV-Vexpan
CROW, GNMI, SHPV en Vexpan bundelen de krachten en initiëren het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Wij lanceren ons initiatief op dinsdag 12 april met het gratis webinar ‘Parkeren volop in beweging’.
Lees meerBuiten grote stad steeds afhankelijker van auto
Het verdwijnen van basisvoorzieningen als huisarts, scholen of supermarkt maakt Nederlanders buiten de grote steden steeds afhankelijker van de auto. Dat meldt onderzoekers van KiM
Lees meer30 jaar fiscalisering, wat vooraf ging (deel 1)
Fiscalisering is een per 1 januari 1991 doorgevoerde decentralisatie van beleidsuitvoering van het parkeren naar gemeenten. Een decentralisatie met een enorme impact. Interessant om terug te kijken in dit eerste artikel.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.