Haarlemmers verontwaardigd: parkeerplekken gereserveerd voor deelauto's

Gepubliceerd op: 24 september 2025

De gemeente Haarlem heeft deze zomer 30 parkeerplekken in de stad exclusief toegewezen aan deelauto’s. De toewijzing past in het streven van het stadsbestuur naar meer deelauto’s, maar bewoners zijn onaangenaam verrast. Op de website officielebekendmakingen.nl, waar de officiële bekendmakingen van de overheid zijn verzameld, stonden plotseling binnen een week dat – en welke – 30 parkeerplekken in Haarlem zijn toegewezen aan deelauto’s. 

 

Bewoners vinden het ‘een beetje raar’ om dat zo te moeten vernemen, aldus een van de bewoners in de buurt van zo’n parkeerplek. “Het voelt dan toch een beetje alsof het stiekem wordt gedaan. We hebben er als buurt verder niks over gehoord van de gemeente.” De bewoners zijn onaangenaam verrast door de plotselinge verandering en vooral door het feit dat er nóg minder parkeerruimte overblijft voor de mensen in de buurt. “Het is een optelsom”, zegt een buurtbewoner. “Het is maar één parkeerplek – dat beseffen wij ook. Maar vergeet niet: hier is betaald parkeren al ingevoerd. Desondanks parkeren steeds meer toeristen en bezoekers van de Koepel in de wijk. Er is hier ’s avonds al amper meer een vrije plek te vinden. En dan moet er ook nog een groot aantal huizen in de buurt bijkomen.”

 

Oplossing voor de parkeerdruk
De gemeente ziet de deelauto juist als onderdeel van de oplossing voor de hoge parkeerdruk. Het college van burgemeester en wethouders stelt dat zij het autobezit in Haarlem wil verminderen. “Als we vaker vervoersmiddelen delen”, meldt de gemeente op de eigen website, “dan zijn er minder nodig. Zo houden we meer ruimte op straat voor andere dingen zoals spelen, groen en ontmoeten.”

 

 

Meer informatie
> Bron: nhnieuws.nl

Tags

gemeente Haarlem deelauto parkeerbeleid

Meer nieuws

Maximumtarief naheffingsaanslag parkeerbelastingen voor 2024

Het kostentarief dat gemeenten in rekening mogen brengen bij de naheffingsaanslag parkeerbelasting is voor 2024 vastgesteld op € 76,70 (was € 72,90).

Lees meer

Autoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen

De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen.

Lees meer

Samenwerking Vexpan met HAN Automotive

Vexpan gaat samenwerken met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De branchevereniging staat voor kennis opbouwen en delen. Daarin is HAN Automotive een waardevolle toevoeging.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Henk Steennis

Een interview met een markant persoon uit de parkeerwereld: Henk Steennis. "Blijf altijd denken vanuit de gebruiker".

Lees meer

Nota parkeernormen en open normen in een bestemmingsplan: hoe toetst de bestuursrechter?

Als de Afdeling bestuursrechtspraak de hier besproken conclusie overneemt, dan heeft dat voor de praktijk tot gevolg dat onherroepelijke planregels rondom parkeren die worden uitgewerkt bij beleidsregel toch nog aan een volledige rechterlijke toets onderworpen kunnen worden in een procedure tegen een verleende omgevingsvergunning.

Lees meer

Volautomatische parkeergarage Vijzelgracht Amsterdam geopend

De garage, die bovenop het metrostation ligt, telt 270 parkeerplekken en zit op een heel andere manier in elkaar dan de meeste parkeergarages.

Lees meer
1 25 26 27 28 29 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief