Haarlem breidt betaald parkeren uit, geen tweede referendum

Gepubliceerd op: 30 mei 2025

De komende jaren wordt betaald parkeren ingevoerd in zeven Haarlemse wijken. Dat heeft een ruime meerderheid van de gemeenteraad 28 mei 2025 besloten. Een tweede referendum over het parkeerbeleid in Haarlem komt er niet.

  

Voor de gemeenteraad debatteerde over betaald parkeren, lag er al een inleidend verzoek op tafel om een volksraadpleging te houden over het onderwerp. In maart vorig jaar verwees de Haarlemse bevolking een vergelijkbaar plan nog massaal naar de prullenbak.

Maar volgens de nieuwe referendumregeling kan er in een periode van vier jaar niet twee keer een referendum worden gehouden over hetzelfde onderwerp. De referendumcommissie adviseerde om dat verzoek af te wijzen. De gemeenteraad nam dat advies over, ook met 24 stemmen voor en 14 tegen.

 

Meer informatie
> Bron: gemeente Haarlem  en NHnieuws.nl

Tags

parkeerreferendum betaald parkeren

Meer nieuws

Samenwerking Vexpan met HAN Automotive

Vexpan gaat samenwerken met Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De branchevereniging staat voor kennis opbouwen en delen. Daarin is HAN Automotive een waardevolle toevoeging.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Henk Steennis

Een interview met een markant persoon uit de parkeerwereld: Henk Steennis. "Blijf altijd denken vanuit de gebruiker".

Lees meer

Nota parkeernormen en open normen in een bestemmingsplan: hoe toetst de bestuursrechter?

Als de Afdeling bestuursrechtspraak de hier besproken conclusie overneemt, dan heeft dat voor de praktijk tot gevolg dat onherroepelijke planregels rondom parkeren die worden uitgewerkt bij beleidsregel toch nog aan een volledige rechterlijke toets onderworpen kunnen worden in een procedure tegen een verleende omgevingsvergunning.

Lees meer

Volautomatische parkeergarage Vijzelgracht Amsterdam geopend

De garage, die bovenop het metrostation ligt, telt 270 parkeerplekken en zit op een heel andere manier in elkaar dan de meeste parkeergarages.

Lees meer

Parkeernormen voor sociale woningbouw vaak te hoog en ‘niet-passend’

Nog steeds zijn parkeeernormen vaak 1-op-1 gebaseerd op landelijke parkeerkencijfers, terwijl er tussen provincies (en zelfs tussen gemeenten met een gelijke stedelijkheidsgraad binnen dezelfde provincie) grote verschillen zijn in autobezit.

Lees meer

Ook Groningen introduceert de maatschappelijke parkeervergunning

De uitbreiding van betaald parkeren in stad Groningen leidt ertoe dat (steeds meer) vrijwilligers niet altijd kosteloos kunnen parkeren, indien de organisatie geen of onvoldoende parkeerplaatsen heeft op eigen terrein.

Lees meer
1 25 26 27 28 29 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief