Grotere kans parkeerboetes: scanauto's signaleren ook auto's op stoep
Rotterdam start direct na de zomer een proef, waarbij scanauto’s ook controleren of iemand op de stoep geparkeerd staat. Het betekent minder werk voor de boa’s, terwijl het aantal parkeerboetes vermoedelijk flink zal stijgen. Het experiment duurt een half jaar en wordt gehouden in vijf stadsdelen, zo is te lezen op Rijnmond.nl.
De twaalf scanauto’s van de gemeente zijn uitgerust met een uitgebreid camerasysteem. Software controleert aan de hand van het kenteken of er betaald is voor het parkeren. Door een aanpassing van de programmatuur herkennen de camera’s straks ook of een voertuig op de stoep staat. Tijdens de proef stuurt de scanauto foto’s van de situatie naar een centrale computer, waar iemand van handhaving er nog een keer naar kijkt. Pas na deze check wordt er met één druk op de knop automatisch een proces-verbaal met boete opgestuurd naar de overtreder.
Meer informatie
> Bron en lees verder: Rijnmond.nl
Meer nieuws
Parkeerbeleid moet meebewegen met verandering in paradigma
Waar het opheffen van parkeerplaatsen in combinatie met investeren in andere vervoersmogelijkheden al niet toe kan leiden.
Lees meerExpertteam: Is in een parkeergarage de wegenverkeerswet van toepassing
Wouter van Boggelen Tender manager, IP Parking B.V. heeft naar aanleding van een case bij een van hun klanten deze aan het Vexpan Expertteam voorgelegd.
Lees meerParkeervergunning Utrecht duurste van Nederland
Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.
Lees meerWethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'
De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.
Lees meerPilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren
Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.
Lees meerVan blauwe zone naar reductiezone
Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.
Lees meerNog geen lid?
Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:
- Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
- Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
- Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen