Grotere kans parkeerboetes: scanauto's signaleren ook auto's op stoep

Gepubliceerd op: 29 augustus 2025

Rotterdam start direct na de zomer een proef, waarbij scanauto’s ook controleren of iemand op de stoep geparkeerd staat. Het betekent minder werk voor de boa’s, terwijl het aantal parkeerboetes vermoedelijk flink zal stijgen. Het experiment duurt een half jaar en wordt gehouden in vijf stadsdelen, zo is te lezen op Rijnmond.nl

 

De twaalf scanauto’s van de gemeente zijn uitgerust met een uitgebreid camerasysteem. Software controleert aan de hand van het kenteken of er betaald is voor het parkeren. Door een aanpassing van de programmatuur herkennen de camera’s straks ook of een voertuig op de stoep staat. Tijdens de proef stuurt de scanauto foto’s van de situatie naar een centrale computer, waar iemand van handhaving er nog een keer naar kijkt. Pas na deze check wordt er met één druk op de knop automatisch een proces-verbaal met boete opgestuurd naar de overtreder.

 

Meer informatie
> Bron en lees verder: Rijnmond.nl

Tags

scanauto stoepparkeren parkeerboete

Meer nieuws

Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland

Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.

Lees meer

Wethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'

De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.

Lees meer

Pilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren

Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.

Lees meer

Van blauwe zone naar reductiezone

Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.

Lees meer

Slimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven

Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.

Lees meer

Autoluwe woonwijken: hoe regel je het parkeren?

Als de wens bestaat om de auto minder te faciliteren en in minder parkeerplaatsen te voorzien, dan kan dat in een bestemmingsplan worden verankerd op voorwaarde dat dit in overeenstemming is met geldend beleid dan wel een goede onderbouwing van een afwijking daarvan.

Lees meer
1 29 30 31 32 33 53

Nog geen lid?

Word ook lid. Vele Vexpan voordelen:

  • Gratis naar Vexpan Nationaal Parkeercongres
  • Korting op diverse evenementen zoals de netwerkbijeenkomsten
  • Kennis delen, netwerk opbouwen, meedenken aan het jaarprogramma en ervaring opdoen
Meer voordelen als lid