Gouda legt vier scenario’s betaald parkeren voor aan inwoners
De gemeente Gouda gaat eind oktober vier scenario’s voor invoering van betaald en vergund parkeren voorleggen aan de inwoners van Korte Akkeren en Kort Haarlem. Deze raadpleging moet een advies opleveren waar het college en de gemeenteraad verder over in gesprek gaan. Ook een gefaseerde invoering – beginnen waar de parkeerdruk het hoogst is – is een optie die besproken wordt met de raad.
In de scenario’s zijn vier varianten van parkeertijden en -tarieven uiteengezet. Deze scenario’s zijn tot stand gekomen samen met de meedenkpanels, waarin wijkbewoners zaten. “We hebben de wensen van bewoners meegenomen en willen nu in de wijken ophalen welk scenario een brede voorkeur heeft”, licht wethouder Jan Kees Oppelaar toe. “In alle scenario’s hebben we de tarieven voor bewoners en hun bezoekers zo laag mogelijk gehouden, zoals toegezegd tijdens de bewonersavonden.”
De volgende vier scenario’s worden aan inwoners voorgelegd:
1. Altijd (24/7) betaald en vergund parkeren, waarbij de eerste parkeervergunning voor bewoners € 45,- per jaar kost en de tweede € 90,- per jaar;
2. Altijd (24/7) betaald en vergund parkeren, waarbij de eerste en tweede parkeervergunning € 56,- per jaar kost;
3. Van maandag t/m vrijdag van 16:00 tot 24:00 uur en op zaterdag van 9:00 tot 24:00 uur betaald en vergund parkeren, waarbij de eerste parkeervergunning € 50,- per jaar kost en de tweede € 100,- per jaar;
4. Van maandag t/m vrijdag van 16:00 tot 24:00 uur en op zaterdag van 9:00 tot 24:00 uur betaald en vergund parkeren, waarbij de eerste en tweede parkeervergunning € 62,- per jaar kost.
Bij alle scenario’s geldt een tarief voor betaald parkeren voor externen van € 3,- per uur en een tarief voor parkeren van bezoekers van bewoners van € 0,40 per uur, uitgezonderd de parkeerterreinen Klein Amerika en Schouwburgplein.
Lees het artikel verder op de website van het Gouds Dagblad
Meer informatie:
> Bron: Gouds Dagblad
Meer nieuws
Belang menselijk gedrag bij maken brandveilige keuzes
“Het geheim van effectieve gedragsverandering zit ‘m in het inspelen op de juiste gedragsoorzaken op het juiste moment”, aldus gedragswetenschapper en beleidsadviseur Brandveilig Leven Nick Boersma.
Lees meerSuccesvol mobiliteitsplan rondom Formule 1 in Zandvoort
Na 36 jaar afwezigheid werd weer een Formule 1 race gereden op het circuit van Zandvoort. Hoe komen zo’n 195.000 bezoekers zo efficiënt en duurzaam mogelijk naar het circuit?
Lees meerIn- en uitrijden op kenteken bij 53 P+R locaties
Vanaf nu is het bij 53 betaalde P+R locaties mogelijk om in en uit te rijden met behulp van kentekenherkenning. Hiermee wil NS met Q-Park parkeren bij stations voor reizigers sneller en makkelijker maken.
Lees meerParkeergedrag veranderen, hoe doe je dat?
Gedrag en parkeren is een zeer actueel onderwerp dat bij de parkeerprofessionals van álle gemeenten speelt. Vandaar de Themadag Gemeenten over: Parkeergedrag veranderen, hoe doe je dat? Een terugblik.
Lees meerDeelmobiliteit: leren van parkeren
Het feit dat wetenschappers regelmatig bezig zijn met parkeren is al een enorme ontwikkeling. De sector is volwassener geworden. Parkeerprofessionals worden vaak al in een vroeg stadium betrokken.
Lees meerCanadees parkeren
Het Canadees parkeren, oftewel het met twee wielen op het trottoir parkeren is in veel steden een probleem. Zowel voor voetgangers als hulpdiensten.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.