'Flexibele parkeerplek is antwoord op autostroom'

Gepubliceerd op: 10 januari 2024

Het aantal auto’s in Nederland bereikt een recordhoogte. Hoe houden gemeenten de stad leefbaar en bereikbaar? Het aantal personenauto’s op de Nederlandse wegen steeg in 2023 met ruim 180.000, een bijna twee keer zo grote toename als de jaren daarvoor. We koersen af op 10 miljoen auto’s in 2030. Wat betekent dit voor het beleid van veel gemeenten om de auto uit de stad te weren? Walther Ploos van Amstel, lector city logistiek aan de Hogeschool van Amsterdam, reageert in Binnenlands Bestuur.

 

Was de toename voor u verrassend?
‘Nee. Staatssecretaris Mark Harbers heeft daar een half jaar geleden al op gewezen. Een auto biedt flexibiliteit en geeft je vrijheid. Daarbij is het met het openbaar vervoer in Nederland momenteel rampzalig gesteld. Treinen zitten bomvol en zijn de laatste tijd vaak vertraagd. Metro’s idem. Bussen sluiten vaak slecht aan. En deelmobiliteit komt in Nederland niet van de grond. Ik was onlangs in een Limburgs gemeente waar maar één deelauto beschikbaar was, en die moet je dan een half jaar van tevoren reserveren. Ik ga inmiddels acht jaar autoloos door het leven, maar overweeg ook zelf om nu toch weer een auto aan te schaffen. En dan heb ik niet eens een gezin.’

 

Wat betekent dat voor de autoluwe plannen van gemeenten?
‘Je ziet dat autoluwe wijken de eerste jaren vaak prima werken. Totdat de mensen die er zijn gaan wonen, zelf kinderen krijgen. Dan rukt de auto alsnog op.’

 

Veel steden proberen het autobezit terug te dringen. Bijvoorbeeld door de tweede auto in een gezin zwaarder te belasten. Is dat een kansrijke strategie?
‘Dat kan, maar je moet je wel afvragen welke bewoners je in de stad overhoudt. Of het niet te elitair wordt omdat je mensen met een smallere portemonnee zo de stad uit jaagt. Gemeenten lossen dat soms op door vergunninghouders een plek in een parkeergarage aan te bieden. Maar als je kijkt naar de kosten van het bouwen van stand alone-parkeergarages en hoe je dat dan met parkeertarieven zou moeten terugverdienen, dan is dat nauwelijks een duurzame oplossing.’

 

Walther Ploos van Amstel gaat verder in op waar het autoprobleem het meest knelt. En hoe ook uitsluitend voor elektrische auto’s gereserveerde plekken de parkeerdruk opvoeren.

 

Lees het volledige artikel op BinnenlandsBestuur.nl

 

Tags

flexibele parkeerplek leefbaarheid toename auto's beleid gemeenten

Meer nieuws

Gastcolumn 'Over en uit voor de parkeergarage'

Gastcolumn Carlo JT van de Weijer 'Over en uit voor de parkeergarage' In de toekomst hebben we geen parkeergarages meer nodig.

Lees meer

Onderzoek mobiliteit: redenen waarom Nederlanders de auto liever laten staan

Na files zijn parkeerperikelen grootste bron van ergernis, blijkt uit een mobiliteitsonderzoek van EasyPark. Veel Nederlanders laten steeds vaker de auto staan.

Lees meer

Post hbo-opleiding Parkeren: parkeren als onderdeel van de mobiliteitsketen

De vernieuwde post hbo-opleiding Parkeren is aangepast aan de huidige ontwikkelingen. Marc Moonen, parkeerspecialist bij Kwirkey en tevens docent bij DTV Consultants, vertelt hier meer over.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Henk Domenie

Henk Domenie, CEO Scheidt & Bachmann Parking Solutions Benelux, kwam via de installatie-sector in aanraking met de parkeerwereld en werd gegrepen door de veelzijdigheid van het parkeren.

Lees meer

30 jaar fiscalisering deel 2

In dit artikel komt het besluit parkeerbelasting dat bij de wetswijziging van de gemeentewet hoort aan de orde en worden de belangrijkste wijzigingen daarin toegelicht.

Lees meer

Parkeren in het buitenland: zoeken naar parkeerplek lastigst

Het vinden van een parkeerplek blijkt in het buitenland een lastig karwei. 44 procent parkeert soms tot heel vaak op plekken zonder te weten of dat mag.

Lees meer
1 36 37 38 39 40 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief