Flexibele Parkeermachtiging voor deelauto’s van start

Gepubliceerd op: 09 december 2022

Sinds 14 november van dit jaar is de pilot Flexibele Parkeermachtiging voor Deelauto’s live gegaan. Tot 15 mei 2023 testen 5 gemeenten (Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Eindhoven en Nijmegen) en 3 aanbieders van deelauto’s (Amber, Mywheels en Sixt) een meer uniforme en flexibele manier voor het parkeren van deelauto’s. De Flexibele Parkeermachtiging biedt belangrijke voordelen voor zowel de gemeenten, de aanbieders en de gebruiker van deelauto’s en levert daarmee een belangrijke bijdrage aan de adoptie van de deelauto en daarmee aan de mobiliteitstransitie.

 

Deelauto-aanbieders regelen straks via SHPV eenvoudig een parkeerrecht voor de eigen deelauto’s in álle aangesloten gemeenten! Daardoor neemt de flexibiliteit bij de aanbieders enorm toe zodat aanbieders een betere dienst kunnen bieden aan klanten. De administratie bij aanbieder en gemeente neemt af, en de kosten voor parkeren zijn dan afhankelijk van het daadwerkelijk gebruik op basis van (vaak) een speciaal tarief voor deelauto’s.

 

Een flexibele parkeermachtiging biedt de noodzakelijke infrastructuur om schaalbaar ‘one way’ ritten tussen steden aan te bieden. Daarnaast past het betalen naar gebruik voor parkeerplekken al veel beter bij het concept ‘delen’ dan een reguliere parkeervergunning waarbij wordt betaald voor het ‘hebben’ van een plek.

 

De deelauto is in opkomst
Steeds meer mensen gebruiken een deelauto in plaats van een eigen (tweede) auto of als deel van een duurzame reis die niet per eigen auto wordt gereden. Die deelauto staat, als hij niet in gebruik is, ergens geparkeerd, te wachten op een gebruiker. Dat is veelal een openbare parkeerplaats in een gemeente met betaald parkeren. In de drukke binnensteden zijn die parkeerplekken schaars.

 

Gemeenten zien de deelauto als middel in de mobiliteitstransitie. Een stuk van de oplossing voor het terugdringen van het autobezit waardoor ruimte in de bebouwde kom wordt bespaard en de bereikbaarheid verbetert. Gemeenten verstrekken daarvoor parkeervergunningen waarmee tegen een vast (lager) tarief eenvoudiger geparkeerd kan worden. Omdat iedere gemeente dat nu op een eigen manier doet -waardoor aanbieders overal een aparte vergunning moeten aanvragen- heeft SHPV in samenwerking met het ministerie van I&W en een aantal gemeenten de Flexibele Parkeermachtiging Deelauto’s ontwikkeld. Dit concept lost de nadelen op en is, als de pilot slaagt, straks in alle gemeenten toepasbaar.

 

Meer informatie
> Bron: SHPV
> SHPV, lid van Vexpan en samenwerkingspartner Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven (CROW/GNM/SHPV/Vexpan)

Tags

parkeermachtiging pilot deelauto

Meer nieuws

Post hbo-opleiding Parkeren: parkeren als onderdeel van de mobiliteitsketen

De vernieuwde post hbo-opleiding Parkeren is aangepast aan de huidige ontwikkelingen. Marc Moonen, parkeerspecialist bij Kwirkey en tevens docent bij DTV Consultants, vertelt hier meer over.

Lees meer

Markante personen uit de parkeerwereld: Henk Domenie

Henk Domenie, CEO Scheidt & Bachmann Parking Solutions Benelux, kwam via de installatie-sector in aanraking met de parkeerwereld en werd gegrepen door de veelzijdigheid van het parkeren.

Lees meer

30 jaar fiscalisering deel 2

In dit artikel komt het besluit parkeerbelasting dat bij de wetswijziging van de gemeentewet hoort aan de orde en worden de belangrijkste wijzigingen daarin toegelicht.

Lees meer

Parkeren in het buitenland: zoeken naar parkeerplek lastigst

Het vinden van een parkeerplek blijkt in het buitenland een lastig karwei. 44 procent parkeert soms tot heel vaak op plekken zonder te weten of dat mag.

Lees meer

EPA-2022 Congres

Van 12 -14 september is het EPA-Congres in Brussel. Vexpanleden krijgen korting op de toegang.

Lees meer

MaaS: hoe regel je dat in een bestemmingsplan?

Mobility as a Service wordt steeds vaker ingezet als (gedeeltelijke) oplossing voor de parkeervraag van een nieuwbouwlocatie. Hoe dit juridisch moet worden geregeld in een bestemmingsplan levert nog wel eens vragen op. Vrijwillige deelname blijkt een risico. 

Lees meer
1 17 18 19 20 21 34

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief