EPA Toolbox Brandveiligheid: Richtlijn voor EV-opladers

Gepubliceerd op: 24 oktober 2024

Peter Dingemans, Vexpan bestuurslid en voorzitter van de EPA (European Parking Association) EV & Fire Safety-werkgroep, lanceert de EV & Fire Safety Toolbox voor parkeergarages. De toolbox biedt richtlijnen op het gebied van persoonlijke veiligheid, eigendomsbescherming en operationele continuïteit en bevat een aantal casestudies. Dit EPA document is beschikbaar voor leden van EPA en Vexpan.

 

De uitrol en brede acceptatie van elektrische voertuigen (EV’s) vraagt om de benodigde laadinfrastructuur. Dit betekent dat er renovatie nodig is bij een grote voorraad bestaande parkeergebouwen, evenals de introductie van oplaadfaciliteiten binnen nieuwe gebouwontwerpen. Tegelijkertijd kunnen branden waarbij moderne auto’s betrokken zijn (niet alleen EV’s) groter zijn dan bij oudere voertuigen en het potentieel hebben om een ​​grotere impact. Dit heeft ertoe geleid dat de bestaande brandveiligheidsvoorzieningen in parkeergarages onder de loep zijn genomen.

 

De toolbox is gebaseerd op de huidige kennis en is dat ook aan verandering onderhevig als gevolg van verdere ontwikkelingen uit het brandveiligheidsonderzoek. Het document bevat tabellen die kwalitatief de merites van elke maatregel weergeven, evenals de omstandigheden en doelstellingen waarvoor deze relevant zijn. De gebruiksscenario’s omvatten afgesloten/open parkeergarages en brandbeveiligingsdoelen voor persoonlijke veiligheid en eigendomsbescherming/operationele continuïteit. De toolbox is uitsluitend bedoeld als leidraad voor eigenaren/exploitanten die van plan zijn EV-laders op hun parkeerterreinen te installeren. Het vervangt niet de noodzaak om aan lokale vereisten te voldoen.

 

Download de EPA Fire Safety Toolbox

 

Meer informatie
> EPA
> Werkgroep CLIP – Convenant Laadinfrastructuur in Parkeergarages
> Bekijk de AI gegenereerde introductievideo

Tags

EPA brandveiligheid toolbox richtlijn

Meer nieuws

Elektrisch rijden: heeft accupakket verwisselen de toekomst?

In China is de Nio ET7 gepresenteerd. Binnen afzienbare tijd moet de elektrische sedan ook leverbaar worden met een verwisselbaar accupakket. Slim, maar heeft die technologie eigenlijk toekomst?

Lees meer

Naar meer transparantie in de laadkosten

Elke keer dat een berijder zijn elektrische auto oplaadt bij een laadpunt, zijn daar kosten mee gemoeid. Het is voor de elektrische rijders lang niet altijd duidelijk wat er in specifieke gevallen moet worden betaald voor het laden.

Lees meer

Differentiëren in parkeertarieven

Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?

Lees meer

De Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief

De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.

Lees meer

Pieter Litjens CROW

Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.

Lees meer

Parkeren aan de laadpaal?

Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?

Lees meer
1 20 21 22 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief