Digitaal ‘vangnet’ maakt weg vrij voor elektrische auto’s laden zonder overbelasting stroomnet
Door het opladen van elektrische auto’s lokaal slim aan te sturen en een digitaal ‘vangnet’ toe te voegen, kunnen veel meer elektrische auto’s probleemloos geladen worden binnen zonder overbelasting van het stroom. Dat blijkt uit proeven uitgevoerd bij de parkeerplaatsen van het hoofdkantoor van a.s.r. verzekeringen in Utrecht, bij het provinciehuis in Zwolle en op de campus van de Universiteit Twente. Het 4-jarige onderzoeksproject SmoothEMS met Gridshield, een samenwerking van de Universiteit Twente, Kropman, Amperapark, MENNEKES eMobility, a.s.r. verzekeringen en ElaadNL, wordt hiermee succesvol afgerond.
Energiemanagementsysteem
De gecombineerde inzet van een gebruikersvriendelijk energiemanagementsysteem in combinatie met een beveiliging die de levering van elektriciteit veilig stelt bij dreigende overbelasting, leidt tot een verbetering van het gebruik van de eigen aansluiting op het stroomnet. Overschrijding van de technische of administratieve vermogensgrens wordt zo gegarandeerd vermeden. Dat is de hoofdconclusie van het project SmoothEMS met Gridshield. Zowel het lokale energiemanagementsysteem (SmoothEMS) als het ontwikkelde digitale vangnet (Gridshield) blijken goed te functioneren na uitvoerige tests en zijn klaar om op meer locaties ingezet te worden.
Het SmoothEMS is een energiemanagementsysteem dat voor de verdeling van de beschikbare stroom expliciet de behoeftes van gebruikers, zoals het laden van elektrische auto’s, meeneemt.
3 locaties
De werking is onderzocht op 3 locaties met laadplekken die sterk verschilden in type laadgedrag: het hoofdkantoor van a.s.r. verzekeringen in Utrecht, bij het provinciehuis in Zwolle en op de campus van de Universiteit Twente. In al deze gevallen werd het opladen van elektrische auto’s gecombineerd met het opwekken van stroom uit zonnepanelen en de inzet van batterijen. Het energiemanagementsysteem maakt lokale optimale afstemming van opwek en afname van stroom op locatie mogelijk, wat gunstig is voor de stroomrekening maar ook om lokale overbelasting en netcongestie te voorkomen. Elektrische auto’s worden dan dus sneller opgeladen als er meer stroom beschikbaar is van de zonnepanelen en/of de stroomvraag van bijvoorbeeld warmtepompen voor het kantoor laag is.
In het project is op basis van statistische analyses de laadbehoefte van de verwachte gebruikers gemodelleerd om een goede inschatting te kunnen maken. Bovendien is, waar mogelijk, zelf invloed gegeven aan de gebruikers via een ontwikkelde app. Hierbij bleek dat aanvankelijk de gebruikers redelijk slechte inschattingen maakten van hun behoeftes, met tot wel 44 procent overschatting van de energiebehoefte. Gedurende het project kregen gebruikers meer kennis van hun elektrische auto door middel van feedback en daalde dit naar 33 procent. Het energiemanagementsysteem zelf bleek robuust te zijn en kon goed omgaan met deze overschatting. Het benaderde het optimale resultaat waarbij de gebruikersinput voor meerwaarde zorgde.
Meer informatie
> Lees verder: Bron: nederlandelektrisch.nl
Meer nieuws
Prijstransparantie laadpalen blijft onder de maat
De transparantie van laadtarieven voor elektrische auto's blijft steken op een 6,1. Dit blijkt uit de nieuwe Benchmark Prijstransparantie 2025 van het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL).
Lees meerOnderzoek naar ‘best practices’ voor berging elektrische voertuigen uit parkeergarages
Het NIPV heeft, in opdracht van IenW, onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor het veilig verwijderen van elektrische voertuigen (EV’s) uit parkeergarages bij incidenten.
Lees meerNAL over 2024: stijging laadpunten 25 procent
Het aantal publieke laadpunten voor elektrische auto’s is in 2024 met 25 procent gestegen tot 183.704. Een landelijke dekkingsgraad van 83%, meldt de Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL).
Lees meerToename van 10 procent van incidenten met elektrische en hybride voertuigen in 2024
Het NIPV en de Teams Brandonderzoek van de veiligheidsregio’s onderzochten hoe vaak de brandweer in 2024 moest uitrukken voor incidenten met bijvoorbeeld elektrische auto’s.
Lees meerElaadNL publiceert vernieuwde cybersecurity-eisen laadpalen
ElaadNL heeft, in nauwe samenwerking met het European Network for Cyber Security (ENCS), de vernieuwde cybersecurity-eisen voor laadinfrastructuur van elektrische voertuigen gepubliceerd.
Lees meerLancering nieuw dataplatform voor laadpalen: DOT-NL
Tijdens het jaarlijkse event van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur is het dataplatform DOT-NL gelanceerd. Dit platform bundelt actuele informatie over het Nederlandse laadnetwerk.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.