CJIB wil menselijker zijn bij innen verkeersboetes
Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) wil meer ruimte om te kunnen stoppen met verhogingen bij het innen van verkeersboetes, waaronder parkeerboetes. Want volgens de uitvoeringsorganisatie kunnen verhogingen ‘evident onredelijke gevolgen hebben’. Dat meldt het CJIB in zijn Stand van de Uitvoering 2023.
Bij verkeersboetes komt er bij een eerste aanmaning 50 procent van het boetebedrag bovenop, en bij een tweede aanmaning 100 procent. Daarmee kan een boete van 50 euro oplopen tot een te betalen bedrag van 150 euro.
Maar in sommige gevallen is bijvoorbeeld sprake van ‘aantoonbare bijzondere situaties van overmacht’, aldus het CJIB. ,,Op dit moment heeft het CJIB onvoldoende ruimte om bijzonder maatwerk toe te passen op een aantal specifieke situaties en wordt soms de rechter of het OM belast met het kwijtschelden van verhogingen.”
Veel mensen die een betaalachterstand hebben bij het CJIB hebben ook een betaalachterstand bij andere uitvoeringsorganisaties, maar het is nu niet (altijd) mogelijk gegevens uit te wisselen ten behoeve van gezamenlijke dienstverlening. Het CJIB wil passende dienstverlening aanbieden, waaronder betalingsregelingen. Zij licht dit toe in de Stand van de Uitvoering 2023.
Meer informatie
> Stand van de Uitvoering 2023 CJIB
Meer nieuws
Parkeerkorting voor elektrische auto’s vanaf volgend jaar
Gemeenten mogen vanaf volgend jaar lagere parkeertarieven rekenen voor elektrische auto’s en auto’s die op waterstof rijden. Het kabinet is van plan de Gemeentewet daarvoor aan te passen.
Lees meerDeelmobiliteit: leren van parkeren
Het feit dat wetenschappers regelmatig bezig zijn met parkeren is al een enorme ontwikkeling. De sector is volwassener geworden. Parkeerprofessionals worden vaak al in een vroeg stadium betrokken.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Hans van Roosmalen
De visie van Hans van Roosmalen op gemeentelijk parkeren.
Lees meerParkeren met maximale tijdsduur afgeschaft
Op sommige plekken in Amsterdam kan men in bepaalde gevallen ook tegen een laag tarief, voor een beperkte tijd parkeren. Wie er langer staat, ontvangt een parkeerbon. De Hoge Raad heeft echter bepaald dat dit niet mag.
Lees meerAmersfoort autoluwe binnenstad
De binnenstad van Amersfoort wordt meer autoluw gemaakt. Medewerkers van de afdeling Stad & Ontwikkeling vertellen hoe het proces is verlopen.
Lees meerDaadwerkelijke autobezit inzichtelijk via passendeparkeernorm.nl
Gemeentelijke parkeernormen kunnen een fors remmend effect hebben op nieuwe woningbouw. Dit komt omdat ze soms (flink) te hoog zijn. Goudappel heeft onderzoek gedaan naar het autobezit
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.