CJIB wil menselijker zijn bij innen verkeersboetes
Het Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB) wil meer ruimte om te kunnen stoppen met verhogingen bij het innen van verkeersboetes, waaronder parkeerboetes. Want volgens de uitvoeringsorganisatie kunnen verhogingen ‘evident onredelijke gevolgen hebben’. Dat meldt het CJIB in zijn Stand van de Uitvoering 2023.
Bij verkeersboetes komt er bij een eerste aanmaning 50 procent van het boetebedrag bovenop, en bij een tweede aanmaning 100 procent. Daarmee kan een boete van 50 euro oplopen tot een te betalen bedrag van 150 euro.
Maar in sommige gevallen is bijvoorbeeld sprake van ‘aantoonbare bijzondere situaties van overmacht’, aldus het CJIB. ,,Op dit moment heeft het CJIB onvoldoende ruimte om bijzonder maatwerk toe te passen op een aantal specifieke situaties en wordt soms de rechter of het OM belast met het kwijtschelden van verhogingen.”
Veel mensen die een betaalachterstand hebben bij het CJIB hebben ook een betaalachterstand bij andere uitvoeringsorganisaties, maar het is nu niet (altijd) mogelijk gegevens uit te wisselen ten behoeve van gezamenlijke dienstverlening. Het CJIB wil passende dienstverlening aanbieden, waaronder betalingsregelingen. Zij licht dit toe in de Stand van de Uitvoering 2023.
Meer informatie
> Stand van de Uitvoering 2023 CJIB
Meer nieuws
Samenwerking Vexpan-leden WPS en ParkBee
Door de integratie met WPS kunnen parkeerexploitanten parkeerplaatsen toevoegen aan het ParkBee platform en de gebruikers hiervan bereiken. Wat een stroom van verkeer naar de parkeerlocatie genereert.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld: Wim van der Heide
Wim van der Heide, Business Development Manager bij Ballast Nedam Park & Connect, kwam via onderzoek naar mechanische parkeersystemen in aanraking met de parkeerwereld.
Lees meerWelk beleid op deelmobiliteit? | MaaS Kenniscafé
Een samenhangende en duidelijke visie over het beleid rondom deelmobiliteit is nodig om het gebruik te stimuleren. Het Nationaal Samenwerkingsprogramma Deelmobiliteit gaat daarbij helpen.
Lees meer30 jaar fiscalisering deel 5: Jurisprudentie
In dit deel over de geschiedenis van de fiscalisering gaat het over jurisprudentie. Tot op de dag van vandaag wordt er tegen opgelegde naheffingen bezwaar gemaakt. In een aantal gevallen gaat de bezwaarmaker als hij van de belastingrechter geen gelijk krijgt naar het gerechtshof en soms zelfs naar de Hoge Raad.
Lees meer30 jaar fiscalisering deel 4: Bebording
In dit deel over de geschiedenis van de fiscalisering kijken we terug op de ontwikkeling van de bebording. Via bebording herkent de parkeerder het ter plaatse geldende parkeerregiem.
Lees meerRotterdam Nederlands meest EV-vriendelijke gemeente
Gemeente Rotterdam is het meest vriendelijk voor elektrische rijders in Nederland. Dit maakt ALD Automotive bekend. Het is de eerste keer dat de leasemaatschappij de verkiezing ‘Meest EV-vriendelijke gemeente’ houdt.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.