Buiten grote stad steeds afhankelijker van auto

Gepubliceerd op: 22 februari 2022

Het verdwijnen van basisvoorzieningen als huisarts, scholen of supermarkt maakt Nederlanders buiten de grote steden steeds afhankelijker van de auto. Dat melden onderzoekers van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) in de publicatie ‘Het wijdverbreide autobezit in Nederland’.

 

De afstanden tot werk, sociaal netwerk en voorzieningen nemen toe en het ov biedt steeds minder vaak een goed alternatief. In de grote steden verliest de auto zijn aantrekkingskracht dankzij tal van alternatieven voor de eigen auto, parkeerregulering en verminderde reistijdwinsten met de auto. Terwijl het particulier autobezit per inwoner in de centrum-stedelijke gebieden daalde in het afgelopen decennium, steeg het autobezit in de meer landelijke gebieden duidelijk. Ten aanzien van het autogebruik is een soortgelijke trend zichtbaar.

 

Noodzaak
In de meest stedelijke gebieden van Nederland zegt 36% van de mensen steeds meer afhankelijk te zijn van de auto, terwijl dit aandeel in de meest landelijke gebieden bijna tweemaal zo groot is, namelijk 64%. 1 op de 3 respondenten in het KiM-onderzoek is het eens met de stelling ‘autobezit is geen vrije keuze, maar (bittere) noodzaak’.

 

Bezuinigen
Door de afhankelijkheid van de auto zijn er huishoudens die zich autobezit nauwelijks kunnen veroorloven, maar toch over een auto beschikken. Zij bezuinigen op andere huishoudposten om het voertuig te bekostigen. Volgens schattingen van het KiM gaat dit gedwongen autobezit op voor 5% á 6% van de Nederlanders met een auto. De overheid kan de financiële drempel voor het autobezit verlagen. Op individueel niveau kan dit soelaas bieden, maar de afhankelijkheid van de auto wordt hiermee niet kleiner. Het is ook geen antwoord voor mensen die niet kunnen, willen of mogen rijden, zoals jongeren, senioren of de circa 800.000 Nederlanders met een rijbewijs en rijangst.

 

Ecologische gevolgen
Daar komt bij dat iedere extra auto ecologische gevolgen heeft, zoals de uitstoot van 6,7 ton CO2 in het productieproces en de claim op grondstoffen, zoals ijzer, aluminium, rubber, olie en – tegenwoordig steeds vaker – op zeldzame aardmetalen.

 

Groter, krachtiger en zwaarder
Omdat de auto’s in het Nederlandse wagenpark steeds groter, krachtiger en zwaarder worden kunnen we spreken van SUV-icatie. Deze trend heeft onder andere negatieve gevolgen voor de veiligheid van de mensen op straat, de ruimtedruk en het materiaalgebruik. In 25 jaar tijd is de totale massa van de Nederlandse personenautovloot verdubbeld. Nieuw geregistreerde auto’s zijn gemiddeld 24 kg zwaarder dan die van het jaar daarvoor. Door de toepassing van grote batterijpakketten in nieuwe auto’s zal toename in de massa voorlopig ook doorzetten.

 

Publicaties
> Op de site van KiM staan 3 publicaties:
– brochure met een uitgebreide samenvatting van alle resultaten van het onderzoeksproject
– achtergrondrapportage met de maatschappelijke effecten van autobezit in meer detail
– achtergrondrapportage dat dieper ingaat op de determinanten waarmee de verschillen in autobezit beter verklaard kunnen worden. Dergelijke verklaringen bieden sturingsmogelijkheden voor het autobezit. De overheid stuurt nu al op dit autobezit via wegenbelasting, parkeervergunningen en aanschafsubsidies.

 

> Bron: www.kimnet.nl 

Tags

autobezit onderzoek

Meer nieuws

Nieuwe functie van Google Maps laat zien waar je kan parkeren

Google Maps heeft een handige tool toegevoegd om je te helpen parkeren in de buurt van je bestemming, wat vooral handig is als je nog nooit op die plek bent geweest.

Lees meer

Eerste uitgave in serie over doelgerichte aanpak brandveiligheid

Het NIPV heeft het ‘Introductiedocument doelgerichte brandveiligheid’ gepubliceerd. Het is de eerste uitgave in een serie samenhangende kennispublicaties over doelgerichte brandveiligheid.

Lees meer

Op koers mobiliteitsplan: Utrecht voor eerst in jaren minder autobezit

Voor het eerst sinds jaren is er sprake van een afname van particuliere personenauto’s in Utrecht. Dat staat in het ‘Monitor Mobiliteitsplan 2024’, een tussentijdse evaluatie van de gemeente om te kijken of ze op weg is de doelen van 2040 te halen.

Lees meer

CJIB wil menselijker zijn bij innen verkeersboetes

Het CJIB wil meer ruimte om te kunnen stoppen met verhogingen bij het innen van verkeersboetes, waaronder parkeerboetes. Verhogingen kunnen ‘evident onredelijke gevolgen hebben. Dat meldt CJIB in zijn Stand van de Uitvoering 2023.

Lees meer

Fiets wint terrein op de auto: Wijchen neemt stappen naar duurzamer parkeerbeleid

De auto voor de deur parkeren? In het nieuwe parkeerbeleid van Wijchen is dat niet meer vanzelfsprekend. Er komen meer parkeerplekken voor fietsen en meer groen.

Lees meer

Alkmaar introduceert scanauto op 1 september 2024

Uit onderzoek is gebleken dat één op de drie automobilisten niet betaalt voor het parkeren. Om dat aantal naar beneden te brengen, zet Alkmaar vanaf 1 september een elektrische scanauto in.

Lees meer
1 13 14 15 16 17 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief