BMW en gemeente Rotterdam helpen elektrische rijders

Gepubliceerd op: 10 februari 2023

Met het pilotproject Charge & Repark dat na de eerste week van februari van start is gegaan, proberen BMW en de gemeente Rotterdam elektrische rijders op een positieve manier te stimuleren om de laadpaal vrij te maken zodra hun elektrische of plug-in hybride auto voldoende is opgeladen.

 

Hoewel het aantal (semi-)publieke laadpunten in Nederland vooralsnog sneller groeit (+44% van 2022 op 2021)* dan de hoeveelheid elektrische en plug-in hybride auto’s op de Nederlandse wegen (+35% van 2022 op 2021)*, moet elke (semi-)publieke laadpaal ruim vier auto’s bedienen. Bovendien verschilt de laadinfrastructuur sterk per regio of wijk. Rotterdam werkt aan een dekkend netwerk, maar in sommige wijken met een hoge parkeerdruk kan het fijn zijn als zoveel mogelijk mensen van de laadpalen gebruik kunnen maken.

 

John Akkerhuis, adviseur Mobiliteit bij de Gemeente Rotterdam: “Het aantal elektrische auto’s in Nederland zal exponentieel groeien in de komende jaren. Dat vinden wij als stad een geweldige ontwikkeling, maar al die elektrische auto’s moeten ook opladen. Om de kans te verkleinen dat er te weinig laadpalen beschikbaar zijn in de stad om je auto op te laden, zet de gemeente nu vooral in op het bijplaatsen van laadpalen. Maar sommige bestuurders bezetten te lang een laadpaal, terwijl de batterij voldoende of geheel is opgeladen. Die mensen willen we positief stimuleren hun auto te verplaatsen en zo de laadplek vrij te maken voor een ander. ”Dion van der Heijden, E-Mobility Services Manager bij BMW Group Nederland, voegt daaraan toe: “Met Charge & Repark maken we elektrisch rijden toegankelijker, aangezien de beschikbaarheid van de laadinfrastructuur verbetert.”

 

Akkerhuis: “Tegelijkertijd onderzoeken we ‘bi-directioneel laden’, ofwel auto’s die hun stroom terug kunnen leveren aan het net of een lokaal elektriciteitsnetwerk als er een hoge elektriciteitsvraag is. Als dat in de toekomst grootschalig mogelijk wordt, is het juist wél handig dat er volgeladen auto’s aan laadpalen zijn aangesloten. Dit helpt de energietransitie ook. Met de verschillende partners onderzoeken we wat de mogelijkheden zijn om het laadnetwerk optimaal in te richten.”

 

Samenwerking sinds 2018
Een veilige, gezonde en leefbare stad staat hoog op de agenda van de gemeente Rotterdam. Dat vraagt om een nieuwe visie op toekomstige mobiliteit, waarin duurzaamheid, verkeersveiligheid, toegankelijkheid en doorstroming een belangrijke rol spelen. Al sinds 2018 werken BMW en Rotterdam samen om deze gedeelde ambities te realiseren.

 

Meer informatie
> Bron: persbericht BMW Group
> Gemeente Rotterdam, lid van Vexpan en Vexpan Commissie Gemeenten

Tags

gemeente elektrisch rijden e-laden

Meer nieuws

Stappen om VvE-laadpunten aan te leggen

Elektrisch rijden is populairder dan ooit. Dat merken Verenigingen van Eigenaren ook. Steeds meer VvE’s krijgen de vraag of er bij de eigen of gezamenlijke parkeergelegenheid een laadpunt kan komen.

Lees meer

Dronten haalt energie uit parkeren: groen licht!

Groen licht voor het EFRO-project PowerParking in de gemeente Dronten. EFRO staat voor Europees Fonds Regionale Ontwikkeling. Parkeren onder de 1100 zonnepanelen

Lees meer

Zo ontwerp je veilige laadpalen in parkeergarages

Je ziet ze steeds meer om je heen: elektrische auto’s, maar ook elektrische laadpalen. Hoe versnelt de transitie naar elektrisch rijden? Zo’n transitie brengt

Lees meer

Convenant met ministerie I&W over laadinfrastructuur in parkeergarages

Na de intentieverklaring voor ontwikkeling van laadinfrastructuur in parkeergarages door het Ministerie I&W en Vexpan ondertekend werd het uitgewerkte convenant door staatssecretaris Stientje van Veldhoven en André Wielaard, voorzitter van Vexpan ondertekend.

Lees meer

Groot onderzoek naar transparante laadtarieven

Er komt een onderzoek naar de transparantie van laadtarieven voor elektrische auto’s bij de verschillende aanbieders in Nederland. Dat meldt BNR. Het onderzoek wordt uitgevoerd door het Nationaal Kennisinstituut Laadinfrastructuur (NKL).

Lees meer

Bijna de helft meer elektrische auto's op de weg dan in 2019

Er reden in 2020 43% meer elektrische auto’s op de weg dan in 2019. In totaal waren dat er 292.630. Van alle personenauto’s in het Nederlandse wagenpark was in 2020 3,2% elektrisch. In 2019 was dit

Lees meer
1 19 20 21 22 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief