Behoefte aan betaalbare parkeergarage om de hoek

Gepubliceerd op: 13 september 2023

Binnensteden worden steeds meer autoluw gemaakt, waardoor het steeds moeilijker wordt om met de auto de stad in te komen. EasyPark formerly Parkmobile, onderdeel van de EasyPark Group, ziet dat dit leidt tot een groeiend aantal parkeergarages in en rond steden, waar steeds meer auto’s een plek moeten vinden in plaats van op straat. Automobilisten willen best parkeren in garages, want er is onder andere meer parkeergelegenheid en het bespaart tijd. De kosten van het parkeren in garages wordt echter als een grote drempel ervaren.

 

[persbericht EasyPark: EasyPark liet onderzoek doen door onafhankelijk onderzoeksbureau Norstat]

 

Veilig betalen en beter straatbeeld
Hoewel garages meestal nog ver weg van de plaats van bestemming liggen (71 procent) ziet men wel een aantal voordelen. Het grootste voordeel van parkeergarages ten opzichte van parkeren op straat is met name de beschikbaarheid van parkeerplaatsen. Er is bijna altijd wel plek om te parkeren (51 procent). Het feit dat steeds meer garages contactloos betalen accepteren, wordt ook als een groot voordeel gezien. Uit het onderzoek blijkt dat 77 procent van de respondenten het veiliger vindt, 81 procent vertrouwen heeft in het systeem van contactloos betalen, en 89 procent van mening is dat het tijd bespaart.

 

Ook op straat ervaren Nederlanders de voordelen van parkeergarages, aangezien 57 procent van de respondenten van mening is dat parkeergarages zorgen voor minder zoekverkeer en drukte op straat, en 59 procent vindt dat het straatbeeld er beter van wordt.

Parkeerkosten buitenproportioneel
De groei van het aantal parkeergarages draagt zodoende bij aan het leefbaarder maken van steden. De parkeerkosten niet, vindt de gemiddelde automobilist. Slechts 27 procent van de respondenten vindt dat het verhogen van parkeertarieven en het uitbreiden van betaald-parkeren zones bijdragen aan het leefbaarder maken van de stad. De kosten voor parkeren worden door 83 procent zelfs als buitenproportioneel ervaren.

 

Jessica Vennik, woordvoerder EasyPark Nederland: “Vooral parkeergarages worden als duur gepercipieerd. Uit het onderzoek blijkt echter dat 66 procent aangeeft vaker gebruik te willen maken van parkeergarages als de prijzen lager zijn. Parkeergarages hebben op dit punt een communicatieprobleem. Gemeenten en bedrijven zouden inwoners en bezoekers van steden dus beter moeten voorlichten over parkeertarieven. In drukke stadscentra kan het parkeren op straat namelijk duurder zijn dan in nabijgelegen parkeergarages. En dit heeft te maken met het beperkte aantal beschikbare parkeerplaatsen op straat en de hogere vraag naar parkeerruimte.”

 

Gratis hoeft niet
Parkeren hoeft ook weer niet gratis te zijn. Het merendeel van de Nederlanders begrijpt dat gemeenten en bedrijven hier geld voor vragen en 58 procent vindt dit zelfs logisch. Jessica: “EasyPark helpt gemeenten inzicht te krijgen in parkeergedrag om zo bepaald gedrag te stimuleren. Dit gecombineerd met het aanwenden van de inkomsten uit straatparkeren voor bijvoorbeeld het aanleggen van fietspaden of voor het verbeteren van de openbaar vervoersmogelijkheden zorgt voor verbetering van de leefbaarheid van de stad.”

Meer informatie

> EasyPark, premium partner van Vexpan
.

 

 

Tags

parkeergarages onderzoek voordelen

Meer nieuws

Ontwikkelingen voor het ESPA-keurmerk voor parkeergarages

De ESPA (European Standard Parking Award) is een onderscheiding die namens de EPA (European Parking Association) wordt verstrekt.

Lees meer

Bewaking van vluchtwegen met behulp van tijdvertraging?

Goed en veilig beheer van parkeergarages wordt in toenemende mate op afstand gedaan. Daarbij worden ook technische hulpmiddelen voor toe-en uitgangscontrole ingezet om alleen parkeerders binnen te laten.

Lees meer

Norm toegankelijkheid gebouwen in aantocht

Gebouwen, dus ook parkeergarages zouden voor iedereen, dus ook voor mensen met een beperking makkelijk toegankelijk moeten zijn. Daar lijkt nu schot in te komen door een nieuwe brief van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) over de voortgang van het Actieplan Toegankelijkheid voor de Bouw.

Lees meer

VERVOLG uit Vexpansie nr. 1 2020 Lessen uit de instorting van een parkeergarage

Bijna gelijktijdig met het verschijnen van Vexpansie 2020 #1 werden nieuwe inzichten gepubliceerd naar aanleiding van het onderzoek naar de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport. In dit artikel wordt hierop ingegaan.

Lees meer

Standpunt ‘bij brand geen lift’ ter discussie

Ruim een jaar geleden kwamen meer dan 400 gebouweigenaren, adviseurs, mensen uit de zorg en brandweermensen bij elkaar om na te denken over liftgebruik bij brand. De uitspraak ‘bij brand geen lift’ verdient heroverweging, zo vonden de meesten.

Lees meer

Lessen uit de instorting van een parkeergarage

Op zaterdag 27 mei 2017 bezweek op de vroege avond van een zeer warme dag een deel van een parkeergebouw in aanbouw bij Eindhoven Airport. De schade was groot maar gelukkig waren er geen slachtoffers. De Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) heeft besloten om de instorting nader te onderzoeken.

Lees meer
1 19 20 21 22

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief