Autoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen
De plek van de auto in steden verandert. Veel gemeenten voeren een autoluw beleid voor de (binnen)stad. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht de redenen en de effecten van de diverse autoluwe maatregelen. Daarbij keek het ook naar de rollen die het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat kan innemen bij autoluw gemeentebeleid.
De aanpak van deze gemeenten richt zich op doelen van een brede welvaart, zoals bereikbaarheid, leefbaarheid, veiligheid, en gezondheid. Denk aan het verbeteren van de leefomgeving, het stimuleren van lopen en fietsen, het verduurzamen van mobiliteit of het verbeteren van de verkeersveiligheid.
Maar waar loop je als gemeente tegenaan in de transitie naar autoluwe binnensteden en gebiedsontwikkelingen met ‘minimale parkeernormen’? De vier verschillende gemeenten Ede, Delft, Utrecht en Zwolle en projectontwikkelaar BAM delen hun ervaringen tijdens het Vexpan Nationaal Parkeercongres van 12 oktober. Dit panelgesprek is onder leiding van Meindert Schut, dagvoorzitter en radiopresentator BNR.
Meer informatie
> Info over Vexpan Nationaal Parkeercongres
> Download ‘Brochure en Achtergrondrapport – Autoluw beleid gemeenten: doelen, effecten en rollen’
Meer nieuws
Bewustzijn creëren voor stedelijke toegangsregels
Stel je een stad voor met veel minder voertuigen dan vandaag, met alleen de meest noodzakelijke en milieuvriendelijke. Dit vergt echter een betere toepassing van de toegangsregels voor voertuigen in de stad (UVARs).
Lees meerDe afmetingen van een parkeervak
De functionele eisen en prestatie-eisen waaraan parkeerterreinen, parkeergarages en stallingsgarages moeten voldoen, zijn vastgelegd in de Nederlandse norm NEN-2443,
Lees meerVan wie is de stoep? Deelfietsen in openbare ruimte
In steeds meer gebieden zijn inmiddels commerciële aanbieders van deelscooters en deelfietsen actief. In hoeverre mag de openbare ruimte gebruikt worden
Lees meerJubileum Expertteam
Het Expertteam van Vexpan hebben bijgedragen aan een verdieping van kennis en inzicht in het gecompliceerde fenomeen ‘parkeren’.
Lees meerSlim parkeren helpt woningbouwopgave en mobiliteitstransitie
Nederland heeft er sinds 8 maart 2021 een grote fietsstalling bij (5.800 plaatsen): bij het centraal station in Zwolle. De nieuwe ontwikkeling past in de trend van vernieuwing van stationsstallingen in Nederland.
Lees meerHet tackelen van parkeerproblematiek in vier stappen
De discussie over parkeerproblematiek wordt vol emotie gevoerd. Om deze duidelijk te krijgen en draagvlak te creëren voor oplossingsrichtingen heeft MuConsult een stappenplan opgesteld.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.