Almere zet in op meer autoluwe stad
De gemeente komt met een nieuw parkeerbeleid dat is gericht op een meer autoluwe stad. Leefbaarheid, maar wel in balans met bereikbaarheid, economische vitaliteit, ecologie en klimaatadaptatie. Het parkeerbeleid geeft invulling aan de doelstellingen uit de Mobiliteitsvisie Almere 2020-2030 en het Mobiliteitsplan Hart van de Stad Almere 2030-2040.
Almere groeit en die groei vraagt om slimme keuzes. We bouwen volop aan nieuwe woningen, breiden voorzieningen uit, creëren extra banen en maken het centrum groener en aantrekkelijker. ‘Tegelijk zorgen we ervoor dat iedereen zich makkelijk kan blijven verplaatsen – óók met de auto.’ Zo blijft Almere een leefbare, bereikbare en aantrekkelijke stad voor huidige én nieuwe inwoners en bedrijven. Deze groei brengt ook uitdagingen met zich mee. Zo ook op het gebied van mobiliteit en parkeren. Op veel plekken in de stad is het
parkeren goed geregeld, maar op sommige locaties zorgt het ook voor overlast.
Veel Almeerders hechten waarde aan het gebruik van een auto en het kunnen parkeren nabij de woning of de bestemming, wat op sommige plekken lastig is door parkeerdruk. Tegelijkertijd hechten zij aan het ruim opgezette en groene karakter van de stad. Het parkeerbeleid van Almere is daarom toe aan een actualisatie.
Het parkeerbeleid zet in op een aantrekkelijke omgeving: het ondersteunt de ontwikkeling van de bestaande stad en nieuwbouwgebieden in Almere. Daarbij baseren ze parkeernormen op autobezit, maar in delen past de gemeente lagere parkeernormen toe om woningbouwopgaven en verdere duurzame verstedelijking te ondersteunen.
Het beleid is opgesteld omdat de stad groeit, terwijl de ruimte om te parkeren beperkt is. In delen van de stad kan dit betekenen dat het aantal parkeerplaatsen afneemt, met name in gebieden nabij het centrum of bij stations, waar ook ruimte wordt gereserveerd voor deelvervoer. Bij herinrichtingen en nieuwbouw zal voortaan per locatie worden bepaald hoeveel ruimte beschikbaar komt voor auto’s, zonder dat de bereikbaarheid verloren gaat. Tegelijkertijd wil de gemeente meer ruimte creëren voor mensen, kinderen, fietsers en groen. “Dat hangt af van wat een buurt nodig heeft”, stelt wethouder Micha Mos (GroenLinks).
Betaald parkeren
Om het parkeren van auto’s beter te spreiden over de parkeergarages, worden verschillende parkeertarieven ingevoerd. De eerste parkeervergunning of het eerste abonnement blijft volgens de gemeente betaalbaar; een tweede of derde wordt juist duurder.Als het op bepaalde plekken te druk wordt met parkeren, kan betaald parkeren worden ingevoerd. Dat gebeurt volgens Mos altijd in overleg met bewoners en ondernemers. Daarvoor zijn ‘spelregels opgesteld’.
Meer informatie
> Bron: lees meer op de site van de gemeenteraad
> Gemeente Almere, lid van Vexpan
Meer nieuws
Programma webinar Parkeren volop in beweging!
CROW, GNMI, SHPV en Vexpan bundelen de krachten en initiëren het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Wij lanceren ons initiatief op dinsdag 12 april met het gratis webinar ‘Parkeren volop in beweging’.
Lees meerAutobezit en autogebruik onder jongvolwassenen en visies ten aanzien van deelmobiliteit
Internationaal onderzoek laat zien dat in veel landen het autobezit en autogebruik daalt, vooral onder jongvolwassenen. TU Delft onderzoekt hoe deze trends zich in Nederland ontwikkelen.
Lees meerNieuwe Landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata
Bedrijven en overheden hebben samen de landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata gedefinieerd voor gesloten parkeerlocaties en straatparkeren.
Lees meerLancering krachtenbundeling CROW-GNMI-SHPV-Vexpan
CROW, GNMI, SHPV en Vexpan bundelen de krachten en initiëren het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Wij lanceren ons initiatief op dinsdag 12 april met het gratis webinar ‘Parkeren volop in beweging’.
Lees meerBuiten grote stad steeds afhankelijker van auto
Het verdwijnen van basisvoorzieningen als huisarts, scholen of supermarkt maakt Nederlanders buiten de grote steden steeds afhankelijker van de auto. Dat meldt onderzoekers van KiM
Lees meer30 jaar fiscalisering, wat vooraf ging (deel 1)
Fiscalisering is een per 1 januari 1991 doorgevoerde decentralisatie van beleidsuitvoering van het parkeren naar gemeenten. Een decentralisatie met een enorme impact. Interessant om terug te kijken in dit eerste artikel.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.