Alkmaar introduceert scanauto op 1 september 2024

Gepubliceerd op: 07 augustus 2024

Uit onderzoek is gebleken dat één op de drie automobilisten niet betaalt voor het parkeren. Om dat aantal naar beneden te brengen, zet Alkmaar vanaf 1 september een elektrische scanauto in. In augustus start Alkmaar met een testfase van de scanauto. De scanauto kan per dag meer controles uitvoeren dan een parkeercontroleur kan doen.

 

Testfase met scanauto tegen fout parkeren
De scanauto maakt vanaf augustus testrondes in Alkmaar. De testfase is om te kijken of het systeem van de scanauto werkt. En of bijvoorbeeld alle digitale routekaarten kloppen. De routekaarten geven informatie over de vergunninghouders gebieden en de betaald parkeren gebieden. Daardoor weet de scanauto waar iemand wel of niet mag parkeren. Ook worden de camera’s, het systeem met de kaarten en de koppeling tussen beide goed getest. De gemaakte scans worden automatisch weer verwijderd. Vanaf september wordt de scanauto ingezet.

 

Wethouder mobiliteit, Christiaan Peetoom, over de scanauto: “Het doel van de scanauto is dat iedereen netjes voor parkeren betaalt en dat er genoeg vrije parkeerplekken zijn. Met de inzet van een scanauto kunnen we beter en vaker optreden tegen automobilisten die geen parkeergeld betalen.”

 

Meer informatie
> Lees verder, Bron: Regioonline.nl 

Tags

betaald parkeren scanauto alkmaar

Meer nieuws

Parkeervergunning Utrecht duurste van Nederland

Vereniging Eigen Huis onderzocht de prijs voor een gemeentelijke parkeervergunning in stadscentra, vaak de duurste parkeerzone.

Lees meer

Wethouder Amsterdam: 'P+R-terreinen moeten kostenneutraal worden'

De P+R-terreinen zijn voor de gemeente Amsterdam nu niet 'kostenneutraal' en moeten dat wel worden. De tarieven worden aangepast.

Lees meer

Pilot gemeente Den Haag met vast dagtarief parkeren

Gemeente Den Haag wil bewonersparkeren mogelijk maken en start per 1 mei 2023 met de pilot fiscaal vergunninghoudersparkeren. Lees hier het raadsbesluit.

Lees meer

Van blauwe zone naar reductiezone

Het invoeren van betaald parkeren in plaats van blauwe zones kan een effectieve manier zijn om de handhavingsmogelijkheden te vergroten, de parkeerdruk te verminderen en de beschikbare parkeerruimte beter te benutten.

Lees meer

Slimme kentekenherkenning voor milieubewuste gedifferentieerde parkeertarieven

Door kentekenherkenning te koppelen aan de databases van het RDW, wordt bij de slagboom bepaald dat uitstootvrije voertuigen minder betalen voor parkeren. Of minder plek is voor vervuilende voertuigen.

Lees meer

Autoluwe woonwijken: hoe regel je het parkeren?

Als de wens bestaat om de auto minder te faciliteren en in minder parkeerplaatsen te voorzien, dan kan dat in een bestemmingsplan worden verankerd op voorwaarde dat dit in overeenstemming is met geldend beleid dan wel een goede onderbouwing van een afwijking daarvan.

Lees meer
1 29 30 31 32 33 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief