Auto’s worden steeds groter en zwaarder. Vijf Britse gemeenten hebben voertuigen van meer dan vijf meter lengte verboden om parkeergarages te gebruiken. Daaronder vallen auto’s als de Kia EV9, de Range Rover en de Tesla Model S en X.
Aantal Engelse parkeergarages weigeren grote auto's
Bestuurders van grote auto’s kunnen in Engeland een boete krijgen wanneer ze op sommige openbare parkeerplaatsen willen parkeren. Dat komt omdat vijf gemeenten lengtebeperkingen hebben ingevoerd voor voertuigen die hun parkeerfaciliteiten gebruiken, waarbij Wokingham, South Hams, Broadland en South Norfolk en West Devon allemaal een beperking van vijf meter hebben ingevoerd.
De gemeente Thurrock legt een iets mildere lengtebeperking op van 5,35 meter, wat betekent dat eigenaren van BMW’s 7 Serie (5391 mm) en Land Rover’s Defender 130 (5358 mm) een boete krijgen als ze gebruik maken van deze door de overheid beheerde parkeergarages. In deze en andere door de gemeente beheerde parkeergarages gelden ook hoogte- en gewichtsbeperkingen.
Auto’s worden om het jaar 1 centimeter breder
Brits onderzoek heeft uitgewezen dat meer dan negen op de tien gemeenten niet van plan zijn hun parkeerplaatsen groter te maken om plaats te bieden aan de veel grotere voertuigen van nu, die naar verluidt elke twee jaar één centimeter breder worden. Dat is opvallend, aangezien de regelgeving rond de minimale afmetingen van een parkeerterrein al meer dan vijftig jaar niet is veranderd.
Sinds de jaren 70 is de kleinste parkeerplaats die een auto kan hebben 2,4 meter breed en 4,8 meter lang. Sindsdien is de omvang van personenauto’s echter sterk toegenomen. Dat is vooral het resultaat van een combinatie van modern auto-ontwerp en strengere veiligheidsnormen, waaronder de eis voor grotere kreukelzones en meer versterkingen om bestuurders en passagiers te beschermen bij botsingen.
Meer info
> Lees verder: AD.nl/auto
Meer nieuws
Elektrisch rijden: heeft accupakket verwisselen de toekomst?
In China is de Nio ET7 gepresenteerd. Binnen afzienbare tijd moet de elektrische sedan ook leverbaar worden met een verwisselbaar accupakket. Slim, maar heeft die technologie eigenlijk toekomst?
Lees meerNaar meer transparantie in de laadkosten
Elke keer dat een berijder zijn elektrische auto oplaadt bij een laadpunt, zijn daar kosten mee gemoeid. Het is voor de elektrische rijders lang niet altijd duidelijk wat er in specifieke gevallen moet worden betaald voor het laden.
Lees meerDifferentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerDe Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief
De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.
Lees meerPieter Litjens CROW
Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.
Lees meerParkeren aan de laadpaal?
Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.