Aantal Engelse parkeergarages weigeren grote auto's

Gepubliceerd op: 14 mei 2024

Auto’s worden steeds groter en zwaarder. Vijf Britse gemeenten hebben voertuigen van meer dan vijf meter lengte verboden om parkeergarages te gebruiken. Daaronder vallen auto’s als de Kia EV9, de Range Rover en de Tesla Model S en X.

 

Bestuurders van grote auto’s kunnen in Engeland een boete krijgen wanneer ze op sommige openbare parkeerplaatsen willen parkeren. Dat komt omdat vijf gemeenten lengtebeperkingen hebben ingevoerd voor voertuigen die hun parkeerfaciliteiten gebruiken, waarbij Wokingham, South Hams, Broadland en South Norfolk en West Devon allemaal een beperking van vijf meter hebben ingevoerd.

 

De gemeente Thurrock legt een iets mildere lengtebeperking op van 5,35 meter, wat betekent dat eigenaren van BMW’s 7 Serie (5391 mm) en Land Rover’s Defender 130 (5358 mm) een boete krijgen als ze gebruik maken van deze door de overheid beheerde parkeergarages. In deze en andere door de gemeente beheerde parkeergarages gelden ook hoogte- en gewichtsbeperkingen.

 

Auto’s worden om het jaar 1 centimeter breder
Brits onderzoek heeft uitgewezen dat meer dan negen op de tien gemeenten niet van plan zijn hun parkeerplaatsen groter te maken om plaats te bieden aan de veel grotere voertuigen van nu, die naar verluidt elke twee jaar één centimeter breder worden. Dat is opvallend, aangezien de regelgeving rond de minimale afmetingen van een parkeerterrein al meer dan vijftig jaar niet is veranderd.

 

Sinds de jaren 70 is de kleinste parkeerplaats die een auto kan hebben 2,4 meter breed en 4,8 meter lang. Sindsdien is de omvang van personenauto’s echter sterk toegenomen. Dat is vooral het resultaat van een combinatie van modern auto-ontwerp en strengere veiligheidsnormen, waaronder de eis voor grotere kreukelzones en meer versterkingen om bestuurders en passagiers te beschermen bij botsingen.

 

Meer info
> Lees verder: AD.nl/auto

Tags

parkeergarage grote auto's buitenland

Meer nieuws

Elektrisch laden in gemeentelijke garages Rotterdam op stoom

Rotterdam heeft in 2020 ambitieuze doelstellingen geformuleerd om binnen enkele jaren in al haar garages elektrisch laden mogelijk te maken. Zij volgt daar een meersporenbeleid

Lees meer

Verantwoordelijkheden en risico’s bij laadpalen in parkeergarages

Nederland ziet steeds meer elektrische auto’s en daarmee ook een groeiende vraag naar laadpalen. Tegelijkertijd zijn veel private en publieke garage-eigenaren en VvE’s beducht voor de gevaren die laadpalen in garages

Lees meer

VvE's bang voor elektrische auto in garage

Media berichten dat verenigingen van eigenaren (VvE’s) elektrische auto’s soms weigeren in de garages onder hun appartementencomplex uit toenemende vrees voor brand

Lees meer

Verkoop elektrische auto's in de lift en meer subsidiebudget 2022

Elektrisch rijden zit in de lift. Het aandeel elektrische auto’s in de totale verkoop steeg van 12% in 2019 naar 22% in 2020. Dit blijkt uit het Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s 2021.

Lees meer

'Opladen elektrische voertuigen steeds meer op werk'

E-mobility specialist CTEK voorspelt een aanzienlijke groei in het laden van elektrische voertuigen (EV’s) op bestemmingen zoals kantoren en andere werkplekken.

Lees meer

Parkeergarage waar auto's stroom opladen én leveren

De nieuwe generatie auto’s met batterij laadt straks niet alleen op, maar levert ook stroom aan het net als het nodig is. Dit ‘bidirectionele laden’ heeft in ieder geval volgens de gemeente Utrecht

Lees meer
1 17 18 19 20 21 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief