Aan buitenlandse verkeersboete ontsnap je niet meer

Gepubliceerd op: 27 juli 2023

Als het van de Europese Commissie afhangt, worden verkeersovertredingen in het buitenland straks vaker vervolgd. Zo zou je ook voor fout parkeren of een gevaarlijk inhaalmanoeuvre een buitenlandse boete kunnen krijgen.

 

Wie in Frankrijk of Nederland met de auto een snelheidsovertreding begaat, weet intussen dat er geen ontsnappen meer is aan die buitenlandse boete. Dat is het gevolg van de Europese Cross-Border Enforcement-richtlijn. Die richtlijn uit 2015 zorgt ervoor dat elke EU-lidstaat een burger van een andere Europese lidstaat, die op haar grondgebied een verkeersovertreding beging, kan opsporen én vervolgen.

 

Europa wil die richtlijn nu verder aanscherpen, door de lijst van verkeersovertredingen waarop die Cross Border-richtlijn van toepassing is, fors uit te breiden. “De richtlijn is vandaag van toepassing op acht verkeersovertredingen: te snel rijden, het rode licht negeren, onder invloed van alcohol of drugs rijden, geen gordel of helm dragen, gsm’en achter het stuur, op een bus- of de pechstrook rijden, of je kleine kinderen niet goed vastgeklikt hebben in de auto”, zegt VIAS-woordvoerder Stef Willems.

“Wij hebben als Belgisch verkeersveiligheidsinstituut positief geadviseerd op de vraag van Europa om die lijst van overtredingen fors uit te breiden.”

 

Lees het volledige artikel van Werner Rommers op Nieuwsblad.be

 

 

Zie ook deze informatie op de website van de Rijksoverheid

Tags

Europese Cross-Border Enforcement-richtlijn buitenland boete overtredingen

Meer nieuws

Programma webinar Parkeren volop in beweging!

CROW, GNMI, SHPV en Vexpan bundelen de krachten en initiëren het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Wij lanceren ons initiatief op dinsdag 12 april met het gratis webinar ‘Parkeren volop in beweging’.

Lees meer

Autobezit en autogebruik onder jongvolwassenen en visies ten aanzien van deelmobiliteit

Internationaal onderzoek laat zien dat in veel landen het autobezit en autogebruik daalt, vooral onder jongvolwassenen. TU Delft onderzoekt hoe deze trends zich in Nederland ontwikkelen.

Lees meer

Nieuwe Landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata

Bedrijven en overheden hebben samen de landelijke Standaard voor Publicatie Dynamische Parkeerdata gedefinieerd voor gesloten parkeerlocaties en straatparkeren.

Lees meer

Lancering krachtenbundeling CROW-GNMI-SHPV-Vexpan

CROW, GNMI, SHPV en Vexpan bundelen de krachten en initiëren het Landelijk Actieprogramma Parkeren en Verblijven. Wij lanceren ons initiatief op dinsdag 12 april met het gratis webinar ‘Parkeren volop in beweging’.

Lees meer

Buiten grote stad steeds afhankelijker van auto

Het verdwijnen van basisvoorzieningen als huisarts, scholen of supermarkt maakt Nederlanders buiten de grote steden steeds afhankelijker van de auto. Dat meldt onderzoekers van KiM

Lees meer

30 jaar fiscalisering, wat vooraf ging (deel 1)

Fiscalisering is een per 1 januari 1991 doorgevoerde decentralisatie van beleidsuitvoering van het parkeren naar gemeenten. Een decentralisatie met een enorme impact. Interessant om terug te kijken in dit eerste artikel.

Lees meer
1 40 41 42 43 44 53

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief