35.000 laadpunten voor 3 provincies

Gepubliceerd op: 13 maart 2024

De provincies Noord-Holland, Flevoland en Utrecht krijgen er de komende 4 jaar maximaal 35.000 publieke laadpunten bij. Het projectbureau MRA-Elektrisch heeft hiertoe voor 74 gemeenten een aanbesteding georganiseerd die gewonnen is door Shell ubitricity, Vattenfall InCharge en TotalEnergies. De 3 bedrijven gaan de laadpalen plaatsen, beheren en exploiteren.

 

Medio 2024
De eerste palen kunnen al vanaf medio 2024 op straat staan. ‘Het aantal elektrische auto’s groeit als het goed is de komende jaren door’, vertelt Jeroen Olthof, gedeputeerde van de provincie Noord-Holland toe. ‘Met deze gezamenlijke aanbesteding zijn wij op die groei voorbereid. De gunning gaat naar 3 partijen die ook goed gekeken hebben naar hoe de nieuwe generatie laadpalen moeten functioneren en eruit moeten zien.’

 

Op verzoek
De betrokken gemeenten willen dat laadpalen op straat goed worden gebruikt en daarom gebeurt het plaatsen van laadpalen op verzoek van elektrische rijders. Daarnaast worden als uit de data blijkt dat een laadpaal drukbezet is extra laadpalen in de buurt bijgeplaatst.

 

De 3 winnaars van de concessie zich volgens MRA-Elektrisch onder meer met hun ideeën voor de functionaliteit en het ontwerp van de laadpaal. Het ontwerp zorgt voor een nieuwe laadpaal die minder plek inneemt en in het straatbeeld past. Gemeenten hebben bovendien de mogelijkheid om te kiezen voor een specifieke kleur en dankzij netbewust laden wordt rekening gehouden met netcongestie.

 

Standaard slim laden
Bij deze nieuwe publieke laadpalen wordt slim laden bovendien de standaard. Dat betekent dat er vooral wordt geladen als het rustiger is op het elektriciteitsnet, op momenten waarop er veel groene stroom wordt opgewekt met windmolens of zonnepanelen en de stroomprijs laag is. Dit gebeurt automatisch waardoor de elektrische rijder er niets van hoeft te merken.

 

Dankzij slim laden wordt de laadsessie verschoven naar een gunstiger tijdstip: bijvoorbeeld van de avond naar midden in de nacht. Alle 3 de laadpaalexploitanten laten de elektrische rijder hier via variabele laadtarieven van meeprofiteren, waardoor deze goedkoper uit is.

 

Netbewust laden
Met de aanbesteding is ook geanticipeerd op netcongestie. Net als bij snelladers – die om een zware netaansluiting vragen – speelt de drukte op het steeds vollere stroomnet ook bij de reguliere laadpalen een rol. De nieuwe laadpalen zijn geschikt voor ‘netbewust laden’.

 

Samen met de netbeheerders werd eind 2023 de handreiking netbewust laden gepresenteerd om knelpunten op het net op te lossen. Op die plekken op het elektriciteitsnet waar de vraag naar elektriciteit even te groot is, kunnen de laadpaalexploitanten het vermogen van de laadpalen dan tijdelijk verminderen.

 

 

Meer informatie
> Bron: nederlandelektrisch.nl
> Meer over laadpunten op deze site vind je onder het Thema: E-laden

Tags

e-laden laadinfrastructuur samenwerking

Meer nieuws

Elektrisch rijden: heeft accupakket verwisselen de toekomst?

In China is de Nio ET7 gepresenteerd. Binnen afzienbare tijd moet de elektrische sedan ook leverbaar worden met een verwisselbaar accupakket. Slim, maar heeft die technologie eigenlijk toekomst?

Lees meer

Naar meer transparantie in de laadkosten

Elke keer dat een berijder zijn elektrische auto oplaadt bij een laadpunt, zijn daar kosten mee gemoeid. Het is voor de elektrische rijders lang niet altijd duidelijk wat er in specifieke gevallen moet worden betaald voor het laden.

Lees meer

Differentiëren in parkeertarieven

Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?

Lees meer

De Birò in Amsterdam: Van overlast naar toekomstperspectief

De gemeente Amsterdam heeft een plan geïmplementeerd om de Birò te weren van de stoep en met een kenteken een parkeervak in te krijgen.

Lees meer

Pieter Litjens CROW

Pieter Litjens is sinds januari 2019 algemeen directeur van het kennisplatform CROW. De redactie van Vexpansie is benieuwd naar zijn ervaringen. U hopelijk ook.

Lees meer

Parkeren aan de laadpaal?

Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?

Lees meer
1 20 21 22 23

Op de hoogte blijven?

Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.

Ja, stuur mij de nieuwsbrief