Verkoop elektrische auto's in de lift en meer subsidiebudget 2022
Elektrisch rijden zit in de lift. Het aandeel elektrische auto’s in de totale verkoop steeg van 12% in 2019 naar 22% in 2020. Dit blijkt uit het Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s 2021. Bovendien zal er extra subsidiebudget beschikbaar zijn in 2022, meldt Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
[Bron: www.rvo.nl]
Het totaal aantal personenauto’s in Nederland groeide in 8 jaar tijd met bijna 10%. Het wagenpark nam toe van ruim 7,9 miljoen personenauto’s eind 2012 tot ruim 8,7 miljoen eind 2020. Vorig jaar waren er meer dan 65.000 publieke en semi-publieke (snellaad)punten. Het aantal private laadpunten wordt geschat op 160.000.
> Meer informatie en download Trendrapport
5x meer subsidiebudget SEPP
Volgend jaar wordt extra geld beschikbaar gesteld voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Het totale subsidiebudget voor nieuwe elektrische auto’s in 2022 bedraagt 71 miljoen euro. Dit is bijna vijf keer meer als in 2021. Vanwege de daling van de prijzen van elektrische auto’s en de belangstelling hiervoor, daalt het subsidiebedrag per nieuwe auto naar 3.350 euro. Zo kunnen meer mensen gebruik maken van de regeling.
Bekijk meer artikelen
Parkeren aan de laadpaal?
Het Klimaatakkoord van het kabinet heeft ook zijn weerslag op onze dagelijkse mobiliteit. Volgens de plannen kunnen we over tien jaar alleen nog maar elektrische auto’s kopen. Maar wat vervangt dan onze wekelijkse tankbeurt waarbij we na een paar minuten weer 600 kilometer vooruit kunnen?
Lees meerCoronacrisis vergroot belang bereikbaarheid en parkeren van winkelgebieden Van basis- naar bestaansvoorwaarde
Er is een tijd geweest waarin er in Amsterdam iedere zaterdag een file stond vanaf het Rokin tot aan de parkeergarage van de Bijenkorf. Die tijd is voorbij.
Lees meerLichtmanagement: tien jaar licht in Piet Heingarage Amsterdam Innovatie & duurzaamheid
Ledverlichting, sensoren en 3D software realiseren samen een energiebesparing van circa zeventig procent per jaar. Een contract voor tien jaar waarbij monitoring, onderhoud en besparingsprestaties niet liggen bij de eigenaar van de garage, maar bij de leverancier van verlichting.
Lees meer100 aangesloten gemeenten na 10 jaar SHPV en op naar 1 NPVR
Het SHPV (Servicehuis Parkeer-en Verblijfsrechten) is op 22 juni 2010 als coöperatie van en voor gemeenten opgericht, met als doel het marktneutraal faciliteren van een landelijke voorziening voor het vastleggen en ontsluiten van parkeer-en verblijfsrechten
Lees meerVehicle-to-grid: Elektrische voertuigen als flexibele opslag in het elektriciteitsnet
Vehicle-to-grid (V2G) technologie stelt elektrische voertuigen in staat om ook elektriciteit terug te leveren aan het elektriciteitsnet. De flexibele capaciteit van de batterij helpt het net in balans te houden en levert geld op voor de eigenaar van de auto.
Lees meerVERVOLG uit Vexpansie nr. 1 2020 Lessen uit de instorting van een parkeergarage
Bijna gelijktijdig met het verschijnen van Vexpansie 2020 #1 werden nieuwe inzichten gepubliceerd naar aanleiding van het onderzoek naar de instorting van de parkeergarage bij Eindhoven Airport. In dit artikel wordt hierop ingegaan.
Lees meer