Verkoop elektrische auto's in de lift en meer subsidiebudget 2022
Elektrisch rijden zit in de lift. Het aandeel elektrische auto’s in de totale verkoop steeg van 12% in 2019 naar 22% in 2020. Dit blijkt uit het Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s 2021. Bovendien zal er extra subsidiebudget beschikbaar zijn in 2022, meldt Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
[Bron: www.rvo.nl]
Het totaal aantal personenauto’s in Nederland groeide in 8 jaar tijd met bijna 10%. Het wagenpark nam toe van ruim 7,9 miljoen personenauto’s eind 2012 tot ruim 8,7 miljoen eind 2020. Vorig jaar waren er meer dan 65.000 publieke en semi-publieke (snellaad)punten. Het aantal private laadpunten wordt geschat op 160.000.
> Meer informatie en download Trendrapport
5x meer subsidiebudget SEPP
Volgend jaar wordt extra geld beschikbaar gesteld voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Het totale subsidiebudget voor nieuwe elektrische auto’s in 2022 bedraagt 71 miljoen euro. Dit is bijna vijf keer meer als in 2021. Vanwege de daling van de prijzen van elektrische auto’s en de belangstelling hiervoor, daalt het subsidiebedrag per nieuwe auto naar 3.350 euro. Zo kunnen meer mensen gebruik maken van de regeling.
Bekijk meer artikelen
Differentiëren in parkeertarieven
Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?
Lees meerDe levensduur van ledverlichting
Rob van Heur is lichtspecialist bij ENGIE Laborelec, een Internationaal expertise- en researchcentrum op het gebied van elektrische energietechnologie. Zijn onderzoek omvat het brede werkdomein van led-gedrag en -toepassingen.
Lees meerJuridisch loket voor gemeenten
Het Gemeentelijk Netwerk voor Mobiliteit en Infrastructuur (GNMI) beantwoordt alle juridische vragen van gemeenten over parkeren.
Lees meerFietsparkeren blijft achter bij fietsgebruik
Wim Bot houdt zich namens de Fietsersbond bezig met landelijke beleidsbeïnvloeding zoals zaken die in de Tweede Kamer spelen, maar ook lokale dingen die boven het maaiveld uitsteken.
Lees meerMinder parkeerplaatsen
Als we anders kunnen omgaan met hogere parkeernormen worden hogere woningdichtheden haalbaar, zonder dat dit ten koste van de ruimtelijke kwaliteit gaat.
Lees meerOnderzoek naar bewonersvoorkeuren rond parkeren in woongebieden
De toename van het autobezit en het vaker thuiswerken en online winkelen zorgen voor een veranderende parkeervraag in woonomgevingen
Lees meer