Verkoop elektrische auto's in de lift en meer subsidiebudget 2022
Elektrisch rijden zit in de lift. Het aandeel elektrische auto’s in de totale verkoop steeg van 12% in 2019 naar 22% in 2020. Dit blijkt uit het Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s 2021. Bovendien zal er extra subsidiebudget beschikbaar zijn in 2022, meldt Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
[Bron: www.rvo.nl]
Het totaal aantal personenauto’s in Nederland groeide in 8 jaar tijd met bijna 10%. Het wagenpark nam toe van ruim 7,9 miljoen personenauto’s eind 2012 tot ruim 8,7 miljoen eind 2020. Vorig jaar waren er meer dan 65.000 publieke en semi-publieke (snellaad)punten. Het aantal private laadpunten wordt geschat op 160.000.
> Meer informatie en download Trendrapport
5x meer subsidiebudget SEPP
Volgend jaar wordt extra geld beschikbaar gesteld voor de Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP). Het totale subsidiebudget voor nieuwe elektrische auto’s in 2022 bedraagt 71 miljoen euro. Dit is bijna vijf keer meer als in 2021. Vanwege de daling van de prijzen van elektrische auto’s en de belangstelling hiervoor, daalt het subsidiebedrag per nieuwe auto naar 3.350 euro. Zo kunnen meer mensen gebruik maken van de regeling.
Bekijk meer artikelen
Infographic Veilig parkeren en laden elektrische voertuigen
Er komen steeds meer elektrisch aangedreven auto’s in Nederland. Om veilig parkeren en laden van deze voertuigen in parkeergarages mogelijk te maken is een infographic opgesteld
Lees meerHoe een gestroomlijnde aanpak een complexe transitie in goede banen kan leiden
De wereld om ons heen verandert. Zo ook de kijk op parkeren. In veel steden zijn om die reden grote gemeentelijke transities naar digitale parkeerketens gaande. Dergelijke veranderingen staan of vallen met een gedegen ingericht proces.
Lees meerElaadNL kennis en innovatie om groei elektrisch rijden te ondersteunen
Sinds de intrede van elektrische auto’s in Nederland in 2009 is ElaadNL actief. Maar wat is hun rol nu precies? We enkele vragen aan twee medewerkers van ElaadNL: Nazir Refa (Senior data analist) en Daan Hammer (Projectmanager marktontwikkeling).
Lees meerMobiliteitshubs en de parkeersector
Mobiliteitshubs staan volop in de belangstelling, en kunnen kansen bieden voor beleidsmakers en andere stakeholders. Het KiM heeft onderzocht wat de potentie van hubs is, en welke succesvoorwaarden daarbij
Lees meerParkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030
Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Wat zijn de uitgangspunten hoe hangt dit samen met nieuwe autoparkeernormen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.
Lees meerBeter passende parkeernormen voor woningen
In Nederland is tot 2035 behoefte aan driekwart miljoen extra woningen. Om dit te bereiken is het noodzakelijk dat investeringen door beleggers, ontwikkelaars en corporaties rendement opleveren dan wel binnen financiële kaders blijven; dit voor een sluitende businesscase.
Lees meer