Rookwerendheid hangt als donderwolk boven de bouwmarkt
Rookwerendheid houdt ons op dit moment flink bezig. Sinds juli 2021 zijn de eisen namelijk aanzienlijk veranderd. ‘Vroeger’ was er praktisch geen rookwerendheid. De theoretische rookwerendheid was gebaseerd op de brandwerendheid van een constructie. Hierdoor konden veel kieren aanwezig zijn in constructies en het afsluiten van kanalen kon wachten tot de brand enigszins ontwikkeld was. Gevolg was dat er bij brand- en rookwerende scheidingen veel rook kon weglekken naar beschermde gebieden in het gebouw.
[[Bron: www.brandveilig.com]
Rook is bij brand de grootste bedreiging. Het is algemeen bekend dat bij een brand slachtoffers door rook worden overvallen, gedesoriënteerd raken en onwel kunnen worden. Rook is daarmee de daadwerkelijke doodsoorzaak en niet de brandhaard zelf. Ook als er bij een brand geen dodelijke slachtoffers zijn gevallen maar mensen wel gewond zijn geraakt, hebben ze vrijwel altijd rook ingeademd. Gelukkig kan men na een controle in het ziekenhuis meestal weer naar huis. Niet zelden heeft een slachtoffer daarna een lang traject voor de boeg voordat de schade aan de longen is hersteld en mensen weer de oude zijn. Dit kan zeer ingrijpend zijn voor het leven en kost natuurlijk veel geld. Het belang van rookwerendheid borgen is daarmee evident.
> Lees hier het hele artikel op brandveilig.com
Bekijk meer artikelen
Partnerschap EasyPark en Riverty nu ook in Nederland
EasyPark Group breidt de samenwerking met strategische partner Riverty verder uit. Nederlandse appgebruikers betalen voortaan met automatische incasso via Riverty voor parkeren.
Lees meerEnergietransitie en parkeren: ontwikkelingen met aandachtspunten voor schadeverzekeringen
Met de toename van elektrisch aangedreven auto’s, neemt ook de vraag naar laadunits bij parkeergarages toe. Vanuit het perspectief van brandverzekeraars betekent dit een extra risico.
Lees meerDNB: Contant betalen te vaak niet mogelijk
De mate waarin ondernemers nog contant geld als betaalmiddel accepteren, verschilt sterk per branche. DNB vindt acceptatiegraad in parkeerbranche te laag.
Lees meerPilot Deelauto's - Hoe werkt dat eigenlijk?
Deelauto-aanbieders regelen straks via SHPV eenvoudig een parkeerrecht voor de eigen deelauto’s in álle aangesloten gemeenten. Daardoor neemt de flexibiliteit bij de aanbieders enorm toe.
Lees meerEerste stap Egis naar nieuw parkeervergunningsysteem Amsterdam
Egis, de parkeerdienstverlener van de gemeente Amsterdam en Diemen, lanceert een nieuwe webpagina voor bezoekersparkeren. Onderdeel van het nieuwe Amsterdamse parkeervergunningsysteem.
Lees meerSprinklerinstallatie bruikbaar als automatische detectie voor ontruimingsalarm
Een extra ontruimingsalarminstallatie met een eigen automatische detectie naast een sprinklerinstallatie in parkeergarages. Dat is overbodig, blijkt uit onderzoek van TU Eindhoven en VSI
Lees meer