Rookwerendheid hangt als donderwolk boven de bouwmarkt

Rookwerendheid houdt ons op dit moment flink bezig. Sinds juli 2021 zijn de eisen namelijk aanzienlijk veranderd. ‘Vroeger’ was er praktisch geen rookwerendheid. De theoretische rookwerendheid was gebaseerd op de brandwerendheid van een constructie. Hierdoor konden veel kieren aanwezig zijn in constructies en het afsluiten van kanalen kon wachten tot de brand enigszins ontwikkeld was. Gevolg was dat er bij brand- en rookwerende scheidingen veel rook kon weglekken naar beschermde gebieden in het gebouw.

 

[[Bron: www.brandveilig.com]

 

Rook is bij brand de grootste bedreiging. Het is algemeen bekend dat bij een brand slachtoffers door rook worden overvallen, gedesoriënteerd raken en onwel kunnen worden. Rook is daarmee de daadwerkelijke doodsoorzaak en niet de brandhaard zelf. Ook als er bij een brand geen dodelijke slachtoffers zijn gevallen maar mensen wel gewond zijn geraakt, hebben ze vrijwel altijd rook ingeademd. Gelukkig kan men na een controle in het ziekenhuis meestal weer naar huis. Niet zelden heeft een slachtoffer daarna een lang traject voor de boeg voordat de schade aan de longen is hersteld en mensen weer de oude zijn. Dit kan zeer ingrijpend zijn voor het leven en kost natuurlijk veel geld. Het belang van rookwerendheid borgen is daarmee evident.

 

Lees hier het hele artikel op brandveilig.com

Tags

rookwerendheid brand

Bekijk meer artikelen

Dekfordt Parking Funds verkoopt parkeergarage Museum Centrum Groningen aan Interparking Nederland

Dekfordt, specialist op het gebied van vastgoed in parkeergarages, heeft parkeergarage Museum Centrum in Groningen verkocht. Het betreft de allereerste garage uit hun portefeuille waarbij private investeerders hun investering verzilveren.

Lees meer

Off-street parkeren zonder slagbomen

Met de ervaring van EasyPark in diverse landen sprak André Wielaard over parkeren zonder slagboom. Vanuit regelgeving blijkt nog een sterke beperking in Nederland om deze comfortabele wijze van parkeren voor de gebruikers in te voeren.

Lees meer

Extreme neerslag: waterschade in parkeergarages te voorkomen of te beperken?

De Onderzoeksraad voor Veiligheid start een onderzoek naar veiligheidsrisico’s rond wateroverlast. Ook parkeerkelders en parkeergarages hebben hiermee te maken. Wie is verantwoordelijk? Wie betaalt de schade? En wat valt er (preventief) aan te doen?

Lees meer

Interparking en Saba bundelen hun krachten

Interparking en Saba Infraestructuras bundelen hun krachten om te profiteren van de sterke punten en synergiën van beide bedrijven en een pan-Europese speler op het gebied van mobiliteitsoplossingen te creëren. Saba is een Spaanse speler.

Lees meer

Vexpan Netwerkborrel: nieuwe inzichten e-laden en brandveiligheid in parkeergarages

De Vexpan werkgroep CLIP & Brandveiligheid initieerde 19 september wederom een gethematiseerde netwerkbijeenkomst om met de Vexpan leden de uitdagingen rond over e-laden in parkeergarages door te praten. De aanwezigen kijken terug op een inspirerende bijeenkomst.

Lees meer

Brandsturingen: de praktijk is weerbarstig

Een brandsturing lijkt wellicht iets dat eenvoudig te realiseren is: je biedt een contact aan bij de te sturen brandmeldinstallatie, dat geschakeld wordt bij een brandalarm. Dit blijkt in de praktijk echter lang niet altijd zo eenvoudig.

Lees meer
1 7 8 9 10 11 29