Parkeerstrategie Den Haag 2021 – 2030

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, ‘de Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. In dit artikel worden de uitgangspunten van dit nieuwe parkeerbeleid op hoofdlijnen beschreven en wordt geschetst hoe dit samenhangt met nieuwe autoparkeer­normen en een nieuw uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs.

 

[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2021-3. | Tekst: Bregtje Bax en Diede Labots]

 

De komende jaren groeit Den Haag fors, zowel in aantal inwoners als in arbeidsplaatsen. Dit leidt tot extra druk op de openbare ruimte. Deze nieuwe bewoners willen allemaal prettig wonen, werken, recreëren. Ook moet er ruimte beschikbaar zijn voor de auto’s die deze mensen bezitten.

 

Op 15 juli 2021 is nieuw parkeerbeleid voor de gemeente Den Haag aangenomen in de gemeenteraad, de ‘Parkeerstrategie Den Haag 2021-2030’. Deze Parkeerstrategie biedt de beleidskaders voor instrumenten om een leefbaar evenwicht in de stad te bereiken. Hiermee neemt de druk van de geparkeerde auto in de schaarse openbare ruimte niet verder toe en waar dat noodzakelijk is, wordt de druk verlaagd. Zo ontstaat ruimte voor andere door bewoners gewenste functies zoals groen, spelen, stallingsplaatsen voor fietsen en recreatie.

 

Begrenzing uitgifte parkeervergunningen
In navolging van andere grote steden wordt vanaf 1 januari 2022 ook in Den Haag een begrenzing op het aantal uit te geven parkeervergunningen per gebied geïntroduceerd. Afgelopen vijftien jaren is in veel woonbuurten rond het centrum van Den Haag parkeerregulering ingevoerd. Dit had aanvankelijk een positief effect op de parkeerdruk. Het overloopeffect van ‘wijkvreemde’ parkeerders uit het centrum verdween grotendeels. In veel buurten is de parkeerdruk afgelopen jaren echter weer toegenomen, onder andere omdat er geen stop zat op het aantal uit te geven parkeervergunningen. Daarnaast was het aantal aan te vragen parkeervergunningen per huishouden ongelimiteerd. Met als gevolg huishoudens waarbij meer dan vier parkeervergunningen staan geregistreerd. Een begrenzing van de uitgifte van parkeervergunningen is daarom ook noodzakelijk. Vanaf 2022 krijgt de gemeente hierdoor meer grip op de parkeersituatie op straat, ten gunste van de kwaliteit van de openbare ruimte. In overleg met bewoners kan waar dat gewenst is groen en fietsparkeervoorzieningen worden aangelegd in plaats van autoparkeerplaatsen.

 

Parkeerregulering in verdichtingsgebieden
Met name in de verdichtingsgebieden in de stad liggen de komende tien jaar grote opgaven waarbij de invoering van parkeerregulering een belangrijk sturingsinstrument is. In de komende jaren worden op grote schaal woningen gesloopt, nieuwe woningen gebouwd en bestaande woningen gerenoveerd. Tot 2040 worden in Den Haag 35.000 nieuwe woningen gerealiseerd. Naast parkeren is in deze verdichtingsgebieden ook ruimte nodig voor verblijf, groenvoorzieningen, waterafvoer (klimaatadaptatie) en aantrekkelijke routes voor voetgangers en fietsers. Parkeerregulering is nodig om parkeren op eigen terrein bij gebiedsontwikkelingen goed te laten functioneren. Door regulering ontstaat een situatie waarbij nieuwe bewoners gelijk gewend zijn om op eigen terrein of in centrale parkeervoorzieningen te parkeren. Hiermee wordt het aantal geparkeerde auto’s in de openbare ruimte beperkt en hebben bestaande bewoners meer kans op een parkeerplaats in de openbare ruimte. Ook wordt hiermee het gebruik van parkeergarages en deelmobiliteit gestimuleerd. Daarnaast zorgt parkeerregulering voor betere spreiding van de parkeerdruk. Hierdoor kunnen we de kwalitatief hoogwaardige, groene leefomgeving in Den Haag behouden.

 

Nieuwe autoparkeernormen
Als uitwerking van het nieuwe parkeerbeleid worden ook nieuwe autoparkeernormen ontwikkeld, die in het najaar aan de raad worden aangeboden ter vaststelling. Deze nieuwe autoparkeernormen bieden meer flexibiliteit voor ontwikkelaars in de toepassing van de parkeernormen bij bouwplannen. Inzet van alternatieven voor privéparkeerplaatsen wordt in veel gevallen mogelijk, zoals bijvoorbeeld deelauto’s en deelbakfietsen. Met deze nieuwe autoparkeernormen wordt het ook buiten gereguleerd gebied mogelijk om een klein deel van de parkeervraag met deelmobiliteit te vervangen. Daarnaast zijn er meer mogelijkheden tot vrijstelling van de parkeereis bij kleine (ver)bouwplannen. De parkeernormen zijn gedifferentieerd naar de gebieden centrum, vooroorlogse wijken en naoorlogse wijken. De nieuwe parkeernormen en toepassingsregels zullen voor de gehele stad gelden, behalve voor het Central Innovation District (CID) en de Binckhorst. Voor die gebieden is in oktober 2020 al parkeernormenbeleid vastgesteld.

 

Uitvoeringsprogramma
De gemeente zal samen met bewoners en ondernemers oplossingen zoeken voor de parkeerproblematiek binnen de door de gemeenteraad vastgestelde kaders. Daarom worden bewoners en ondernemers in de gelegenheid gesteld om gedurende de looptijd van deze Parkeerstrategie mee te werken aan de uitwerking van gebiedsgerichte parkeeraanpakken.

 

Op basis van het nieuwe parkeerbeleid worden concrete projecten opgenomen in het uitvoeringsprogramma Parkeren, Deelmobiliteit en Mobiliteitshubs. Met behulp van dit uitvoeringsprogramma kunnen de wensen van bewoners en ondernemers en kansen en randvoorwaarden voor parkeeroplossingen beter in balans worden gebracht met andere functies in de openbare ruimte.
Kortom, met dit nieuwe parkeerbeleid zet Den Haag een goede stap om een leefbare en bereikbare stad te blijven.

 

> Tekst: Bregtje Bax en Diede Labots, beleidsadviseurs afdeling Mobiliteit, Dienst Stedelijke Ontwikkeling, gemeente Den Haag
> Foto: Valerie Kuypers

Tags

parkeernormen autobezit

Bekijk meer artikelen

Een Passievolle Reis door de Parkeerwereld; van de harde commercie naar een maatschappelijke omgeving

De loopbaan van Sander ten Hoorn in de parkeerwereld. Gegrepen door het parkeervirus.

Lees meer

Expertteam: Hoeveel parkeerplaatsen zijn er in Nederland?

Vraag van Mario van Ginkel Triflex aan het Vexpan Expertteam: Is er een overzicht te geven van de omvang van de parkeermarkt / totale parkeercapaciteit in Nederland? Lees het antwoord.  

Lees meer

Amsterdam peilt parkeerbeleid tegen 'autobesitas' Franse en Duitse steden

Grote auto's als SUV's die veel parkeerruimte innemen. De ergernis groeit. Franse en Duitse steden ontwikkelen plannen om 'auto's met overgewicht' meer parkeergeld te laten betalen.

Lees meer

Mogelijke oplossing overlast kuststrook Den Haag door onderzoek naar reisgedrag bezoekers

Een herkenbaar beeld voor strandbezoekers: aansluiten in de file en lang zoeken naar een parkeerplek. Adviesbureau Goudappel onderzoekt met veldwerkbureau NDC voor gemeente Den Haag hoe zulke (over)last op piekdagen te verminderen.

Lees meer

Betaald parkeren in de hele gemeente Utrecht in 2034 een feit

Met aanvullende maatregelen zoals het stadsbreed invoeren van betaald parkeren en het fors verlagen van de parkeernorm bij nieuwbouw wordt een volgende stap gezet om auto’s uit Utrecht te weren.

Lees meer

Peter Vissers: 'Wikken en Wegen werkt sneller dan een complete kosten-batenanalyse'

Dordrecht heeft bij het ontwikkelen van ideeën rond een nieuwe stadswijk de methodiek Wikken en Wegen gebruikt. Hierbij is ook gekeken naar de effecten van keuzes op onder meer mobiliteit en leefbaarheid, luchtkwaliteit en gezondheid.

Lees meer
1 8 9 10 11 12 35