Parkeergarage Ehrenfest - Leiden Bio Science Park
Leiden Bio Science Park is het grootste kenniscluster van Nederland op het gebied van Life Sciences & Health. De campus is volop in ontwikkeling en om deze groei te faciliteren is een concentratie van het parkeren wenselijk. De geplande parkeergarage, aan de Ehrenfestweg, moest visueel zo harmonieus mogelijk in zijn omgeving worden ingepast. Ook moest de gevel zo ontworpen worden dat de garage gefaseerd uit te breiden is en de aannemer die de parkeergarage gaat realiseren de gevel kan monteren op hun bestaande ontwerpconstructies.
Van de redactie Vexpansie. Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2022-4 |Tekst: Jörn-Ole Stellmann, architect Wiegerinck
In december 2019 wonnen we met ons schetsontwerp de architectenselectie. Begin 2020 hebben we dit uitgewerkt tot een volwaardig definitief ontwerp waarbij we nauw hebben samengewerkt met de Universiteit Leiden en parkeeradviesbureau Spark.
Verzachten
Hoe je het ook wendt of keert: het meest efficiënte stramien voor een parkeergarage is de blokkendoos. Recht toe, recht aan. De gevel is feitelijk het enige instrument om een parkeergarage te integreren in de omgeving. Wij hebben ons afgevraagd hoe we de dominerende horizontaliteit en verticaliteit konden ‘verzachten’ en een logische verbinding konden creëren met de omliggende campus. Wij hebben de garage opgevat als een van alle kanten gelijkwaardige sculptuur, gebaseerd op het dynamische thema van ‘de bries’.
De bries
Een bries is een zachte, frisse wind. Een luchtstroom die zichtbaar is in de subtiele rimpeling van water of wuivend duingras. In de gevel van verticale lamellen is elke lijn dan ook anders en dat maakt het totaalbeeld vriendelijk en bewegelijk. De twee transparante entrees voor voetgangers liggen open en zichtbaar op de hoeken van de parkeergarage. Hoeken die in een curve de hoogte ingaan, wat de speelse dynamiek van de gevel verder versterkt. De entrees sluiten direct aan op de belangrijkste toegangen tot de campus. De plint in de oostgevel is helemaal van glas en biedt ruimte voor commerciële functies, zoals een pakketafhaalservice of fietsenservicepunt. Dat geeft openheid en verbinding met het leven op straat.
Modulair
De verticale houten lamellen geven de gevel niet alleen een natuurlijke, zachte uitstraling, maar zorgen ook voor frisse lucht en natuurlijke ventilatie in de garage. De lamellen worden in makkelijk te transporteren modules geproduceerd. Dat vergemakkelijkt de verwachte uitbereiding van de parkeercapaciteit, van 600 auto’s nu naar 800 auto’s straks.
>Locatie: Leiden Bio Science Park
>Programma: Parkeergarage voor 600 auto’s inclusief commerciële functies (In een latere fase is een uitbreiding mogelijk tot 800 auto’s)
>Periode: 2019 – 2022
>Status:Gerealiseerd
>Opdrachtgever”Universiteit Leiden
>In samenwerking met: Universiteit Leiden, Spark
Jörn-Ole Stellmann, architect Wiegerinck
Meer informatie Parkeergarage Ehrenfest
Beeld: copyright William Moore
Bekijk meer artikelen
Slimmer Parkeren in Dordrecht: naar sturend parkeerbeleid voor groene en leefbare stad
In het Mobiliteitsplan Dordrecht 2040 wordt een duidelijke koers uitgezet: Dordrecht wil een sterke, groene en leefbare stad zijn met een slimmer en sturend parkeerbeleid. Peter Vissers geeft inzicht in het beleid.
Lees meerParking Trend magazine 2/2025
In het juninummer van Parking Trend International magazine deelt EPA een hoofdartikel over 'Aanleg en renovatie van parkeergarages'. Toonaangevende bouwbedrijven geven hun mening.
Lees meerAdvies Onderzoeksraad na instorten hellingbanen parkeergarage Nieuwgein
Alle partijen die betrokken zijn bij het ontwerp, de bouw en het gebruik van een gebouw moeten gezamenlijk verantwoordelijkheid nemen voor de veiligheid van dat gebouw. Dat stelt de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) in het onderzoeksrapport over de ingestorte hellingbanen van de parkeergarage bij het ziekenhuis in Nieuwegein.
Lees meerDeelmobiliteit: leuke niche, maar geen oplossing
Er zijn van die innovaties waar de buitenwacht al jaren hoopvol naar kijkt, maar waar het echte succes maar niet wil komen. Deelmobiliteit is daar het schoolvoorbeeld van, aldus Carlo van de Weijer.
Lees meerMarkante personen uit de parkeerwereld | Sjoerd Stienstra: 50 jaar in het parkeervak
Wij kennen niemand die langer dan Sjoerd Stienstra in het parkeervak meeloopt. En dat komt niet in de laatste plaats doordat hij niet van ophouden weet. Hij is nog steeds ongelofelijk enthousiast over het vakgebied.
Lees meerMakkelijker Rotterdam in en uit met P+R combi ticket
Rotterdam biedt vanaf 1 juni het P+R combi ticket. Daarmee kan de bezoeker een plek voor de auto reserveren op een P+R terrein én koopt de bezoeker een voordelig metro-, tram- of buskaartje van de RET.
Lees meer