Onderzoek sprinklerinstallatie parkeergarage IFV
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK) heeft aan het Overlegplatform Bouwregelgeving (OPB) een aantal concept-voorschriften voorgesteld voor de toepassing van automatische blusinstallaties in parkeergarages. De intentie van het Ministerie is om de voorschriften vanaf 2022 op te nemen in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl). Het OPB heeft gevraagd om een nadere onderbouwing van deze voorschriften. Het Ministerie van BZK heeft het IFV (Instituut Fysieke Veiligheid) gevraagd om deze onderbouwing op te stellen.
[Bron: site IFV, Instituut Fysieke Veiligheid]
Brandveiligheidsrisico’s
De kans op een ‘travelling fire’ is toegenomen door groeiend gebruik van kunststoffen in voertuigen en mogelijk ook als gevolg van een toename van elektrisch aangedreven voertuigen en andere voertuigen met een alternatieve energievoorziening in parkeergarages. Daardoor is het risico op een langdurige thermische belasting van de constructie toegenomen ten opzichte van de uitgangspunten die ten grondslag liggen aan de voorschriften voor parkeergarages. Hierdoor neemt het risico op branddoorslag, bezwijken van (draag)constructies en slachtoffers toe.
Daarnaast is ook de rookproductie van branden in parkeergarages toegenomen: al bij een beperkte brandomvang wordt een grote hoeveelheid rook geproduceerd die zich snel door de garage verspreidt. Ook al voldoen de brandwerende scheidingsconstructies aan de prestatie-eisen van Bouwbesluit 2012, dan nog bestaat de kans dat rook zich via openingen verder verspreidt naar de bovenliggende bebouwing (belemmering van vluchtroutes) en de omgeving (restrisico’s als gevolg van: openen van deuren, kieren en naden, doorvoeringen, openingen in de gevel en
ventilatiekanalen).
Als gevolg daarvan lopen slapende personen, verminderd zelfredzamen of grote aantallen personen boven, naast, onder of in de omgeving van parkeergarages extra risico’s. Tenslotte is de kans op een snelle brandbestrijding van een brand in de parkeergarage sterk afgenomen. Het basis uitgangspunt voor parkeergarages is dat een offensieve brandweerinzet in de parkeergarage op voorhand niet mogelijk is. De hulpvraag voor de brandweer neemt echter toe: naast de toegenomen risico’s bij een brandweerinzet gericht op blussing (onder andere voor het brandweerpersoneel), nemen ook de risico’s van een brandweerinzet gericht op redding toe (zowel voor de gebruikers als het brandweerpersoneel).
Automatische blusinstallatie
Met een automatische blusinstallatie blijft een brand (langdurig) zelfstandig beperkt tot een klein aantal auto’s, zodat een ‘travelling fire’ wordt voorkomen. Een lokale brand heeft een kortdurende (lokale) beperkte thermische belasting op de draagconstructie van de garage tot gevolg. De kans dat aanwezige personen zelfstandig kunnen vluchten wordt groter en de hulpvraag voor de brandweer (blussing en redding) neemt af. Bovendien wordt de kans groter dat de brandweer een effectieve binneninzet kan doen en de situatie beheersbaar kan houden. Met een automatische blusinstallatie worden vrijwel alle genoemde risico’s (sterk) beperkt, in tegenstelling tot de twee andere concepten die zijn gebaseerd op een combinatie van effectbeperkende voorzieningen. Dergelijke maatregelen wegen niet op tegen een bronbeperkende voorziening in de vorm van een automatische blusinstallatie.
Bekijk meer artikelen
Themadag Gemeenten: Participeren & Parkeren – Een perfecte combinatie?
Vexpan Themadag Gemeenten 2024 bewijst ook deze editie weer dat het een boeiende bijeenkomst is, nu over ‘Participeren kan je leren’. Hierbij kwamen onder meer gemeentelijke parkeermanagers samen om kennis te delen over hoe je (burger)participatie effectief kan inzetten bij parkeerbeleid.
Lees meerLangzaam maar zeker begint de fietsparkeerdata te stromen
Ook in het mobiliteitsbeleid wordt het verzamelen en ontsluiten van data steeds belangrijker. Voor het onderwerp fietsparkeren heeft CROW-Fietsberaad de afgelopen jaren verschillende initiatieven genomen om aan te haken bij deze datatrend. Voorzichtig boeken we enige resultaten, maar het gaat langzaam.
Lees meerExpertteam: Zware personenauto’s in parkeergarages
Wat is het advies van het Vexpan Expertteam of zware personenauto's wel toegelaten mogen worden in parkeergarages?
Lees meerParkeerbeleid en files in de stad
In Amsterdam zijn in 2019 de tarieven voor parkeren op straat flink verhoogd, als onderdeel van het project om de stad autoluw te maken. Uit onderzoek blijkt dat de totale vraag naar parkeren in de stad, inclusief garage parkeren, daardoor met ongeveer 15% daalde, en dat het aantal gereden autokilometers met 2% afnam, vooral tijdens de avondspits.
Lees meerPassende parkeernormen leiden tot een nieuwe uitdaging
Het toepassen van passende of zelfs lage parkeernormen zorgt ervoor dat leegstand van parkeerplaatsen tot het verleden behoort. Maar, hoe zorgen we ervoor dat parkeerplaatsen door alle doelgroepen gebruikt kunnen worden? Ze niet alleen bij aankoop/verhuur van een woning betaalbaar zijn voor welgestelden? Én dat iedereen de mogelijkheid heeft in zijn mobiliteitsbehoefte te voorzien?
Lees meerAutobezoeker verschaffer retailomzet en denkfout Platform Binnenstadsmanagement
Strabo werpt nieuw licht op het onderzoek van Platform Binnenstadsmanagement, waarbij ze aantonen dat de hoofdconclusie een denkfout bevat die het belang van autobezoekers lijkt te onderschatten.
Lees meer