Markante personen uit de parkeerwereld: Fenny Waalkens

Fenny Waalkens is senior medewerker parkeren bij Vexpanlid gemeente Deventer. Daar zorgt zij ervoor dat de uitvoering van het parkeerbeleid goed verloopt. Met gepaste trots leidt zij ons rond in het fraaie gemeentehuis.

 

“Parkeren met een glimlach”.

 

Van de redactie Vexpansie  | Tekst: Jeroen QueeSweco / redactie Vexpansie en Sjoerd Stienstra – redactie Vexpansie

 

 

Fenny, hoe ben je ooit in het parkeren terechtgekomen?

Toen ik was afgestudeerd in Deventer in de richting Ruimtelijke Ordening en Planologie was werk schaars. Ik kon terecht achter de balie bij de gemeente Deventer en kreeg toen al snel te maken met parkeren. Ik had nooit gedacht dat er zo veel achter parkeren zat en doordat ik het zo interessant vond ben ik uiteindelijk nooit weggegaan.

Op het eerste gezicht lijkt parkeren saai en technisch, maar dat is het vaak juist niet! Het heeft eigenlijk overal mee te maken, ik kreeg naast het gemeentelijke beleid bijvoorbeeld te maken met een bijna instortende parkeergarage en met de implementatie van ICT-systemen.

Lang was ik de enige bij de gemeente die zich bezighield met de uitvoering van het beleid, maar inmiddels ben ik niet meer de enige bij de gemeente met het label ‘parkeren’.

 

Op welk gebied ben je het liefst actief?

Ik krijg veel energie van het samen met een buurt het parkeerprobleem oplossen. Maar wat ik daarnaast ook graag doe is het simpel maken van ingewikkelde zaken, zoals bijvoorbeeld bij ICT nog wel eens nodig is.

Parkeren wordt vaak als ‘negatief’ gezien: te weinig, te duur, niet goed geregeld … Ik wil juist het tegenovergestelde laten zien, dat parkeren iets toevoegt aan de klantbeleving. Bijvoorbeeld met ludieke acties als de ‘Parkeerbingo’: Mensen konden bij terugkomst in de parkeergarage raden wat ze zouden moeten betalen, als ze dit (bijna) goed hadden dan betaalde wij de kosten.Daaruit kwam dat veel mensen van tevoren inschatten dat ze meer moesten betalen/ helemaal niet weten wat ze moeten betalen.

We hebben de afgelopen jaren veel gewerkt aan de hand van klantreizen: hoe ervaart de klant, meestal de bezoeker van Deventer, de parkeermogelijkheden en hoe kunnen we de ervaring daarmee zo positief mogelijk maken. Daarbij hebben we sessies georganiseerd met verschillende doelgroepen. Bij de verwerking hebben we veel gewerkt met persona’s (een persona of ijkpersoon) is een zeer gedetailleerde beschrijving van een gebruiker van jouw product of dienst), zodat we ons goed konden verplaatsen in alle verschillende parkeerders.

Datzelfde voor bewoners: worden er knelpunten ervaren, dan wil ik samen met hen kijken hoe die kunnen worden aangepakt.

Dat hebben we bijvoorbeeld gedaan bij de fiscalisering van het vergunningparkeren. In het begin was er veel weerstand. Door goed te luisteren en ook echt iets te doen met wat je ophaalt, zorg je dat er toch stappen kunnen worden genomen. Zeg ook altijd duidelijk ‘nee’ als iets echt niet kan.

 

Zo ben je eigenlijk parkeerregisseur?

Niet zozeer regisseur in de zin van iemand die bepaalt hoe de dingen gaan, maar meer dienend en faciliterend.

Deventer heeft veel bezoekers, maar het is uiteraard geen Amsterdam. Hoe kun je het parkeren voor bezoekers aantrekkelijk maken – dat is waar ik veel mee bezig ben. Dat kan met parkeren op straat, maar zeker ook in de gemeentelijke parkeergarages Brinkgarage, Stadspoort en Stationsplein.

 

Wat zijn momenteel je uitdagingen?

De ambitie om een groot aantal nieuwe woningen te bouwen, onder andere door inbreiding in het stedelijke gebied, vraagt om oplossingen, want hoe houd je de stad bereikbaar? Er zijn oplossingen bedacht, zoals parkeren aan de rand van het gebied, maar zijn die ook echt beheersbaar en gaat niet toch overlast optreden? Dit gaat grote veranderingen teweegbrengen in de mobiliteit in de stad.

Misschien is het goed om de aanpak met de klantreizen, die een paar jaar geleden heel succesvol was, ook hiervoor weer in te zetten.

Tegelijkertijd met de nieuwe ontwikkelingen is er juist de trend om parkeerplaatsen van het maaiveld weg te halen: het Grote Kerkhof is bijvoorbeeld sinds 2019 autovrij. Daar is veel reuring over geweest, maar nu is iedereen enthousiast. Belangrijk is dat er kwaliteit wordt toegevoegd.

Maar de grootste uitdaging zit in het fietsparkeren. Daar zijn nu maar heel beperkt voorzieningen voor. Lange tijd was het gewoon om de fiets maar ergens ‘neer te gooien’, maar dat willen we niet meer. Maar om te kunnen handhaven moet je wel een ‘totaal verhaal’ hebben, dus vooral ook voorzieningen beschikbaar hebben.

 

Meer informatie

> Gemeente Deventer

Tags

Vexpansie markant Gemeente Deventer loopbaan klantbeleving klantreizen

Bekijk meer artikelen

Uitbreiding Dashboard Deelmobiliteit met deelauto's

CROW wil het Dashboard Deelmobiliteit uitbreiden met deelauto's. Om de gegevens van deelauto-aanbieders te laten voldoen aan de privacywet, biedt zij een tekst die gemeenten kunnen opnemen in hun Algemene Plaatselijke Verordening.

Lees meer

Q-Park Student Award

Dit jaar staat de Q-Park Student Award gepland op donderdag 9 november 2023. Het thema dit jaar is “Stedelijke mobiliteit & Gedrag”. In aanloop naar dit evenement plaatsen wij enkele scripties die het vorige jaar (2022) zijn gepresenteerd.

Lees meer

Zelfrijdende schoonmaakmachines in de parkeergarage

Een zelfrijdende schoonmaakmachine: uitdaging op gebied van techniek, resultaat, personeelsinzet en veiligheid voor klanten in de garages

Lees meer

Politiek wil gewijzigd beleid betaald parkeren P+R Breukelen

De komst van een P+R garage op P1 in Breukelen betekent de start van betaald parkeren rondom het station. Een aantal partijen in de gemeenteraad van Stichtse Vecht wil dat het beleid hiervoor wijzigt.

Lees meer

Parkeerbeleid moet meebewegen met verandering in paradigma

Waar het opheffen van parkeerplaatsen in combinatie met investeren in andere vervoersmogelijkheden al niet toe kan leiden.

Lees meer

Expertteam: Is in een parkeergarage de wegenverkeerswet van toepassing

Wouter van Boggelen Tender manager, IP Parking B.V. heeft naar aanleding van een case bij een van hun klanten deze aan het Vexpan Expertteam voorgelegd.  

Lees meer
1 28 29 30 31 32 53