v
De ‘Handreiking Energie en mobiliteitshubs’ van CROW-KpVV geeft een eerste aanzet voor de realisatie van integrale hubs waarin ruimte, mobiliteit en energie samenkomen.
[Bron: CROW-KpVV, samenwerkingspartner Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven]
Mobiliteitshubs dragen bij aan efficiënter gebruik van infrastructuur, vervoermiddelen en vervoercapaciteit, en aan efficiënter en effectiever ruimtegebruik. Er liggen kansen om de mobiliteitsfunctie van een hub te koppelen met de energietransitie, zoals het aanbieden van schoner vervoer en het opwekken van schone energie. Een hub kan ook een belangrijke functie vervullen in een duurzame gebiedsontwikkeling. Daarvoor is een integrale aanpak noodzakelijk.
Elkaar leren kennen
Over de opgaven bestaat weinig discussie: energievoorziening en mobiliteit moeten fossielvrij worden, er ligt een grote verstedelijkingsopgave en klimaatadaptatie wordt steeds urgenter. De mobiliteitssector heeft de opdracht openbaar vervoer te verduurzamen en om 1,8 miljoen laadpalen te realiseren. De bouwsector moet 1 miljoen woningen bouwen. Voor het duurzaam ontsluiten van die woningen heeft het kabinet recentelijk 7,5 miljard euro uitgetrokken.
Over hóe we deze opgaven aanpakken bestaat des te meer discussie. De verschillen tussen de disciplines energie, mobiliteit en stedenbouw zijn groot. Elke sector heeft zijn eigen belangen, werkwijzen, regelgeving, financieringsconstructies, vocabulaire, netwerk en focus. Om tot effectieve mobiliteitshubs te komen, moeten die werelden elkaar eerst leren kennen.
3D-synergie
In de handreiking laten energie-experts, mobiliteitsexperts en stedenbouwkundigen zien waar hun werelden elkaar ontmoeten. Zij geven vuistregels en adviezen gericht op gezamenlijke ontwerptrajecten voor energie- en mobiliteitshubs. Het streven is 3D-synergie: meerwaarde op energie, mobiliteit én ruimte. Daarom moeten alle drie de disciplines vanaf het begin gelijkwaardig meedoen in het ontwerpproces.
Deze handreiking is geen alomvattend stappenplan, maar een eerste stap in bewustwording om integraal en gezamenlijk hubs te ontwerpen aan de hand van veel gestelde vragen en voorbeelden. Sommige partijen lopen voorop en hebben al ervaring opgedaan. Andere partijen staan aan het begin. Met deze handreiking leggen de auteurs – Qirion, Groen Licht en Generation.Energy – een basis om op voort te bouwen.
Meer informatie
> Lees verder en download handreiking
Bekijk meer artikelen
Succesvolle mobiliteitshub met de juiste inzet van parkeren
Waar moet je aan denken bij het inrichten van een mobiliteitshub of knooppunt? En hoe zet je parkeerinstrumenten in? De nieuwe 'Leidraad parkeren bij knooppunten en mobiliteitshubs’
Lees meerKiM onderzoekt kansen mobiliteitshubs
Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht kansen en uitdagingen voor mobiliteitshubs in het rapport ‘Verkenning van het concept mobiliteitshub.’
Lees meerPrimeur: energiepositieve houten parkeerhub
Continental Car Parks heeft een nieuw bouwsysteem ontwikkeld voor een energiepositieve houten parkeervoorziening. Het concept genaamd CircuHUB is speciaal
Lees meerAan de Stegge Twello realiseert parkeergarage Bio Science Park Leiden
Aan de Stegge Twello en de Universiteit Leiden hebben een aannemingsovereenkomst gesloten voor de realisatie van een parkeervoorziening op het Bio Science Park.
Lees meerRealisatie bovengronds parkeergebouw en commerciële ruimten Binnendok Amsterdam
Continental Car Parks heeft een realisatieovereenkomst gesloten met BMB ontwikkeling en Reggeborgh Vastgoed voor een parkeergebouw en commerciële ruimten op de NDSM-werf in Amsterdam.
Lees meerG40 doen aanbod aan nieuw kabinet: meer samenwerking steden en Rijk voor slimme duurzame verstedelijking
Nederland kent een aantal grote opgaven op het gebied van wonen, klimaat, digitalisering, mobiliteit, energietransitie en informatiesamenleving, die snel en concreet moeten worden opgepakt.
Lees meer