Gebruik CBS-microdata bij passende parkeernorm

Bij het opstellen van gemeentelijke parkeernormen moet er sprake zijn van goed onderbouwd maatwerk. Frank Aalbers van Goudappel. vertelt over het gebruik van CBS-microdata tijdens de lunchbijeenkomst van Vexpan op 14 oktober 2021. De senior adviseur is expert op de vele verkeerskundige vlakken, van onderzoek tot beleid.

 

Zijn de Nederlandse parkeernormen passend genoeg? Of kan het allemaal wel wat minder (of juist meer?). Te lage parkeernormen kunnen leiden tot parkeerproblemen. Maar te hoge parkeernormen tot het onnodig gebruik van ruimte en inzet van financiële middelen. Het leidt tot hogere woningprijzen en heeft daarom mogelijk zelfs een remmend effecten op de noodzakelijke woningbouwontwikkelingen. Want tot 2035 zijn er veel woning nodig. Ongeveer 750.000 stuks.

 

Lees verder onder beeld

 

Maar hoe kom je tot een passende parkeereis? Die je als gemeente kan meegeven aan ontwikkelaars. Daarvoor zijn de landelijke CROW-kencijfers voor parkeernormering niet toereikend. Veel te vaak hebben gemeenten deze richtlijnen één op één vertaald naar gemeentelijke parkeernormen. Met als resultaat onbenutte parkeerplaatsen en als gevolg daarvan onder andere een minder aantrekkelijke woonomgeving en negatieve effecten op duurzaamheid/leefbaarheid.

 

CBS-microdata
Goudappel heeft veel onderzoek in Nederland gedaan naar afwijkingen van de gemeentelijke parkeernormen en het toepassen hiervan. Daarbij wordt niet meer gewerkt op basis van geaggregeerde openbare CBS-gegevens maar op basis van CBS-microdata. Dat is data op een veel gedetailleerder niveau en alleen beschikbaar voor onderzoekbureaus.

 

Goudappel heeft deze microdata gecombineerd met diverse meetgegevens verzameld op basis van eigen onderzoeken. Zo verkregen zij een duidelijk inzicht in het werkelijke autobezit per type woning (per gemeente, wijk en buurt). Inclusief de leaseauto’s. Maar (nog wel) exclusief de bedrijfsbusjes/werkauto’s die meegenomen worden naar huis, de zogeheten ‘grijze’ kentekens.

 

Praktijkvoorbeeld
Frank haalt een praktijkvoorbeeld aan van jonge starters in Tilburg. Voor hen blijkt de gemeentelijke parkeernorm zo’n 50% af te wijken. Die afwijking is niet in iedere gemeente gelijk. Dit is zeer afhankelijke van de geografische ligging binnen Nederland en de aanwezige infrastructuur. Op basis van een inventarisatie kan een gemeente ‘reductiefactoren’ inzetten om de CROW-kencijfers naar beneden bij te stellen. Dit kan middels de inzet van deelmobiliteit/MaaS, flexibele parkeernorm voor het aandeel bezoekers maar ook door rekening te houden met de aanwezigheid van openbaar vervoer.

 

Conclusie: bij het opstellen van gemeentelijke parkeernormen moet er sprake zijn van goed onderbouwd maatwerk.

 

Er worden na afloop van de presentatie veel vragen gesteld. Onder andere over de keuze die Goudappel heeft gemaakt ten aanzien van de woningtypen. In Eindhoven hanteren ze die typen niet maar juist de gebruiksoppervlakte van woningen. Andere vragen gaan over het opvangen van de parkeerbehoefte op piekmomenten. En het dubbelgebruik, in bijzonder als er in de toekomst meer en meer parkeerplaatsen met oplaadpalen bijkomen. Een grote opgave lijkt dat te worden.

 

Download presentatie

Tags

parkeernorm

Bekijk meer artikelen

Gemeente Nieuwegein gooit het roer om!

Gemeente Nieuwegein heeft in september 2020 nieuw parkeerbeleid vastgesteld dat nadrukkelijk rekening houdt met de Omgevingswet en bijdraagt aan een prettiger leefomgeving door de wijze waarop het omgaat met parkeernormen.

Lees meer

Naar meer transparantie in de laadkosten

Elke keer dat een berijder zijn elektrische auto oplaadt bij een laadpunt, zijn daar kosten mee gemoeid. Het is voor de elektrische rijders lang niet altijd duidelijk wat er in specifieke gevallen moet worden betaald voor het laden.

Lees meer

Iets in geuren en kleuren vertellen

Wanneer we iets willen aangeven in de openbare ruimte/parkeergarage gebruiken we kleur, maar er wordt lang niet altijd nagedacht of de gebruikte nuances in de kleurstelling en contrasten tussen de kleuren onderling wel door iedereen herkend kunnen worden

Lees meer

Hoe ziet de toekomst van toegangstechnologie eruit?

Een blik op hoe toegangstechnologie zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

Lees meer

Differentiëren in parkeertarieven

Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?

Lees meer

De levensduur van ledverlichting

Rob van Heur is lichtspecialist bij ENGIE Laborelec, een Internationaal expertise- en researchcentrum op het gebied van elektrische energie­technologie. Zijn onderzoek omvat het brede werkdomein van led-gedrag en -toepassingen.

Lees meer
1 29 30 31 32 33 38