Expertteam: Parkeren in parkeergarages voor motorfietsen?

Vanuit KNMV komt de vraag over het standpunt van Vexpan tegenover motorfietsparkeren in parkeergarages. Vexpan Expertteam reageert.

 

In het algemeen zien wij dat bij het ontwerp van de meeste parkeergarages beperkt rekening wordt gehouden met de motorrijdersdoelgroep. Een belangrijke achterliggende reden die wij hiervoor zien is dat de intrinsieke behoefte onder motorrijders om (vaak tegen betaling) in een garage te parkeren, relatief klein is. De meeste motorrijders kiezen er toch voor om op straat te parkeren, in een parkeervak of (gratis) op het trottoir. Tegelijkertijd kunnen wij ons vanuit het oogpunt van toezicht, diefstalpreventie en het droog stallen voorstellen dat er in bepaalde gebieden onder motorrijders wel een behoefte leeft om in garages te parkeren.

 

Bij motorfietsparkeren in parkeergarages schieten ons een aantal thema’s en vragen te binnen, die u voor een deel zelf ook al noemt:
• Hoe krijgen motorrijders toegang tot de garage? In steeds meer garages wordt met kentekenherkenning gewerkt waarbij het kenteken vanaf de voorzijde wordt gescand. Via een intercom bij de inrit contact opnemen met een meldkamer is niet altijd mogelijk of voor motorrijders onhandig door het dragen van een helm.
• Waar parkeren motorrijders hun voertuig in de garage? In een regulier parkeervak of op een speciale motorfietsparkeerplaats?
• Zijn parkeergarages in hun ontwerp wel geschikt voor motorfietsen en andere tweewielers? De parkeervloer in een garage kan als gevolg van toegepaste coatings en weersinvloeden glad zijn.

 

Wij zien dat motorfietsparkeren in parkeergarages binnen Vexpan tot op heden relatief weinig aandacht heeft gekregen. Om die reden kunnen wij op dit moment geen echt standpunt met u delen. Als brancheorganisatie staan we er uiteraard voor open om dit onderwerp meer aandacht te geven. We verkennen graag de mogelijkheden om hierin samen met de KNMV op te trekken.

 

Expertise delen

Na beantwoording van een vraag door het Vexpan Expertteam kan verdere behandeling/onderzoek uiteraard plaatsvinden door een lid van het Expertteam. Bevindingen van het Vexpan Expertteam worden ook voor de leden inzichtelijk gemaakt. Vraag en antwoord worden gepubliceerd op deze site en op sociale media.

 

Meer informatie
> Vexpan Expertteam en andere vragen

Tags

parkeergarage motorfietsen

Bekijk meer artikelen

Regionale parkeerstrategie Utrecht

Een parkeerstrategie voor regio Utrecht uitwerken; het is één van de projecten binnen programma U Ned. De uitdaging? Het instrument ‘parkeren’ zodanig inzetten dat opgaven rondom mobiliteit en verstedelijking

Lees meer

Gemeentelijk parkeren achter de slagboom

Mag een gemeente zelf bepalen wat de parkeerkosten zijn bij een met een slagboom afsluitbare parkeergarage, die zij zelf beheert? Die vraag was aan de orde in de gemeente Veenendaal.

Lees meer

Gemeente Nieuwegein gooit het roer om!

Gemeente Nieuwegein heeft in september 2020 nieuw parkeerbeleid vastgesteld dat nadrukkelijk rekening houdt met de Omgevingswet en bijdraagt aan een prettiger leefomgeving door de wijze waarop het omgaat met parkeernormen.

Lees meer

Iets in geuren en kleuren vertellen

Wanneer we iets willen aangeven in de openbare ruimte/parkeergarage gebruiken we kleur, maar er wordt lang niet altijd nagedacht of de gebruikte nuances in de kleurstelling en contrasten tussen de kleuren onderling wel door iedereen herkend kunnen worden

Lees meer

Hoe ziet de toekomst van toegangstechnologie eruit?

Een blik op hoe toegangstechnologie zich de komende jaren gaat ontwikkelen.

Lees meer

Differentiëren in parkeertarieven

Een wetsvoorstel voor aanpassing van de Gemeentewet moet het differentiëren van parkeertarieven op basis van uitstoot binnenkort mogelijk maken. Doel is het stimuleren van elektrisch rijden, maar is dit voldoende effectief en wenselijk?

Lees meer
1 46 47 48 49 50 53

Stel ook je vraag aan het Expertteam

Heb je ook een inhoudelijke vraag? Leg deze voor aan het Vexpan Expertteam via info@vexpan.nl.

Stuur een e-mail