Expertteam: Parkeren in parkeergarages voor motorfietsen?

Vanuit KNMV komt de vraag over het standpunt van Vexpan tegenover motorfietsparkeren in parkeergarages. Vexpan Expertteam reageert.

 

In het algemeen zien wij dat bij het ontwerp van de meeste parkeergarages beperkt rekening wordt gehouden met de motorrijdersdoelgroep. Een belangrijke achterliggende reden die wij hiervoor zien is dat de intrinsieke behoefte onder motorrijders om (vaak tegen betaling) in een garage te parkeren, relatief klein is. De meeste motorrijders kiezen er toch voor om op straat te parkeren, in een parkeervak of (gratis) op het trottoir. Tegelijkertijd kunnen wij ons vanuit het oogpunt van toezicht, diefstalpreventie en het droog stallen voorstellen dat er in bepaalde gebieden onder motorrijders wel een behoefte leeft om in garages te parkeren.

 

Bij motorfietsparkeren in parkeergarages schieten ons een aantal thema’s en vragen te binnen, die u voor een deel zelf ook al noemt:
• Hoe krijgen motorrijders toegang tot de garage? In steeds meer garages wordt met kentekenherkenning gewerkt waarbij het kenteken vanaf de voorzijde wordt gescand. Via een intercom bij de inrit contact opnemen met een meldkamer is niet altijd mogelijk of voor motorrijders onhandig door het dragen van een helm.
• Waar parkeren motorrijders hun voertuig in de garage? In een regulier parkeervak of op een speciale motorfietsparkeerplaats?
• Zijn parkeergarages in hun ontwerp wel geschikt voor motorfietsen en andere tweewielers? De parkeervloer in een garage kan als gevolg van toegepaste coatings en weersinvloeden glad zijn.

 

Wij zien dat motorfietsparkeren in parkeergarages binnen Vexpan tot op heden relatief weinig aandacht heeft gekregen. Om die reden kunnen wij op dit moment geen echt standpunt met u delen. Als brancheorganisatie staan we er uiteraard voor open om dit onderwerp meer aandacht te geven. We verkennen graag de mogelijkheden om hierin samen met de KNMV op te trekken.

 

Expertise delen

Na beantwoording van een vraag door het Vexpan Expertteam kan verdere behandeling/onderzoek uiteraard plaatsvinden door een lid van het Expertteam. Bevindingen van het Vexpan Expertteam worden ook voor de leden inzichtelijk gemaakt. Vraag en antwoord worden gepubliceerd op deze site en op sociale media.

 

Meer informatie
> Vexpan Expertteam en andere vragen

Tags

parkeergarage motorfietsen

Bekijk meer artikelen

Fiets wint terrein op de auto: Wijchen neemt stappen naar duurzamer parkeerbeleid

De auto voor de deur parkeren? In het nieuwe parkeerbeleid van Wijchen is dat niet meer vanzelfsprekend. Er komen meer parkeerplekken voor fietsen en meer groen.

Lees meer

Alkmaar introduceert scanauto op 1 september 2024

Uit onderzoek is gebleken dat één op de drie automobilisten niet betaalt voor het parkeren. Om dat aantal naar beneden te brengen, zet Alkmaar vanaf 1 september een elektrische scanauto in.

Lees meer

Tweede parkeergarage in Hoogeveen is 'ingewikkelde puzzel'

Nieuw parkeerbeleid in Hoogeveen moet het automobilisten in de toekomst makkelijker maken een plekje te vinden in het stadscentrum.

Lees meer

Alkmaar liep zo'n 2 miljoen euro parkeergeld mis: een derde betaalt niet

Straatparkeerders betalen niet of onvoldoende in Alkmaar. De inzet van een scanauto moet hier na de zomer verandering in brengen.

Lees meer

Burgerinitiatief Den Haag referendum betaald parkeren

Er zijn genoeg handtekeningen opgehaald om een referendum te houden over het invoeren van betaald parkeren in Den Haag. De vraag is of inwoners wel of geen voorstander zijn van het uitbreiden van het betaald parkeren in meerdere wijken.

Lees meer

Utrecht vergroot aanbod gehandicaptenparkeerplaatsen vanwege autoluw beleid

De gemeente Utrecht gaat meer gehandicaptenparkeerplaatsen in de stad realiseren. Volgens de wethouder is dat nodig omdat de ruimte voor auto's afneemt vanwege het autoluwe beleid.

Lees meer
1 14 15 16 17 18 53

Stel ook je vraag aan het Expertteam

Heb je ook een inhoudelijke vraag? Leg deze voor aan het Vexpan Expertteam via info@vexpan.nl.

Stuur een e-mail