De toekomst van digitaal parkeren

Mensen betalen steeds vaker cash- en contactloos. De coronapandemie heeft deze trend versterkt. Digitaal parkeren gaat dan ook een steeds grotere rol spelen. Maar hoe ziet deze digitale toekomst eruit? En hoe kunnen steden door slim datagebruik met deze veranderingen omgaan? Parkmobile deelt de belangrijkste inzichten.

 

[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2021-3. | Tekst Marius Koerselman]

 

Parkmobile deed onderzoek naar parkeren in gemeenten in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk. Meer dan 100 steden deden mee en deelden hun veel voorkomende pijnpunten en verwachtingen voor de toekomst van parkeren.

 

Balans vinden in parkeerdoelen
Europese steden denken vaak hetzelfde over parkeerbeheer: ze willen vooral dat men de parkeerregels blijft volgen. Daarnaast willen ze het welzijn van burgers vergroten door de luchtkwaliteit te verbeteren, altijd beschikbare parkeerplaatsen te hebben én verkeer te verminderen. Gemeenten moeten onderzoeken hoe deze parkeerdoelen elkaar beïnvloeden. Een populaire maatregel is bijvoorbeeld het aantal parkeerplaatsen op straat verminderen. Maar wat is de impact op het totale parkeeraanbod en op ondernemers in de binnenstad? Vaak is een goede balans het antwoord. Slim datagebruik geeft gemeenten inzicht in mogelijkheden en beleid.

 

Succesfactoren
Cashloze betalingen worden in Europa steeds gebruikelijker. De noodzaak van een fysieke parkeerinfrastructuur neemt af en parkeerbeheer gaat volledig digitaal. Parkeerautomaten worden steeds vaker verwijderd, vooral in steden die inzetten op een digitale toekomst. Dit zorgt voor flexibeler parkeerbeheer en lagere onderhoudskosten. We hebben op basis van ervaringen met gemeenten vier succesfactoren vastgesteld.

 

De vier succesfactoren voor digitaal parkeerbeheer

1. Onderzoek het gebruik van parkeerapps. Steden verwijderen parkeerautomaten omdat ze het gebruik van parkeerapps naar meer dan 60 procent willen krijgen. Het draagvlak is dus belangrijk.
2. Weet waar je begint. Sommige automaten worden vaker gebruikt dan andere. Deze data moet je gebruiken.
3. Houd rekening met iedereen in de stad. Zorg dat automobilisten alternatieve, digitale opties hebben om parkeergeld te betalen.
4. Laat weten dat je automaten weghaalt. Goede borden en communicatie zijn essentieel voor tevreden parkeerders.

 

Praktijkvoorbeelden
Parkeerautomaten verwijderen, is niet per se een plan voor lange termijn of grotere gemeenten. En lang niet alle automaten hoeven te worden verwijderd. In het middelgrote district East Suffolk in het Verenigd Koninkrijk hebben ze een aantal auto­maten weggehaald. De bijna drie ton aan muntgeld die in deze parkeerautomaten werd geworpen, hoefde niet meer vervoerd te worden. Hiermee werden 33 ladingen bespaard, bijna 4.200 gereden kilometers. Tegelijkertijd steeg het gebruik van parkeerapps tijdens de coronapandemie met 155 procent ten opzichte van 2019. In de Oostenrijkse stad Linz besloten ze oudere parkeerautomaten te verwijderen in plaats van te vernieuwen. De kosten voor het vernieuwen kwamen te vervallen en hoefden niet terugverdiend te worden met  hogere parkeertarieven. Dit zorgde voor tevreden automobilisten en een besparing van meer dan 60.000 euro.

 

In vijf jaar tijd heeft de gemeente Rotterdam het aantal automaten teruggebracht van 2.500 naar 600. Het gebruik van mobiel parkeren is actief gepromoot waardoor 80 procent van alle parkeertransacties nu al mobiel worden gedaan. Rotterdam heeft in 2020 als eerste gemeente in Nederland al haar 17 gemeentelijke garages mobiel gekoppeld, zodat Parkmobile-gebruikers behalve op straat ook in deze garages mobiel parkeren. De stad stimuleert hiermee haar ambitie voor minder verkeer in de binnenstad. Ook andere gemeenten in Nederland gaan richting een autoluwer centrum, zoals Amersfoort en Amsterdam.
Ook organisaties zetten vaker in op digitaal parkeerbeheer. Zo is de RAI in Amsterdam een pilot gestart. De evenementenbranche is natuurlijk hard getroffen door de coronapandemie en kijkt naar innovatieve manieren om geld te blijven verdienen. De parkeerplekken die bij de RAI voorheen leeg bleven, worden nu gebruikt door Parkmobile-gebruikers. De RAI verdient zo toch aan parkeren, hoeft minder parkeerautomaten te legen en bezoekers van Amsterdam hebben meer parkeerplek. Win-win!

 

Wat gemeenten zelf kunnen doen
Na een roerig 2020 is voorbereiding op toekomstige uitdagingen belangrijker dan ooit. We hebben drie punten samengevat die gemeenten helpen zich voor te bereiden op de toekomst van digitaal parkeren:
1.Investeer vroeg in data. Gemeenten krijgen transparante gegevens over parkeergedrag per zone, tijd van de dag en type voertuig. Dit gedrag kunnen ze analyseren en met die data vervolgens hun beleid onderbouwen;
2. Verbeter de ervaring voor de parkeerder en ondersteun het parkeerbeleid. Om parkeren makkelijker te maken en de kwaliteit van het leven in de stad te verbeteren, moeten parkeerbeheerders de juiste tools en services beschikbaar stellen aan de parkeerders;
3. Bouw de digitale basis voor flexibel gebruik van parkeerplaatsen. Een parkeerplaats is steeds vaker een plek zonder vast tarief. Er is een stijgende vraag van logistieke bedrijven en andere gebruikers naar flexibele en kortdurende toegang tot de ‘stoeprand’. Leg als gemeente hiervoor de basis.

 

Parkeerdata in de praktijk
Uiteindelijk zorgen blijere inwoners voor een gezondere stad. De veelvoorkomende irritatie over het gebrek aan parkeerplaatsen kan nu al worden opgelost met digitale technologieën. Zo is Find & Park in de Parkmobile-app volledig datagedreven en laat gebruikers zien waar ze de meeste kans hebben op een vrije parkeerplek. Dit scheelt rondjes rijden en dus tijd én onnodig brandstofverbruik.
Parkeerdata kan ook op andere waardevolle manieren worden ingezet. Wij gebruiken Europese parkeergegevens om verschuivingen in parkeergedrag vast te stellen. Bijvoorbeeld om herstel van het bedrijfsleven in de coronapandemie te signaleren. Via de Parking Barometer delen ze elke week de belangrijkste bevindingen, zoals in Nederland met het Landelijke Operationeel Team Corona (LOTC).

 

> Tekst: Marius Koerselman, Country Director Parkmobile Benelux, Beeld: EasyPark (Parkmobile)

Tags

digitaal parkeren datagebruik

Bekijk meer artikelen

Partnerschap EasyPark en Riverty nu ook in Nederland

EasyPark Group breidt de samenwerking met strategische partner Riverty verder uit. Nederlandse appgebruikers betalen voortaan met automatische incasso via Riverty voor parkeren.

Lees meer

Energietransitie en parkeren: ontwikkelingen met aandachtspunten voor schadeverzekeringen

Met de toename van elektrisch aangedreven auto’s, neemt ook de vraag naar laadunits bij parkeergarages toe. Vanuit het perspectief van brandverzekeraars betekent dit een extra risico.

Lees meer

DNB: Contant betalen te vaak niet mogelijk

De mate waarin ondernemers nog contant geld als betaalmiddel accepteren, verschilt sterk per branche. DNB vindt acceptatiegraad in parkeerbranche te laag.

Lees meer

Pilot Deelauto's - Hoe werkt dat eigenlijk?

Deelauto-aanbieders regelen straks via SHPV eenvoudig een parkeerrecht voor de eigen deelauto’s in álle aangesloten gemeenten. Daardoor neemt de flexibiliteit bij de aanbieders enorm toe.

Lees meer

Eerste stap Egis naar nieuw parkeervergunningsysteem Amsterdam

Egis, de parkeerdienstverlener van de gemeente Amsterdam en Diemen, lanceert een nieuwe webpagina voor bezoekersparkeren. Onderdeel van het nieuwe Amsterdamse parkeervergunningsysteem.

Lees meer

Sprinklerinstallatie bruikbaar als automatische detectie voor ontruimingsalarm

Een extra ontruimingsalarminstallatie met een eigen automatische detectie naast een sprinklerinstallatie in parkeergarages. Dat is overbodig, blijkt uit onderzoek van TU Eindhoven en VSI

Lees meer
1 6 7 8 9 10 18