De toekomst van digitaal parkeren

Mensen betalen steeds vaker cash- en contactloos. De coronapandemie heeft deze trend versterkt. Digitaal parkeren gaat dan ook een steeds grotere rol spelen. Maar hoe ziet deze digitale toekomst eruit? En hoe kunnen steden door slim datagebruik met deze veranderingen omgaan? Parkmobile deelt de belangrijkste inzichten.

 

[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2021-3. | Tekst Marius Koerselman]

 

Parkmobile deed onderzoek naar parkeren in gemeenten in Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk en het Verenigd Koninkrijk. Meer dan 100 steden deden mee en deelden hun veel voorkomende pijnpunten en verwachtingen voor de toekomst van parkeren.

 

Balans vinden in parkeerdoelen
Europese steden denken vaak hetzelfde over parkeerbeheer: ze willen vooral dat men de parkeerregels blijft volgen. Daarnaast willen ze het welzijn van burgers vergroten door de luchtkwaliteit te verbeteren, altijd beschikbare parkeerplaatsen te hebben én verkeer te verminderen. Gemeenten moeten onderzoeken hoe deze parkeerdoelen elkaar beïnvloeden. Een populaire maatregel is bijvoorbeeld het aantal parkeerplaatsen op straat verminderen. Maar wat is de impact op het totale parkeeraanbod en op ondernemers in de binnenstad? Vaak is een goede balans het antwoord. Slim datagebruik geeft gemeenten inzicht in mogelijkheden en beleid.

 

Succesfactoren
Cashloze betalingen worden in Europa steeds gebruikelijker. De noodzaak van een fysieke parkeerinfrastructuur neemt af en parkeerbeheer gaat volledig digitaal. Parkeerautomaten worden steeds vaker verwijderd, vooral in steden die inzetten op een digitale toekomst. Dit zorgt voor flexibeler parkeerbeheer en lagere onderhoudskosten. We hebben op basis van ervaringen met gemeenten vier succesfactoren vastgesteld.

 

De vier succesfactoren voor digitaal parkeerbeheer

1. Onderzoek het gebruik van parkeerapps. Steden verwijderen parkeerautomaten omdat ze het gebruik van parkeerapps naar meer dan 60 procent willen krijgen. Het draagvlak is dus belangrijk.
2. Weet waar je begint. Sommige automaten worden vaker gebruikt dan andere. Deze data moet je gebruiken.
3. Houd rekening met iedereen in de stad. Zorg dat automobilisten alternatieve, digitale opties hebben om parkeergeld te betalen.
4. Laat weten dat je automaten weghaalt. Goede borden en communicatie zijn essentieel voor tevreden parkeerders.

 

Praktijkvoorbeelden
Parkeerautomaten verwijderen, is niet per se een plan voor lange termijn of grotere gemeenten. En lang niet alle automaten hoeven te worden verwijderd. In het middelgrote district East Suffolk in het Verenigd Koninkrijk hebben ze een aantal auto­maten weggehaald. De bijna drie ton aan muntgeld die in deze parkeerautomaten werd geworpen, hoefde niet meer vervoerd te worden. Hiermee werden 33 ladingen bespaard, bijna 4.200 gereden kilometers. Tegelijkertijd steeg het gebruik van parkeerapps tijdens de coronapandemie met 155 procent ten opzichte van 2019. In de Oostenrijkse stad Linz besloten ze oudere parkeerautomaten te verwijderen in plaats van te vernieuwen. De kosten voor het vernieuwen kwamen te vervallen en hoefden niet terugverdiend te worden met  hogere parkeertarieven. Dit zorgde voor tevreden automobilisten en een besparing van meer dan 60.000 euro.

 

In vijf jaar tijd heeft de gemeente Rotterdam het aantal automaten teruggebracht van 2.500 naar 600. Het gebruik van mobiel parkeren is actief gepromoot waardoor 80 procent van alle parkeertransacties nu al mobiel worden gedaan. Rotterdam heeft in 2020 als eerste gemeente in Nederland al haar 17 gemeentelijke garages mobiel gekoppeld, zodat Parkmobile-gebruikers behalve op straat ook in deze garages mobiel parkeren. De stad stimuleert hiermee haar ambitie voor minder verkeer in de binnenstad. Ook andere gemeenten in Nederland gaan richting een autoluwer centrum, zoals Amersfoort en Amsterdam.
Ook organisaties zetten vaker in op digitaal parkeerbeheer. Zo is de RAI in Amsterdam een pilot gestart. De evenementenbranche is natuurlijk hard getroffen door de coronapandemie en kijkt naar innovatieve manieren om geld te blijven verdienen. De parkeerplekken die bij de RAI voorheen leeg bleven, worden nu gebruikt door Parkmobile-gebruikers. De RAI verdient zo toch aan parkeren, hoeft minder parkeerautomaten te legen en bezoekers van Amsterdam hebben meer parkeerplek. Win-win!

 

Wat gemeenten zelf kunnen doen
Na een roerig 2020 is voorbereiding op toekomstige uitdagingen belangrijker dan ooit. We hebben drie punten samengevat die gemeenten helpen zich voor te bereiden op de toekomst van digitaal parkeren:
1.Investeer vroeg in data. Gemeenten krijgen transparante gegevens over parkeergedrag per zone, tijd van de dag en type voertuig. Dit gedrag kunnen ze analyseren en met die data vervolgens hun beleid onderbouwen;
2. Verbeter de ervaring voor de parkeerder en ondersteun het parkeerbeleid. Om parkeren makkelijker te maken en de kwaliteit van het leven in de stad te verbeteren, moeten parkeerbeheerders de juiste tools en services beschikbaar stellen aan de parkeerders;
3. Bouw de digitale basis voor flexibel gebruik van parkeerplaatsen. Een parkeerplaats is steeds vaker een plek zonder vast tarief. Er is een stijgende vraag van logistieke bedrijven en andere gebruikers naar flexibele en kortdurende toegang tot de ‘stoeprand’. Leg als gemeente hiervoor de basis.

 

Parkeerdata in de praktijk
Uiteindelijk zorgen blijere inwoners voor een gezondere stad. De veelvoorkomende irritatie over het gebrek aan parkeerplaatsen kan nu al worden opgelost met digitale technologieën. Zo is Find & Park in de Parkmobile-app volledig datagedreven en laat gebruikers zien waar ze de meeste kans hebben op een vrije parkeerplek. Dit scheelt rondjes rijden en dus tijd én onnodig brandstofverbruik.
Parkeerdata kan ook op andere waardevolle manieren worden ingezet. Wij gebruiken Europese parkeergegevens om verschuivingen in parkeergedrag vast te stellen. Bijvoorbeeld om herstel van het bedrijfsleven in de coronapandemie te signaleren. Via de Parking Barometer delen ze elke week de belangrijkste bevindingen, zoals in Nederland met het Landelijke Operationeel Team Corona (LOTC).

 

> Tekst: Marius Koerselman, Country Director Parkmobile Benelux, Beeld: EasyPark (Parkmobile)

Tags

digitaal parkeren datagebruik

Bekijk meer artikelen

Yellowbrick verbreedt parkeerdienstverlening samen met XXImo

Betalen voor parkeren op straat en parkeergarages met één geïntegreerde oplossing. Parkeerapp Yellowbrick en mobiliteitsspecialist XXImo sluiten de handen ineen.

Lees meer

Qualogy nieuw lid Vexpan

Graag heet Vexpan Qualogy van harte welkom als nieuw lid bij de branchevereniging. Al 25 jaar ondersteunt Qualogy haar relaties bij het ontwikkelen en beheren van software.

Lees meer

Vexpan Nationaal Parkeercongres gericht op groene toekomst

Hoe maak je parkeren ondersteunend aan ambities van gebieden en steden? Dit was het thema van het uitverkochte Vexpan Nationaal Parkeercongres, waar ook het Landelijk Actieprogramma Parkeren & Verblijven 2023 is gepresenteerd.

Lees meer

WPS Parking Solutions en Prestop gaan voor premium papierloze parkeerervaring

Prestop levert high-end indoor betaalzuilen aan WPS Parking Solutions. Wat resulteert in een premium papierloze parkeerervaring.

Lees meer

Revisie ESPA criteria gepresenteerd op EPA Congres

Tijdens het EPA Congres in Brussel is de revisie van de ESPA Award criteria gepresenteerd. Wat zijn de nieuwe criteria en hoe kunnen parkeergarages getoetst worden?

Lees meer

Interparking Boulevard verkozen tot de top 3 van beste parkeergarages in Europa

Interparking Boulevard is, in Brussel tijdens de 20e editie van het EPA congres, uitgeroepen tot één van de drie beste nieuwe parkeergarages in Europa.

Lees meer
1 2 3 10