Beleidsadviseur Parkeren, verrassend veelzijdig
Als je nog aan het nadenken bent over wat je zou willen worden, over wat je na je middelbare school wil gaan doen, moet je dit artikel niet overslaan maar even rustig jezelf de tijd gunnen om het te lezen en het op je in laten werken.
[Dit artikel verscheen eerder in Vexpansie 2021-4. | Tekst Christian Ratering]
Toen ik als jochie van acht door mijn wijk liep droomde ik niet van een baan als beleidsadviseur Parkeren. Ik wist niet eens dat zo’n functie bestond. En in die tijd waren er in mijn wijk eigenlijk geen parkeerproblemen. ’s Ochtends liep ik tussen de huizen door over het trottoir naar school en vond dat ook heel gewoon. Mijn klasgenootjes kwamen ook vaak lopend en sommigen met de fiets. Parkeerplaatsen dichtbij huis stonden vaak leeg. Op straat voetballen of stoepranden met een buurjongen pasten in het straatbeeld. Al voetballend over straat naar een sportveldje rennen idem dito. Buren vertelden zelden over files of het moeten zoeken naar een parkeerplaats. Tegenwoordig is dit wel anders. Dat geldt ook voor het nadenken over een beroep voor de toekomst. Op veel manieren kunnen kinderen en hun ouders veel te weten komen over allerlei beroepen. Alleen lijkt het kiezen voor een baan als verkeerskundige, verkeersbeleidsmedewerker of parkeerbeleidsmedewerker nog niet zo voor de hand te liggen, ondanks de veelzijdigheid hiervan.
Veelzijdigheid
Die veelzijdigheid komt onder meer voort uit het brede samenwerkende palet aan professionals (onder andere stedenbouwkundigen, landschapsarchitecten, juristen, communicatieadviseurs, planologen, verkeerskundigen, bouwkundigen, financieel adviseurs, bestuurskundigen, bedrijfskundigen, beleidsadviseurs, projectontwikkelaars, wetenschappelijk onderzoekers etc.) die er voor zorgt dat werknemers bij hun werkgever kunnen komen, dat scholieren naar school kunnen fietsen, dat een arts fysiek zorg kan verlenen aan zijn of haar patiënten, dat recreanten naar een park of in een aangenaam stadscentrum kunnen lopen en dat we onze steeds complexer wordende verkeerssystemen laten aansluiten bij de duurzaamheidsopgaven van onze samenleving, om die ‘zo netjes mogelijk’ door te kunnen geven aan toekomstige generaties.
De veelzijdigheid van het vak komt niet alleen tot uiting in de samenwerking met professionals van de eigen gemeente, adviesbureaus met specialistische kennis, buurgemeenten en andere overheden, maar ook met mensen die er wonen en werken en een project willen ontwikkelen. Te denken valt aan een woningbouwproject of een project dat inzet op stimuleren van duurzame mobiliteit en het vrijspelen van parkeerruimte die teruggegeven kan worden aan bijvoorbeeld de natuur.
Menselijke maat
Nog veelzijdiger wordt ons vak doordat er een beweging gaande is die steeds nadrukkelijker vraagt om de menselijke maat te betrekken in ontwikkelplannen. Een beweging die mensen als vertrekpunt neemt bij ontwikkelingen. Ook kent ons vak de nodige uitdagingen, zoals het bijdragen aan luchtkwaliteit en verminderen van geluidsoverlast; aan een inclusieve samenleving; aan de woningbouwopgave en de hieruit volgende mobiliteitsbehoeften. Ontwikkelingen waarvan de komende jaren de invloed zichtbaar gaat worden in beleid. Daarnaast zullen eventueel blijvende effecten van de coronaperiode ook hierin mogelijk een plek krijgen. Dus naast samenwerking ben je als beleidsadviseur Parkeren continu op de hoogte van actuele en toekomstige ontwikkelingen in de samenleving. Ook dat maakt dit vak ontzettend boeiend. Het mooiste is natuurlijk wanneer het samenspel van mensen met uiteenlopende professionele en persoonlijke achtergronden tot een voor een stad of dorp welkome realisatie en benutting van de ruimte leidt, ook voor de langere termijn, voor toekomstige generaties.
Wil je weten hoe een professional op het gebied van parkeren betekenisvol is bij ruimtelijke ontwikkeling? Blader dan eens door de Vexpansie. Het is te veel om in één artikel te beschrijven. En dat zegt ook iets over de veelzijdigheid van dit vak.
Tekst: Christian Ratering, Beleidsmedewerker Parkeren, Gemeente Ede
Bekijk meer artikelen
DNB: Contant betalen te vaak niet mogelijk
De mate waarin ondernemers nog contant geld als betaalmiddel accepteren, verschilt sterk per branche. DNB vindt acceptatiegraad in parkeerbranche te laag.
Lees meerAutodelen is nu ook gemeengoed buiten de Randstad
Autodelen beperkt zich niet tot de Randstad of sterk stedelijke gebieden. Dat blijkt uit onderzoek van CROW onder 63 gemeenten. Van de 52 gemeenten die deelautobeleid hebben ontwikkeld, liggen er 25 buiten de Randstad.
Lees meerDura Vermeer en BAM Infra vergroten hergebruik bouwmaterialen
Dura Vermeer en BAM Infra roepen grond-, weg- en waterbouwbedrijven op om DuSpot in gebruik te nemen. De softwareoplossing matcht vraag en aanbod van herbruikbare bouwmaterialen.
Lees meerVeel foutparkeerders bon door meer controles met scanauto
Ruim 17.000 mensen ontvingen in 2022 een parkeerbon op de deurmat. Sinds de komst van de scanauto in Hoorn wordt er meer en nauwkeuriger gecontroleerd. Hun ervaringen.
Lees meerBMW en gemeente Rotterdam helpen elektrische rijders
Met het pilotproject Charge & Repark proberen BMW en de gemeente Rotterdam elektrische rijders op een positieve manier te stimuleren om de laadpaal vrij te maken
Lees meerWat gaat Carbon-Based design betekenen voor architectenbureaus?
Hoe kunnen we bouwen met zo min mogelijk negatieve gevolgen en emissies verminderen? Dat is de kernvraag van het nieuwe rapport CarbonBased design – steps to zero.
Lees meer