Zonnepanelen verplicht boven alle grote parkeerterreinen in Frankrijk
De Franse Eerste Kamer heeft een verregaande klimaatwet aangenomen. Elk parkeerterrein waar meer dan 80 auto’s kunnen staan, moet over een paar jaar overdekt zijn met zonnepanelen. De regel geldt voor bestaande en nog aan te leggen parkeerterreinen.
Bijkomend voordeel is dat de auto’s niet urenlang in de gillende hitte hoeven staan, maar lekker onder een afkap verkoeling kunnen zoeken. Bovendien verdienen beheerders van de parkeerplaatsen aan de panelen. Na 12 jaar moet de investering terugverdiend zijn.
Parkeerzones waar minimaal plek is voor tachtig auto’s vallen onder deze regeling. In 2028 moeten alle parkeerplaatsen aan de nieuwe regels voldoen. Gelegenheden met meer dan 400 parkeerplaatsen moeten het al in 2026 geregeld hebben. Overigens zijn er wel wat uitzonderingen, bijvoorbeeld als het technisch niet mogelijk is of als er te veel schaduw is op de parkeergelegenheid.
In Nederland zijn in de gemeente Dronten al voorbeelden te vinden van dit soort parkeerplaatsen:
> EFRO-project Power Parking, op het parkeerterrein bij het gemeentehuis
> Grootste solar carport ter wereld, parkeren bij het evenemententerrein van Lowlands
Meer nieuws
Lancering nieuw dataplatform voor laadpalen: DOT-NL
Tijdens het jaarlijkse event van de Nationale Agenda Laadinfrastructuur is het dataplatform DOT-NL gelanceerd. Dit platform bundelt actuele informatie over het Nederlandse laadnetwerk.
Lees meerElaadNL introduceert laadplanologie: laadvraag geografisch verplaatsen om stroomnet te ontlasten
Netcongestie en de groei van elektrisch vervoer maken het noodzakelijk om niet alleen te kijken naar wanneer het beste kan worden opgeladen (slim laden), maar ook waar het beste in de laadvraag voorzien kan worden.
Lees meerNetbewust laden elektrische auto maakt verschuiving laadpiek mogelijk
Uit een grote proef van Enexis, Vattenfall, de provincies Noord-Brabant en Limburg blijkt dat het netbewust laden van elektrische auto’s bij openbare laadpalen een verschuiving van de laadpiek mogelijk maakt.
Lees meerNieuwegein staat opladen elektrische auto met kabel over stoep toe
Nieuwegein maakt het voor inwoners zonder eigen oprit mogelijk om hun elektrische auto op te laden met stroom vanuit huis. Mits aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Lees meerDigitaal ‘vangnet’ maakt weg vrij voor elektrische auto’s laden zonder overbelasting stroomnet
Door het opladen van elektrische auto’s lokaal slim aan te sturen en een digitaal ‘vangnet’ toe te voegen, kunnen veel meer EV's probleemloos geladen worden binnen zonder overbelasting van het stroom. Het onderzoeksproject SmoothEMS met Gridshield, wordt hiermee succesvol afgerond.
Lees meerProvincie Gelderland hergebruikt 191 oude laadpalen
Provincie Gelderland en Park&Charge gaan 191 laadpalen hergebruiken. Na een concessieperiode van 10 jaar zijn de laadpalen in 4 maanden tijd gereviseerd om minimaal tot 2032 in exploitatie te gaan volgens de nieuwe normen van de NEN.
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.