Bouwend Nederland informeert over de Wkb. Zij licht de belangrijkste informatie over de Wet kwaliteitsborging voor het bouwen kort en krachtig toe op hun site, inclusief een animatievideo. Wkb gaat vooralsnog in op 1 januari 2024.
Voorbereiden op Wet kwaliteitsborging (Wkb) voor het bouwen
De wet heeft als doel de bouwkwaliteit en het bouwtoezicht te verbeteren door inschakeling van private kwaliteitsborgers. Daarnaast wordt de aansprakelijkheid van aannemers ten opzichte van particuliere en professionele opdrachtgevers uitgebreid. Voor de bouw heeft de invoering van deze wet grote consequenties voor de bedrijfsvoering en het aantonen van de kwaliteit van het bouwwerk. Een goede voorbereiding is dan ook belangrijk.
De Wkb bestaat uit twee onderdelen: een publiekrechtelijk deel (gemeente-initiatiefnemer) en een privaatrechtelijk deel (aannemer-opdrachtgever). Het publiekrechtelijke deel geldt voor een melding bouwactiviteit bij de gemeente vanaf 1 januari 2024, en geldt alleen voor gevolgklasse 1. Het privaatrechtelijk deel geldt vooral voor aanneemcontracten vanaf 1 januari 2024, en geldt voor alle bouwwerken. Het is belangrijk om deze twee onderdelen goed uit elkaar te houden.
Meer informatie
Wat zijn de doelen van de wet? Wat verandert er? Wat zijn de gevolgen voor bouwbedrijven? Lees het op de site van Bouwen Nederland.
> Bouwend Nederland over Wet kwaliteitsborging
> Animatievideo Wkb
Update 12 september 2023 uit Binnenlands Bestuur:
Minister Hugo de Jonge van Volkshuisvesting stelt de inwerkingtreding van een deel van de nieuwe Wet kwaliteitsborging voor het bouwen (Wkb) met een half jaar uit. Dit doet hij nadat voor de zomer in de Eerste Kamer een motie was aangenomen van Kamerleden Eric Kemperman (BBB) en Ferd Crone (PvdA-GroenLinks) met de oproep de wet uit te stellen. Dit staat in een Kamerbrief.
Meer nieuws
Elektrisch laden in gemeentelijke garages Rotterdam op stoom
Rotterdam heeft in 2020 ambitieuze doelstellingen geformuleerd om binnen enkele jaren in al haar garages elektrisch laden mogelijk te maken. Zij volgt daar een meersporenbeleid
Lees meerVerantwoordelijkheden en risico’s bij laadpalen in parkeergarages
Nederland ziet steeds meer elektrische auto’s en daarmee ook een groeiende vraag naar laadpalen. Tegelijkertijd zijn veel private en publieke garage-eigenaren en VvE’s beducht voor de gevaren die laadpalen in garages
Lees meerVvE's bang voor elektrische auto in garage
Media berichten dat verenigingen van eigenaren (VvE’s) elektrische auto’s soms weigeren in de garages onder hun appartementencomplex uit toenemende vrees voor brand
Lees meerVerkoop elektrische auto's in de lift en meer subsidiebudget 2022
Elektrisch rijden zit in de lift. Het aandeel elektrische auto’s in de totale verkoop steeg van 12% in 2019 naar 22% in 2020. Dit blijkt uit het Trendrapport Nederlandse markt personenauto’s 2021.
Lees meer'Opladen elektrische voertuigen steeds meer op werk'
E-mobility specialist CTEK voorspelt een aanzienlijke groei in het laden van elektrische voertuigen (EV’s) op bestemmingen zoals kantoren en andere werkplekken.
Lees meerParkeergarage waar auto's stroom opladen én leveren
De nieuwe generatie auto’s met batterij laadt straks niet alleen op, maar levert ook stroom aan het net als het nodig is. Dit ‘bidirectionele laden’ heeft in ieder geval volgens de gemeente Utrecht
Lees meerOp de hoogte blijven?
Wil je op de hoogte blijven van onze nieuwsberichten? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief. Of volg ons op onze sociale media.